• mayitaah

Trött på min bounus dotter

Nu är jag så trött på min bounus dotter! Har varit i hennes liv i mer än 6 år nu, har alltid ställt upp för henne och hjälpt henne i alla lägen (även när pappan står skäller på henne för något hon har gjort) . Vi har alltid haft djupa samtal om livet och hjälper alltid till med läxor och så. Nu är det så att hon har börjat träffa sin mamma mer, bounusen bor permanent hos oss( mamman har inte funnits med så mycket i bilden och har alltid snackat skit om mig framför allt och alla, inkusive min sambos familj och min egen). Nu har min bounusdotter börjat att bli uppkäftig och strunta i våra regler hemma. Jag och även hennes pappa har skällt på henne att hemma så respekterar vi varandra och inte skriker eller tar sönder saker för att man är arg. Jag och hennes pappa vet att mamman hjärntvättar henne varje gång de ses. Nu orkar jag inte mer, jag klarar inte att komma hem till en bortskämt tonåring som bara klagar på allt jag och pappan säger (som att hjälpa till hemma och göra sina läxor) och klagar på att vi inte köper dyra saker som hennes mamma (mamman förlorade sin lägenhet och bor som inneboende hos en kompis och är shoppoholic så hon kan inte ha bounusdottern hos sig).

Jag vet att det är fånigt men jag har börjat att behandla henne som luft hemma, känns som att det inte är någon idé att slösa min tid och energi på henne. 

Någon som har varit/är i samma sits?

behöver råd Gråter

• Svar på tråden Trött på min bounus dotter
  • Tebriane

Kanske då du verkligen ska visa henne att du är den du varit tidigare och kan lita på...

• asta66

Lider med dig. Men du och din sambo måste bestämma vad som gäller hemma hos er.

• sextiotalist

Låter som ett vanligt tonårsuppror. Skulle tippa på att många känner igen sig, med barn i kärnfamiljer. Tonårsuppror kan se ut på så olika sätt.

tänk, nu rusar tonårshormoner, hon har troligen en lojalitetskris.

Andas djupt, läs på om tonåringar och kom ihåg att många föräldrar går igenom allt detta. Behandla henne inte som luft, utan ta konflikterna

Och du, när sambons äldsta var i tonåren så kunde jag sälja de gratis. När min egen tonåring var  den värsta puberteten, då kunde jag också sälja honom.

Men en dag så kommer de ut på andra sidan, mognare, insiktsfulla och så underbara

• Loriyana

Hur gammal är hon? Kan vara ett helt vanligt tonårsuppror.

• Loriyana

och det ÄR ok att känna sig trött på sina barn ibland. De har också sina perioder då de är lite mindre älskvärda :) Man får faktiskt som förälder känna sig frustrerad och irriterad. Det viktiga är att ni faktiskt är där för henne trots hennes trots.

• Knapsu

Det är inte så konstigt att hon just nu glorifierar mamman, som ju inte varit där under hennes uppväxt. Att göra uppror mot någon som hon borde ha kunnat lita på och som borde ha varit där för henne är för riskabelt. 
    Självklart vänder hon taggarna utåt mot dem som hon vet kommer finnas där när tonåren är över. Puberteten är en krävande tid både för föräldrar och barn. Att lösgöra sig och försöka stå på egna ben är läskigt, alla känslor som stormar runt och som många gånger är okontrollerbara. Det är pest och pina men kommer lägga sig.

Vänd dig inte ifrån henne, var den som hon kan lita på. Välj fighterna och skaffa teflonhud. Det finns ingen som kan vara så elak, oförskämd och sur som en tonåring. Och då sin bonusdotter har ett extra förvirrande moment i form av en opålitlig mamma så har hon det ännu värre. Hon vill nog väldigt gärna vara sin mamma till lags och om mamman säger att du och hennes pappa är dumma så vill nog dottern att det ska vara så, även om hon innerst inne vet att det inte är sant.

Med det är inte sagt att ni inte kan ställa krav och sätta upp regler. Vill hon ha märkeskläder så får hon faktiskt se till att förtjäna det också, genom att hjälpa till hemma och göra sina läxor.
    Men som sagt välj era fighter och låt henne känna att hennes röst räknas och att ni ändå lyssnar på henne. Skitsvårt att göra jag vet, speciellt när man i vissa fall gärna skulle skänka bort ungen gratis

Svar på tråden Trött på min bounus dotter