• Knapsu

Trött på min bounus dotter

Det är inte så konstigt att hon just nu glorifierar mamman, som ju inte varit där under hennes uppväxt. Att göra uppror mot någon som hon borde ha kunnat lita på och som borde ha varit där för henne är för riskabelt. 
    Självklart vänder hon taggarna utåt mot dem som hon vet kommer finnas där när tonåren är över. Puberteten är en krävande tid både för föräldrar och barn. Att lösgöra sig och försöka stå på egna ben är läskigt, alla känslor som stormar runt och som många gånger är okontrollerbara. Det är pest och pina men kommer lägga sig.

Vänd dig inte ifrån henne, var den som hon kan lita på. Välj fighterna och skaffa teflonhud. Det finns ingen som kan vara så elak, oförskämd och sur som en tonåring. Och då sin bonusdotter har ett extra förvirrande moment i form av en opålitlig mamma så har hon det ännu värre. Hon vill nog väldigt gärna vara sin mamma till lags och om mamman säger att du och hennes pappa är dumma så vill nog dottern att det ska vara så, även om hon innerst inne vet att det inte är sant.

Med det är inte sagt att ni inte kan ställa krav och sätta upp regler. Vill hon ha märkeskläder så får hon faktiskt se till att förtjäna det också, genom att hjälpa till hemma och göra sina läxor.
    Men som sagt välj era fighter och låt henne känna att hennes röst räknas och att ni ändå lyssnar på henne. Skitsvårt att göra jag vet, speciellt när man i vissa fall gärna skulle skänka bort ungen gratis

Svar på tråden Trött på min bounus dotter