• Zjen

Föräldrapenning ansökan

Hej

När ska man ansöka om föräldrapenningen? Jag har gjort en anmälan och skickat in om SGI och sånt. Kan man göra ansökan när man kommer hem från BB?

Är planerad till den 11/3 och tänker mig att om det inte händer nåt innan så ska jag ta ut föräldrapenning från och med den 10/3 oavsett om barnet kommit eller inte. Så några dagar kanske det blir med anledning gravid men går ju inte veta nu, så kanske lättare att göra det efteråt. Hur är det tänkt att man ska göra?

Försökte anmäla pappan också, ska man inte skriva in planerat fördelsedatum och fyra nollor som sista siffror? Får som svar att barnets födelsedatum är fel ifyllt.

• Svar på tråden Föräldrapenning ansökan
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du vet från vilket datum du vill ta ut föräldrapenning kan du ansöka om det när som helst. Vi har upptill 30 dagars handläggningstid från det ansökan kommer in. Har du e-legitimation kan du ansöka på Mina sidor. Efter inloggning, på översiktsidan, under rubriken Ärenden eller på snabbvalsknapparna (de blå) Planera /Ansök om föräldrapenning. Gå vidare, välj barn, gå vidare så du kommer fram till själva kalendern.

För pappans del får han vänta med att anmäla om vilka 10 arbetsdagar han ska söka för tills barnet är fött för att få rätt personnummer på barnet. Det räcker med de 6 siffrorna när han anmäler.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning ansökan