Anonym (Michaela) skrev 2014-02-04 09:46:33 följande:
Ja du har en så bra idé, och jag håller med, jag har försökt 2 gånger och få dit föräldern, den vägrar, den kallade mig för 1,5 år sedan för att bli av med vårdnaden via familjerätten, där var vi på enskilda samtal. När socsekreteraren lyssnat av båda så sa hon att hon inte tänker skriva över någon vårdnad. och tyckte vi skulle ha sammarbetssamtal istället. Den andra föräldern blåvägrade ytterligare en gång fast denne kallat in mig då det handlade om att vi måste mötas.
Jag har tänkt den tanken också. Men det skulle inte heller fungera då föräldern vägrar ha kontakt med mig, och jag skulle aldrig kunna planera en helg tillsammans med familjen, för säg att föräldern vill ha dottern i helgen och vi har planerat bio osv, det står högre i kurs för min dotter än föräldern och säg att hon blir bjuden på kalas så kommer hon välja det med, då blir det ju jag som förhindrar umgänge?
Om ni inte har en dom eller ett juridiskt bindande avtal idag så behöver du inte gå med på att lämna ut barnet oregelbundet och med kort varsel. Du kan (gärna skriftligt) hänvisa till att barnet naturligtvis har rätt till umgänge, och att när han känner att han vill ha ett regelbundet umgänge, som gynnar barnet, så är han välkommen att boka in en tid för samarbetssamtal, där ni kan skriva avtal på umgänge. Tills han inte gör det så kan du erbjuda t.ex varannan lördag kl. 12-18 och kräva att han hör av sig senast torsdag kl 17 om han inte kommer på umgänge. Jag tror att du förstår hur jag menar. Då kan du planera in bio och annat under den tid han inte är erbjuden umgänge. Men, umgänge med föräldern går före kalas.