Jag har 18 månader mellan mina.
Hos mig var det fruktansvärt att få barnen så tätt. Min första var en underbar kille, jag älskade nästa varje dag med honom och njöt. Jag tänkte att eftersom jag ändå vill ha en till, så kan vi få det överstökat så snart som möjligt. Hur jobbigt kunde det vara med en till, liksom. Jag ville kunna komma i form så snabbt som möjligt och jag visste att jag nog bara ville ha två barn.
Sen kom tvåan och på ett sätt började helvetet. Ettan tog det VÄLDIGT hårt, jag kände inte igen honom alls. Han förändrades på en natt, trots att vi gjorde allt "enligt boken" och det var jättejobbigt och smärtsamt att se. Jag brottas fortfarande med det dåliga samvetet gentemot dem båda. Jag tog det väldigt hårt både psykiskt och fysiskt och har nu, 3 år senare nästan återhämtat mig. Jag önskar att vi hade en lugn liten familj, men lugn är något som vi nästan aldrig har. De bråkar om ALLT, slåss, skriker så det skär i öronen, etc. De har sina bra stunder också, men det bråkiga överväger när de är tillsammans. Är de var för sig är de fantastiska, lugna, tålmodiga och förstående - att vara med dem var för sig på tumanhand ger mig energi att orka med allt det andra.
Jag älskar dem båda så otroligt mycket och jag skulle inte byta bort dem för någonting i hela världen. Jag ångrar inte någon av dem och jag skulle inte vilja få något ogjort. MEN jag visste inte vilken påfrestning det skulle bli för mig och för vårt första barn att utöka familjen. Jag hade inte en aning. Det kan man inte ha. Man kan bara hoppas på det bästa och göra det bästa man kan av situationen.
Helt ärligt så tror jag inte att man kan rada upp för- och nackdelar och sen ta beslutet utifrån det. Alla barn är individer och bara för att det har funkat med barn tätt i en familj behöver det inte funka i en annan. Allt beror på hur barnen är/mår och hur ni, föräldrar är och mår och det där kan man inte alltid förutse tyvärr. Jag vet familjer där föräldrarna knappt klarar ett barn och jag vet familjer som har 5 barn och har det hur bra som helst. Det viktigaste är nog att man är säker på sitt beslut, så att man kan återgå till den känslan när man tror att man håller på att bli vansinnig och bara vill kasta in handduken ifall det skulle bli så att det inte blir så fantastiskt som man föreställde sig det.