• Anonym (rådlös)

Behöver verkligen råd!

För 6 år sedan tog min mans ex deras två barn och flyttade till annan ort. I ren panik började vi leta boende på deras nya ort för att inte mista barnen, men vi flyttade aldrig dit. Dels för att vi aldrig hittade rätt hus, dels för att arbetsmarknaden på orten varken då eller nu är någon nöjdare, vilket gjorde att vi inte fick några arbeten, men framför allt för att vardagen kom ikapp oss när väl paniken lagt sig och vi insåg väl någonstans att vi ändå hade vårt liv på orten där vi bor.

Under dessa år har det mesta för barnen gått utför och framför allt äldsta barnet uttrycker sin frustration väl. H*n har deklarerat att en del av problemet beror på att vi inte finns där, men när vi då vill prata om saken och försöka hitta en lösning på problemet så får vi ingen respons.

Under alla dessa år har vi från och till diskuterat att ändå flytta dit barnen bor, men alltid kommit fram till att ingenting förmodligen kommer förändras bara för att vi flyttar dit och att vi inte vill väcka den björn som sover. Nu är jag där igen och funderar medan min man denna gång inte alls är med på noterna. Detta är något som för tillfället håller mig vaken om nätterna och jag kan inte sluta grubbla över det. Det finns några saker som väger för och emot.

Fördelar:

Vi och barnen får en möjlighet att få en riktig relation till varandra igen. De börjar bli stora nu och ska de ha en chans att (igen) få bo med sin pappa så börjar det bli dags att flytta. Barnen mår förhoppningsvis bättre av att få ha båda sina föräldrar nära. Vi kan kanske hjälpa barnen med sådant som deras mamma (i våra ögon) brister i. Nackdelar:
    Mannens ex kommer flippa ur totalt (hon har rakt ut sagt att hon inte vill att vi flyttar dit). Barnen kanske flippar ur, även om de säger att de vill att vi flyttar dit, så kan det ju bli katastrof för de om så sker. Det är svårt att få jobb för mannen, lättare för mig dock. Vi ger upp vårt liv här och jag får flytta från mina vänner, föräldrar och syskon. Tänk om det inte funkar, vad gör vi då? Flyttar hem igen? Barnen kanske inte vill vara hos oss när det väl kommer till kritan och då har vi flyttat dit "i onödan". Finns garanterat fler för och nackdelar, men kommer inte på några just nu. Kommer säkert så småningom.

Jag behöver råd hur jag ska göra. Min väninna tycker jag är galen som ens tänker tanken, men för barnens skull så vill jag. Jag är dock rädd att det blir katastrof och att jag "tvingar" in min man i något som han just nu inte vill. Men det är inte många år kvar innan barnen blir stora och ska vi någonsin flytta dit, så är det inom ett år iaf vi borde göra det.

Vad säger ni, är det bara att glömma? Tror ni barnen skulle må bättre om vi flyttade dit, eller är det bara ett sätt att skylla sina andra problem på?

• Svar på tråden Behöver verkligen råd!
  • Anonym (Selma)

Var vill ni bo då, på sikt? Kan inte barnen flytta till er? Hur långt är det mellan städerna? Ålder på barnen? Hur mkt är de hos er? Finns det styvsyskon?

• Cupcake89

Går det inte bara att flytta till en stad närmre? ni måste ju inte bo i just den staden.

Jag själv hade aldrig flyttat efter. Min styvsons mamma flyttar hejvilt så jag skulle inte riskera att flytta till en ny stad ifrån allt.  Hur gamla är barnen?  Tänker på om dom är stora nog för att välja att bo hos er istället?

• Snigeln

Kan inte ge så många tips, men kan berätta hur vi tänkte... Vi var för många år sedan i samma sits. Vi valde att inte flytta till hans dotter. Vi hade all släkt och alla vänner i vår stad och det fanns ju ingen som helst garanti för att mamman inte skulle flytta vidare igen. Skulle vi då igen packa ihop och flytta efter? Vi skulle ju skaffa gemensamma barn också, inte vore det rätt mot dem att dra upp dem från dagis och kompisar heller för att bonusens mamma skulle få lust att flytta. Och skulle det hända så skulle vi ju då vara fast på en ort ingen av oss egentligen ville bo på. Dessutom visste vi ju att våra kommande gemensamma barn skulle ha alla mor- och farföräldrar i "vår" stad. Låter kanske som att vi satte oss och våra gemensamma före bonusen, och på sätt och vis kanske vi gjorde det, men det kändes verkligen helt orimligt att i 15 år minst bo på biomammas premisser och tvingas byta jobb, förskola, skola, kompisar o.s.v. om hon skulle välja att flytta. Om hon hade valt att flytta "hem" igen, skulle vi då sagt nej och hållit bonusen på en ort vi egentligen inte ville bo på för de yngre barnens skull? Nä alla scenarion blev bara så fel, så vi beslöt oss för att inte flytta. Vi har haft vh och lov. Inte idealiskt, men det bästa i en skitdålig situation...

• Anonym (rådlös)

Inser att jag nog var lite för otydlig i min TS så jag ska försöka utveckla mig.

Barnen går idag i sexan och sjuan. Det tar drygt 6 timmar att ta sig mellan städerna. Umgänget ser ut som sådant idag att vi pratar i telefon och via nätet och träffar barnen så ofta vi får, vilket är ca 1 gång i halvåret.

Vi har inga gemensamma barn. Barnen kan inte flytta till oss, dels så vill de inte flytta från staden de bor, dels skulle mamman aldrig gå med på det och då skulle bryta ner de totalt. Inget skulle bli bättre av att de flyttade till oss.

Den stad barnen bor i är den enda större staden i området, sen finns flertalet småstäder runtomkring. Ska vi lyckas få några jobb i området, så är det i den större staden som jobben finns. Vi har dock funderat på att titta på hus utanför staden, i en grannkommun, men fortfarande är det staden där barnen bor som man jobbar i, handlar i etc.

Att barnens mamma skulle flytta från orten tror jag inte är något vi behöver oroa oss för.

Vi har också hela tiden tänkt att eftersom jag har min familj här så ska vi bo kvar här, men just nu känns det som att det skulle vara läge att flytta, för barnens skull. Vi klarar väl oss alltid, vi har det väl egentligen ganska bra här, men klart vi saknar barnen när de inte är här.

Det som är det kritiska med barnen är som sagt deras mående som gått så långt att den ena skadar sig själv och inte vill leva längre. Situationen är svår och mitt hjärta blöder för dessa barn som mår så fruktansvärt dåligt. Vad ska det bli av de i framtiden när de redan idag inte klarar skolan och har anpassad skolgång för att över huvud taget klara av vardagen? De skulle verkligen behöva en vuxen i närheten som finns där för dem. En vuxen som inte är iväg på egna aktiviteter på kvällarna och helgerna. En vuxen som sätter sig ner och hjälper barnen med läxor, skjutsar till aktiviteter, etc.

Det skulle alltså för oss handla om kanske 5-10 år av våra liv. Även om barnen skulle välja att inte vara hos oss, så skulle de iaf ha oss nära och möjligheten att vara hos oss.

Jag känner mig dock väldigt kluven, vill så gärna hjälpa barnen, men hittar ingen lösning. Att flytta dit är en ren chansning som kan slå väl ut, men kan lika gärna bli så att vi sitter i ett hus själva utan att se barnen oftare än vad vi gör idag och vad skulle det då hjälpa?

• Snigeln

Om inte din man vill flytta egentligen (vilket det verkat som), skulle det verkligen hjälpa att han finns där och har sina barn? Vore det ett äkta engagemang eller skulle det lysa igenom att det är du som drivit på? Är soc inblandade? Om det verkligen är så att det är mammans föräldraskap som helt eller delvis orsakar barnens dåliga mående, kanske det ändå i det långa loppet vore bättre om barnen flyttade till er? Lite av en nystart tänker jag. Känner ju varken till hela situationen eller barnen, men om ena barnet har självmordstankar eller inte vill leva längre så tror jag det krävs lite mer än ökat umgänge med pappan (även om det såklart kan få barnet att till viss mån må bättre). Vad för hjälp får barnet i fråga?

• Litet My

Hur ofta har ni barnen nu? Jag tänker att man kanske kunde trycka på om mer umgänge istället för att flytta. Många VH barn är ju hos umgängesföräldern på nästan alla lov, flera veckor under sommarlovet, klämdagar osv.

Nu är ju barnen såpass stora att de väljer mer själva hur de vill göra också.

• Anonym (rådlös)
    Snigeln skrev 2014-02-04 14:30:55 följande:
    Om inte din man vill flytta egentligen (vilket det verkat som), skulle det verkligen hjälpa att han finns där och har sina barn? Vore det ett äkta engagemang eller skulle det lysa igenom att det är du som drivit på? Är soc inblandade? Om det verkligen är så att det är mammans föräldraskap som helt eller delvis orsakar barnens dåliga mående, kanske det ändå i det långa loppet vore bättre om barnen flyttade till er? Lite av en nystart tänker jag. Känner ju varken till hela situationen eller barnen, men om ena barnet har självmordstankar eller inte vill leva längre så tror jag det krävs lite mer än ökat umgänge med pappan (även om det såklart kan få barnet att till viss mån må bättre). Vad för hjälp får barnet i fråga?
    Soc bad pappan att söka vårdnad och boendet för flera månader sedan men att lägga ner massa pengar på en rättegång och så vill inte barnen flytta. Det är ju som att kasta pengarna i sjön...

Ja, mammans föräldraskap har alltid skapat  barnens dåliga mående, plus att barnen varit (och är) utsatta för mobbning och kränkningar. Detta är dock inget barnen förstår, de ser sin mamma som den bästa mamman på jorden (vilket förstås nästan alla barn gör). Pappa däremot är skurken i dramat som inte flyttat efter...

Personligen önskar jag att soc gjorde mer, men de verkar faktiskt slutat brytt sig för länge sedan...
  • Anonym (Selma)
    Anonym (rådlös) skrev 2014-02-04 14:39:02 följande:
    Ja, mammans föräldraskap har alltid skapat  barnens dåliga mående, plus att barnen varit (och är) utsatta för mobbning och kränkningar. Detta är dock inget barnen förstår, de ser sin mamma som den bästa mamman på jorden (vilket förstås nästan alla barn gör). Pappa däremot är skurken i dramat som inte flyttat...

TS, vilken jobbig situation. Märker ni på barnen att de blir gladare och klarar skolan bättre när de varit hos er?

Håller med My ovan om att försöka utöka hur mkt barnen är hos er men kanske inte flytta i detta läge.
  • Anonym (rådlös)
    Anonym (Selma) skrev 2014-02-04 15:45:54 följande:

TS, vilken jobbig situation. Märker ni på barnen att de blir gladare och klarar skolan bättre när de varit hos er?

Håller med My ovan om att försöka utöka hur mkt barnen är hos er men kanske inte flytta i detta läge.

Vi jobbar på att utöka umgänget, men är inte så lätt när mamman sätter sig på tvären.

Nja, både och faktiskt, de är glada när de är här, men ledsna när de kommer hem igen.

• Snigeln
    Anonym (rådlös) skrev 2014-02-04 14:39:02 följande:
    Soc bad pappan att söka vårdnad och boendet för flera månader sedan men att lägga ner massa pengar på en rättegång och så vill inte barnen flytta. Det är ju som att kasta pengarna i sjön... Ja, mammans föräldraskap har alltid skapat  barnens dåliga mående, plus att barnen varit (och är) utsatta för mobbning och kränkningar. Detta är dock inget barnen förstår, de ser sin mamma som den bästa mamman på jorden (vilket förstås nästan alla barn gör). Pappa däremot är skurken i dramat som inte flyttat efter... Personligen önskar jag att soc gjorde mer, men de verkar faktiskt slutat brytt sig för länge sedan...

Men om pappan får ensam vårdnad så är det ju han som bestämmer var barnen ska bo. Ni har ju soc bakom er som säkert kan ge ett utlåtande om det behövs. Om ena barnet verkligen inte vill leva så får väl pappan ta tag i detta, kosta vad det kosta vill. Han/hon är väl dessutom inte ens kapabel att avgöra var hen bör bo om hen är så psykiskt instabil. Är det viktigare att barnen nu ser pappa som "snällare" och inte söker vårdnaden, eller att han tar tag i detta och att barnen blir ledsna/arga men på sikt kommer inse att han gjorde det rätta?
Svar på tråden Behöver verkligen råd!