• Anonym (Orolig)

Blödning efter provera?

Hej,
    jag har inte fått tillbaka min mens sen avslutad amning juli-2013 och har nu ätit 10 mg provera i 10 dagar. Tog sista tabletten i lördags morse, när bör jag få en blödning? Om jag inte får en blödning och inte är gravid, vad beror det då på?

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Blödning efter provera?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Blödningen kommer vanligtvis inom 5 dagar. Om du inte får en blödning så kan det bero på att kroppen är i obalans och behöver en eller ett par kurer till.

Med vänlig hälsning Jenny

• Anonym (Orolig)

På vilket sätt är kroppen i obalans? Finns det inget annat sätt att få kroppen i balans, t ex pergotime? Jag har alltså en önskan att bli gravid.

• Jenny Barnmorska

Det finns olika sätt att få igång din cykel igen och Provera är den metod som används mest. Du kan fråga din läkare om det kan vara lämpligt med Pergoime också för din del. Det är alltid en läkare som avgör om det r möjligt. Eftersom du inte har din mens så är ju kroppen i obalans på något sätt och Proveran ska försöka rätta till det. Att sova, äta och motionera på regelbundna tider kan hjälpa.

• Anonym (Orolig)

Hur vanligt är det att det krävs mer än en omgång med provera för att få igång kroppen? Ifall min önskan är att bli gravid, kan man då fråga om att få pergotime direkt eller måste man på något sätt få igång en blödning INNAN man kan börja med det?

Min menstruation var oregelbunden redan från första början när jag fick mens som 12-åring, har sedan i perioder haft ätstörningar och då endast fått "mens" med hjälp av p-piller. När jag slutade med p-piller när jag var normalviktig fick jag mens efter ett par månader men hade då ca 45 dagars cykel...så något verkar vara lite konstigt i min kropp. Och eftersom vi gärna vill ha ett syskon till vår lilla dotter är jag väldigt mån om att snart få hjälp.

Ifall man börjar med pergotime utan att ha haft en blödning innan, innebär det då att pergotime inte kommer att funka som det ska och man alltså inte har några chanser att bli gravid eller?

Svar på tråden Blödning efter provera?