• VaBussig

F*rbannade magkatarr och illamående, står inte ut, behöver tips vad som hjälper, lanzoprazol?

Har haft problem med magkatarr till och från sen jag var 20 år, är 29 idag.

Var ju så dum att jag smällde i mig massa grillchips till melodifestivalen i lördags och nu får jag sota för det. Blev strax efter det sjuk illamående, trött, yr och huvudvärk, magen har också varit orolig.

Jag har blivit så extremt känslig mot mycket mat, har ätit lanzoprazol i omgångar förut men vill vara lite försiktig med det eftersom man kan bli beroende av dom.

Lever just nu på ris och havregrynsgröt om dagarna. Är så sjukt trött på det här illamåendet, har varit nära och kräks ett antal gånger. Men kämpat emot. Är emetofobiker.

Ni som äter lanzoprazol och omeprazol, blir ni hjälpta av det, tycker ni att det hjälper mot illamåendet?? Det finns ju även svagare varianter som Novalucol? Vad har funkat bäst för er som har svåra problem med magkatarr?

Börjar bli desperat!

• Svar på tråden F*rbannade magkatarr och illamående, står inte ut, behöver tips vad som hjälper, lanzoprazol?
  • LadyTeague

Omeprazol hjälper bäst för mig.
    När det är som värst tar jag både morgon och kväll, undviker laktos, kryddor, tomatbaserat, juice och vissa frukter, läsk osv. Och choklad, det är nog det värsta för mig!

För mig så fungerar det också att dricka ett glas med blåbärssoppa, det verkar lugna magen.

Annars börjar jag alltid dagen med havregrynsgröt, sedan äter jag någorlunda regelbundet under dagen. Har alltid något litet att äta så att jag inte går hungrig länge.

Men jag har använt omeprazol i snart tio år, det lindrar men tar inte bort magkatarren.

Att dölja ett fel med en lögn är att ersätta en fläck med ett hål
  • VaBussig
    LadyTeague skrev 2014-02-04 12:17:32 följande:
    Omeprazol hjälper bäst för mig.
    När det är som värst tar jag både morgon och kväll, undviker laktos, kryddor, tomatbaserat, juice och vissa frukter, läsk osv. Och choklad, det är nog det värsta för mig!

För mig så fungerar det också att dricka ett glas med blåbärssoppa, det verkar lugna magen.

Annars börjar jag alltid dagen med havregrynsgröt, sedan äter jag någorlunda regelbundet under dagen. Har alltid något litet att äta så att jag inte går hungrig länge.

Men jag har använt omeprazol i snart tio år, det lindrar men tar inte bort magkatarren.
    Jag äter också havregrynsgröt på morgonen, det verkar vara bra för magen. Jag ska köpa hem Omeprazol, har ätit det förut, hoppas det hjälper och att det tar bort illamåendet vilket jag tycker är värst.

Vågar ju knappt gå ut för man är rädd att behöva spy.

• Enniie

Nixacid är det enda som hjälper på mig. Omeprazol lindrar bara lite.

• VaBussig

Kan inte äta mycket heller innan jag börjar må illa, så det är små portioner som gäller.

Always on my mind Elvis Presley <3
  • LadyTeague
    VaBussig skrev 2014-02-04 12:24:47 följande:
    Jag äter också havregrynsgröt på morgonen, det verkar vara bra för magen. Jag ska köpa hem Omeprazol, har ätit det förut, hoppas det hjälper och att det tar bort illamåendet vilket jag tycker är värst.

Vågar ju knappt gå ut för man är rädd att behöva spy.

Det är ju tyvärr inte snabbverkande, men tar man dem regelbundet så tycker jag att de tar bort det värsta.
    Jag tar novalucol ibland när illamåendet är som värst också, jag brukar ha med några i väskan i fall det kommer när jag är ute.

Vet du varför du har magkatarr?
    Att dölja ett fel med en lögn är att ersätta en fläck med ett hål
  • rosenknopp83

när jag får magkatarr utesluter jag sådant som: kaffe, stark mat, äter fil och yoghurt med bra bakteriekultur typ verum hälsofil. Äter på bestämda tider, gå aldrig tom. Smörgåsrån eller mariekex som "suger" upp det värsta sura i magen. Jag kan absolut inte äta för mycket fibrer så jag äter aldrig havregrynsgröt eller mörkt bröd just den tiden. Vittmjöl är inte bra i långa längden men bra när man är kass i kistan. Te är bättre att dricka och vatten.
    Sedan finns ju även proviva, ett glas om dagen är bra, finns i oändliga smaker som man kan ta till. Håll dig ifrån apelsin, och andra citrusfrukter.

När det kommer till medicinering tycker jag är Losec funkar bäst, även om de är dyrare än alla annan magmedicin.Och om magen känns helt urbalans brukar jag knapra lite novalucid också.

• L1ndh3

Tycker inte omeprazol funkar.. för mig funkar gaviscon bäst.

• VaBussig
    LadyTeague skrev 2014-02-04 12:28:33 följande:
    Det är ju tyvärr inte snabbverkande, men tar man dem regelbundet så tycker jag att de tar bort det värsta.
    Jag tar novalucol ibland när illamåendet är som värst också, jag brukar ha med några i väskan i fall det kommer när jag är ute.

Vet du varför du har magkatarr?
    Ja troligtvis pga att jag gått igenom en stressig period nu (pluggar min drömutbildning på universitet med allt vad det innebär) och att jag lätt får ångest. Har i alla fall fått konstaterat av läkare att jag har magkatarr. Mage och hjärna har ju kontakt med varandra, stress och ångest leder till magkatarr, magkatarren ökar ångesten. En ond spiral.
  • Wintermoonlight

För att få hjälp med illamåendet så kan du äta Postafen. Det är åksjuketabletter som de även rekommenderar för gravidillamående :)

• Bemsan

Jag har själv problem i omgångar, mycket illamående och jag spyr en hel del. Jag äter pepcid duo och immogaze tre gånger om dagen i en vecka, sen brukar jag kunna klara mig som vanligt i någa veckor el nån månad. illamåendet brukar ge med sig bara efter nån timme..

• VaBussig
    20111227 skrev 2014-02-04 17:28:41 följande:
    Trycka punkten om du inte mår bra. 
    www.yinyanghouse.com/acupuncturepoints/st44
    Har faktiskt funderat på akupunktur, tydligen många som blir hjälpta av det. Men det kostar ju en del om jag förstått rätt.

Tog lite Novaluzid igår innan jag skulle sova, och lite av illamåendet släppte, idag ska jag iväg till apoteket och köpa Omeprazol.
  • VaBussig

Omeprazol och Losec är väl samma medicin, de innehåller samma substans?? Så då borde det väl kvitta vilken man väljer??

• SandraP81
    VaBussig skrev 2014-02-05 08:32:18 följande:
    Omeprazol och Losec är väl samma medicin, de innehåller samma substans?? Så då borde det väl kvitta vilken man väljer??
    Japp. Omeprazol billigare dock.
  • VaBussig

Man blir ju helt förvirrad när man läser om magkatarr på nätet.

Hittade en sida där det påstås att läkemedel som Omeprazol förvärrar magkatarr och att det är ett dåligt val. tjejen som säger detta är dock ingen läkare så man undrar ju hur hon kan veta sånt.

http://kurera.se/kranglar-magen-nu-igen/

Svar på tråden F*rbannade magkatarr och illamående, står inte ut, behöver tips vad som hjälper, lanzoprazol?