• Anonym (kostnad)

Ni som hyr med kallhyra...

Ni som hyr med kallhyra, hur mycket betalar ni i månaden för uppvärmning?

Jag vet att det beror på hur varmt man vill ha (jag är rätt frusen) om det finns kamin etc och hur tätt huset är. Men på ett ungefär? Och på hur mycket varmvatten man använder.
    Vad är det mesta ni har betalat någon kall månad?

Vi behöver byta ort och det enda som finns att hyra är ett hus med kallhyra... Är lite skrajsen för det. Huset är 126 kvm stort, två våningar.

• Svar på tråden Ni som hyr med kallhyra...
  • Tuva78

Jag bor i hus. Ett ganska litet tvåplanshus med fyra rum. Men uppvärmningen är enbart el. Och det kostar mig ca 2500-3000 kr i månaden nu på vintern. På sommaren mindre. Men jag har bara bott i huset i tre månader så jag vet inte vad kostnaden blir sen. Jag betalar bara 3000 kr i hyra i och för sig så det blir ändå billigare än lägenhet.

• frökenelisabeth

Det finns väl någon som har bott i huset innan, som kan informera om uppvärmningskostnader?

Jag bodde en gång i en lägenhet med kallhyra, den var ca 70-80 kvm om jag inte minns fel och vi gav runt 1000 kr i månaden för värme. Det var 15 år sen.

• Momalicious

Vilken typ av uppvärmning? Skiljer ju rätt mycket mellan direktverkande el och andra typer. Vi eldar med ved och betalar väl kanske 3000-4000 per år för det. Vi har bara bott här i lite mer än ett år men det här är vår andra vinter. Vi har även en luftvärmepump som komplement när det är varmare ute och då eldar vi bara för varmvatten. Vårt hus är 110 kvadrat boyta, två våningar plus källare. Hur mycket varmvatten vi använder har jag ingen aning om.

När vi bodde i lgh hade vi 74 kvm och där var det direktel och där betalade vi lätt 4000 för värmen en kall månad, varmvatten ej inkluderat. Då hade vi inte speciellt varmt inne men de var inte de mest isolerade lägenheterna heller.

• Anonym (kostnad)
    Momalicious skrev 2014-02-04 19:31:46 följande:
    Vilken typ av uppvärmning? Skiljer ju rätt mycket mellan direktverkande el och andra typer. Vi eldar med ved och betalar väl kanske 3000-4000 per år för det. Vi har bara bott här i lite mer än ett år men det här är vår andra vinter. Vi har även en luftvärmepump som komplement när det är varmare ute och då eldar vi bara för varmvatten. Vårt hus är 110 kvadrat boyta, två våningar plus källare. Hur mycket varmvatten vi använder har jag ingen aning om.

När vi bodde i lgh hade vi 74 kvm och där var det direktel och där betalade vi lätt 4000 för värmen en kall månad, varmvatten ej inkluderat. Då hade vi inte speciellt varmt inne men de var inte de mest isolerade lägenheterna heller.
    Det finns två kakelugnar och en kamin som jag antar fungerar. Men det kommer vi naturligtvis försäkra oss om innan vi skriver på något
    Annars är det direktverkande el.

Det lät ju inte så dyrt för er, men hur får ni er ved? Köper ni färdighuggen? Gud vad glad jag blev nu, det kanske inte är så farligt trots allt
  • Karlaa

Vi bor i ett radhus 1,5 plan på 85 kvm. Här går värmen på direktverkande el.
    Vi har betalat som mest 1800 kr i elräkning i vinter, men hört att grannar har haft uppemåt 2500 kr. Sommartid ligger vår elräkning på ca 400 kr i månaden, så på ett ungefär är då resterande 1400 kr värme.  

• Majsan70

Vi har precis tagit över att hus med kallhyra. Våra kostnader för värme, vatten, sopor och el kommer att landa på runt 2000 i månaden. Strax över 1000 spänn kommer elen att landa på om vi räknat rätt. 

• Anonym (...)
    Anonym (kostnad) skrev 2014-02-04 19:52:12 följande:
    Det finns två kakelugnar och en kamin som jag antar fungerar. Men det kommer vi naturligtvis försäkra oss om innan vi skriver på något
    Annars är det direktverkande el.

Det lät ju inte så dyrt för er, men hur får ni er ved? Köper ni färdighuggen? Gud vad glad jag blev nu, det kanske inte är så farligt trots allt
    Tänk på att den som eldar med panna ofta har ackumulatortank/ar som buffrar och ger värme ut mot elementen även när man inte är hemma och eldar. Med enbart kamin och kakelugnar kan det bli så att ni behöver ha underhållsvärme på element igång och beroende på hur gamla/effektiva dessa är kan det bli rejält dyrt.

Vårt gamla hus hade direktverkande el, ägarna innan oss hade elkostnader på 5-6000 kr/mån under vintern. Vi installerade en luftvärmepump och landade på mer moderata 1500 kr/mån vintertid. Om ni behöver en exra värmekälla utöver eldningen rekommenderar jag absolut en luftvärmepump.
  • Anonym (kostnad)
    Anonym (...) skrev 2014-02-04 20:06:47 följande:
    Tänk på att den som eldar med panna ofta har ackumulatortank/ar som buffrar och ger värme ut mot elementen även när man inte är hemma och eldar. Med enbart kamin och kakelugnar kan det bli så att ni behöver ha underhållsvärme på element igång och beroende på hur gamla/effektiva dessa är kan det bli rejält dyrt.

Vårt gamla hus hade direktverkande el, ägarna innan oss hade elkostnader på 5-6000 kr/mån under vintern. Vi installerade en luftvärmepump och landade på mer moderata 1500 kr/mån vintertid. Om ni behöver en exra värmekälla utöver eldningen rekommenderar jag absolut en luftvärmepump.
    Hmm ok. Hade ackumulatortank förut när vi ägde hus men det var många år sen och den behövde vi inte ha underhållsvärme på, men vi var å andra sidan aldrig borta flera dagar då. Iaf inte på vintern.
  • riboflavin
    Anonym (kostnad) skrev 2014-02-04 20:11:45 följande:
    Hmm ok. Hade ackumulatortank förut när vi ägde hus men det var många år sen och den behövde vi inte ha underhållsvärme på, men vi var å andra sidan aldrig borta flera dagar då. Iaf inte på vintern.
    Min erfarenhet av vanliga kakelugnar och kaminer är att de värmer maximalt någon timme efter det man slutat elda, att enbart köra på ved fungerar nog inte så bra om man vill hålla en någorlunda jämn temperatur över dygnet.
    Tänk också på att OM något skulle frysa sönder på grund av att ni inte haft en tillräcklig temperatur så ansvarar ni för eventuella skador, inte hyresvärden.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Ni som hyr med kallhyra...