• Mella01

Kan jag skriva ett testamente åt mina barn för att förhindra att halvsyskon ärver de?

Jag vill förhindra att våra gemensamma barns halvsyskon (alltså min mans barn från hans första äktenskap) under några omständigheter inte kan ärva våra gemensamma barn. Jag menar då att om jag och min man är döda och våra gemensamma barn skulle dö, så ska inte deras halvsyskon kunna ärva de. Är det möjligt att jag skriver ett testamente åt mina barns vägnar där detta regleras? Nu är vi relativt unga, friska och barnen går i förskolan och ovan gäller endast om det mest tragiska skulle inträffa.

• Svar på tråden Kan jag skriva ett testamente åt mina barn för att förhindra att halvsyskon ärver de?
  • viseversa

Har svårt att tro att du kan se till att dom inte får ärva sin pappa. Din man är deras pappa vare sig du vill eller inte.

• Mella01
    viseversa skrev 2014-02-04 21:46:42 följande:
    Har svårt att tro att du kan se till att dom inte får ärva sin pappa. Din man är deras pappa vare sig du vill eller inte.

Jag förstår inte vad du menar? Jag vill alltså inte förhindra att min mans barn från första äktenskapet ärver min man om han dör. Det jag vill förhindra är att min mans barn ärver våra gemensamma barn ifall de skulle gå bort. Varför jag vill detta är att mina barn då har ärvt mig och jag vill inte under några omständigheter att pengar som min barn ärvt från mig ska gå till min mans barn från första äktenskapet. Vad jag förstått så har syskon första arvsrätt om föräldrarna( i detta fall jag och min man) inte är i livet.
  • Mella01
    Fnulan skrev 2014-02-04 21:49:33 följande:
    Vad är anledningen till varför? Vem ska ärva istället? Den lagliga arvslotten kan man inte stoppa.

Anledningen är att de inte vill veta av våra gemensamma barn. Jag skulle vilja att pengarna gick till kusiner, mostrar och fastrar på min sida av släkten och sysslingar på pappans sida av familjen.
  • Mella01
    Mella01 skrev 2014-02-04 21:51:08 följande:
    Jag förstår inte vad du menar? Jag vill alltså inte förhindra att min mans barn från första äktenskapet ärver min man om han dör. Det jag vill förhindra är att min mans barn ärver våra gemensamma barn ifall de skulle gå bort. Varför jag vill detta är att mina barn då har ärvt mig och jag vill inte under några omständigheter att pengar som min barn ärvt från mig ska gå till min mans barn från första äktenskapet. Vad jag förstått så har syskon första arvsrätt om föräldrarna( i detta fall jag och min man) inte är i livet.

Jag vill alltså INTE förhindra direkta arvet från min man till sina och sitt ex gemensamma barn. De pengarna har de full rätt till. Jag vill förhindra arv från våra gemensamma barn till särkullsbarnen.
  • Mella01
    Tulpanblomman skrev 2014-02-04 22:03:02 följande:
    Fast om dina barn har hunnit få barn så ärver ju deras barn och ev barn i första hand.

Ja det förstår jag. Tänker mest om det skulle hända nåt de närmaste 18 åren innan våra gemensamma barn börjar komma över 20-års åldern.
  • 4539

Skriv det i testamentet då. Hur ni önskar att det blir

• Lindsey Egot the only one

Om du tex ärver en släktgård så kan man skriva in i testamentet att det bara får gå tillbaka till släkten så skulle du dö så ärver dina barn gården. Skulle dina barn dö som vuxna (ej gamla) och inga arvingar finnas så ska de gå till närmaste släkting i på din sida och kan inte ärvas till halvsyskon. Är det ungefär så du menar? Kommer inte på vad det heter nu men det vet en jurist,

• Mella01

Vi säger att min man och jag dör. Våra gemensamma tre barn ärver då, låt oss säga 1 miljon kronor var från mig. Tre år senare omkommer alla våra gemensamma barn i tex en bilolycka. Eftersom varken jag eller min man lever så har syskon arvsrätt i första hand. Detta skulme betyda att mina barns arv skulle gå till deras halvsyskon. Detta vill jag förhindra. Jag vet att detta låter väldigt osannolikt att det skulle hända, men det är viltigt för mig att föhindra detta och istället se till att mina barns arv fördelas till andra släktingar.

Svar på tråden Kan jag skriva ett testamente åt mina barn för att förhindra att halvsyskon ärver de?