• Mamodi

Startkort till Renault Laguna krånglar

Mitt startkort till min bil, en Renault Laguna från 2002, har börjat krångla. Kortet fungerar fint att strata bilen med, men det är lås- och upplåsningsknapperna på kortet som har blivit alldeles för sega. Det går att få liv i det, men efter många försök liksom. Tyvärr har mitt reservkort samma problem sedan bilköpet. Ett problem som flera andra Laguna-ägare känner igen. Ett nytt kort kostar helt enkelt för mycket inkl. programmering att beställa på en auktoriserad verkstad.

På flera forum tipsar man om att laga det genom "några enkla steg", men jag vågar inte. Jag har bara hittat ett ställe i Storbritannien, keyrepair, som reparera sådan kort. Men jag vill helst lämna in det hos någon kunnig eller en tv-operatör eller något liknande i Stockholmstrakten. Jag kollade med en TV-reparatör, men han var inte villigt att ens titta på mina startkort.

På YouTube har jag hittat video som visar hur man gör.. 
    " rel="nofollow" target="_blank">

Tacksam för tips på ställe/någon som kan laga mina kort?

• Svar på tråden Startkort till Renault Laguna krånglar
  • Nyfikna72

Att pilla isär och göra rent kanske inte är så märkvärdigt men problemet som man delar med många bilmärken kan vara att ska du nångång fixa detta på verkstad så kan det vara så att du måste ha ett fungerande kort, annars går det inte att göra. Värt att tänka på innan du förstör nåt..........på saab är det tex så att om du tappar de nycklar du har inkodade så måste man köpa en ny box som sen kodas in med nya nycklar. Kan kosta hur mycket som helst. Nu vet jag inte vad det kostar på renå men det kanske ändå i sammanhanget inte är så dyrt?

• Mamodi

Jo, c:a 2000 kr/kort. Båda mina kort fungerar för övrigt. Det är bara lås/upplåsningsknapparna som tydligen har blivit lite slitna inuti kortet. Dock mycket irriterande, ibland tar det flera minuter innan jag får liv i knapparna.
    Som jag har förstått det rätt så lägger man på en liten lödning inuti kortet så får man bättre kontakt.

• Nyfikna72
    Mamodi skrev 2014-02-05 12:17:58 följande:
    Jo, c:a 2000 kr/kort. Båda mina kort fungerar för övrigt. Det är bara lås/upplåsningsknapparna som tydligen har blivit lite slitna inuti kortet. Dock mycket irriterande, ibland tar det flera minuter innan jag får liv i knapparna. Som jag har förstått det rätt så lägger man på en liten lödning inuti kortet så får man bättre kontakt.

Jo men det kan ju å andra sidan bli så att den som pillar isär det har sönder nånting och då står du där utan kort helt och hållet. Enklare att göra sånt här om man har ett reservkort som fungerar. 2000 kanske är mycket pengar och det är det ju men jag skulle nog köpa ett nytt och sen löda och pilla med det andra och får man igång det, spara det nya i reserv.
  • Mamodi

Jo, så tänkte jag också i värsta fall. Men nu råkar jag ha 2 ganska lika slitna startkort. Så jag vågar chansa lite. 

Svar på tråden Startkort till Renault Laguna krånglar