• lindis

kalas för 4 åringen, bjuda hela föskoleklassen eller inte?

Dottern fyller snart 4 år, och vi har börjat prata om kalaset. Den stora frågan just nu är hur många vi ska bjuda.. Vi började med alla hon leker med, och insåg snabbt att det var ju ganska många, alla är dock inte kompisar från hennes förskola. Ska man ha kalas för hela förskoleklassen eller är det okej att bara bjuda några? De senaste två kalasen var en bjöd hela klassen och en bjöd bara 4 st.. Det är ju en kostnadsfråga också... Visst billigt att hyra skolans gympasal, men det ska ju en massa annat till på det..

åh jag vet inte hur vi ska göra.. råd och tips och tankar?

• Svar på tråden kalas för 4 åringen, bjuda hela föskoleklassen eller inte?
  • lindis

det är 6 st (inkl dottern) från förskoleklassen, dom är 16 barn i gruppen.. 

• lindis

Det är en blandad grupp med ålder 3-5 i hennes avdelning, och det som är är att det är en helt ny avd sen bara en månad tillbaka. så det är 10 barn jag inte känner varken barnen eller träffat föräldrarna.. några har inte ens börjat  men hinner börja nu innan kalaset.. så alla barnen känner inte ens varandra än.. 
    Vår lista är nu 6 barn med henne, som har gått ihop sen början, nästan 3 år.. och det är lika många pojkar och flickor som både blir bjudna och som då inte blir bjudna.. och sen har vi kompisar på gatan hon gärna vill bjuda så totalt på kalaset blir det 6 flickor och 4 pojkar.. 

• lindis

jag skulle inte ta illa upp om mitt barn inte blir bjuden på kalas, av nån som jag knappt känner eller vet att hon inte leker så mycket med.. 
    jag tror det blir känsligare ju högre upp i åldrarna man kommer, skolklass är ju lite annat..

• lindis

vad intressant det är att läsa alla era svar, och era tankar, alla verkar tycka olika :)
    nej självklart går min inte i förskoleklass redan, hon är bara 4 år! och jag menade förskola och det blev klass av farten, jag menar hela hennes avdelning...

Får hon bestämma vilka hon vill bjuda blir det alla! Det är ju en helt ny avdelning, och alla barnen har inte börjat än men hinner börja innan kalaset.. och dom är för små för att vara på kalas utan förälder tycker jag, så det blir ju att en förälder får följa med också.. det blir 16 barn och så föräldrar på det.. så ja då måste vi hyra gympasalen (som ligger precis vid dagis) för så stort bor vi inte :)

Svar på tråden kalas för 4 åringen, bjuda hela föskoleklassen eller inte?