• tonårxxx

Studiebidraget till tonåringen?

Hej! Jag har en jätteduktig tonårig kille på 16 år som pluggar första året på gymnasiet. Han är äldst i kompisgänget och bland sina kusiner så jag har ingen att diskutera detta med; Han vill nu få sitt studiebidrag för att köpa sina egna kläder. Jag tvekar eftersom jag aldrig har sett att han har något intresse för att köpa kläder utan misstänker att pengarna kommer sparas till en dator eller livekläder eller godis... 

Dessutom har inte jag så mycket pengar så jag önskar behålla lite till att lägga på mat som han äter ganska stora mängder av. 

Vad är rimligt? Hur stor del av studiebidraget bör han få?

Jag kan tycka att det är nyttigt att ta ansvar för egna pengar även om endel misstag sker... (idag har han endast 125 kr per månad så han är van att hushålla men har inte så stora utgifter heller. 

• Svar på tråden Studiebidraget till tonåringen?
  • sasso78

Jag tycker att om man studerar på gymnasiet så bör man få hela sitt studiebidrag också.
    Men då får man betala allt man behöver själv också, dvs. kläder, nöjen , busskort mm.

• Tuva78

Nu är jag inte tonårsförälder. Men barnbidraget är ju till för barnets behov. Vilket jag själv kan tänka inkluderar allt i hemmet samt kläder. Jag hade nog hellre behållit pengarna, om min plånbok inte var fet - och så får han de pengar han behöver när han behöver dom. Och då får man se till egen plånbok.

Men som sagt. Bara min egen tanke.

• Fjärilslarv

Jag hade studiebridraget/ barnbidraget själv sen jag var 14 och skulle då betala: kläder, ytterkläder, skor, eventuell utrustning till fritidsaktiviteter, nöjen, smink, anteckningsmaterial (block, pennor, sudd, färgpennor, miniräknare etc), påladdning till telefonen och hygien om det hemma inte dög.

det jag inte behövde betala var: Mat, husrum, bashygien, busskort, fritidsaktiviteter (hade bara en), el osv.

• Fjärilslarv
    Benbrott skrev 2014-02-05 15:09:23 följande:
    Det är hans studiebidrag, alltså så ska han ha alltihopa.
    nej det är det inte, studiebidraget är fram tills man är 18 en hjälp till föräldrarna för deras studerande barn. Skillanden är att studiebidraget dras in om studieresultaten inte räcker, vilket barnbidraget inte gör och att studiebidraget endast betalas ut till ungdomar som faktiskt studerar och under de månader de studerar.
  • milkimi

Jag hade mitt själv när jag blev 16. Jag betalade inte: busskort, ytterkläder & skor, mat & husrum osv. Resten köpte jag oftast själv. Tycker man får anpassa sig efter plånboken helt enkelt.

• stormfågel

Jag gissat att han kostar (minst) den summan i månaden nu också i kläder, busskort, nöjen, aktiviteter (sport?) mm.

Så bara nu kommer överens om vad han ska betala själv så borde det vara en lagom träning att börja betala själv två år innan man är myndig.

Jag själv fick hela barnbidraget mycket tidigare men fick å andra sidan betala busskortet själv vilket gjorde  att jag fick leva väldig snålt (de betalade aldrig extra för semestrar eller vinterkläder osv.) . Lite väl snålt för en tonåring kan jag tycka (hade alltid mycket mindre än kompisarna) men det var den ekonomin som mina föräldrar hade.

• tonårxxx

Oj vad med inlägg! Tack! Kul att ni tycker antingen allt eller inget. Jag tänkte nog behålla några hundralappar för mat men resten ska han nog få med tanke på vad ni skriver. Han är visserligen sparsam men jag vill ändå att han ska ha så han kan hänga med sina kompisar på vad de gör. Han tjänar dock lite pengar själv så han har för sina intressen men de ska han ju inte behöva lägga på kläder alltid. 

• LillGris

Oj. 125 spänn i månaden för en 16åring? Det är lite väl snålt tilltaget tycker jag. Och vad gör det om han väljer att spara pengar så han kan köpa en dator eller lajv-kläder? Det är väl superbra att han lär sig spara till ett specifikt mål! Uppmuntra det.

• Fjärilslarv
    tonårxxx skrev 2014-02-05 16:53:42 följande:
    Oj vad med inlägg! Tack! Kul att ni tycker antingen allt eller inget. Jag tänkte nog behålla några hundralappar för mat men resten ska han nog få med tanke på vad ni skriver. Han är visserligen sparsam men jag vill ändå att han ska ha så han kan hänga med sina kompisar på vad de gör. Han tjänar dock lite pengar själv så han har för sina intressen men de ska han ju inte behöva lägga på kläder alltid. 
    de pengar som han genom förvärvsarbete tjänar själv har han rätt att behålla.
Svar på tråden Studiebidraget till tonåringen?