• Anonym (Johanna)

Jobba extra vid sidan av tillsvidaretjänst

Hej!

Jag har en fast anställning på ett kontor där jag jobbar vardagar 8-17 och har nu blivit erbjuden att gå som timvikarie inom vården på helger/kvällar (är utbildad ssk.) Jag vill gärna få in en fot där för det är inom vården jag vill arbeta.
    Hur hade Ni gjort?
    Är ju "rädd" om min fasta tjänst, de växer ju inte på träd.
    Måste jag informera min arbetsgivare om jag jobbar extra på helger? (Jag har kollat mitt anställningsavtal men där står inget om sidojobb?)

Och en annan fråga; jag behöver vara ledig två dagar för att "gå bredvid" på nya stället isåfall. Kan jag begära mig ledig från andra jobbet (utan lön såklart) och gå bredvid?

• Svar på tråden Jobba extra vid sidan av tillsvidaretjänst
  • Anonym (vfg)

Du får göra i stort sett vad du vill på din fritid. Så läng ditt nya jobb inte går ut över det gamla kan inte den arbetsgivaren säga något.

inte säkert att du får ledig för att öva på ett nytt arbete. Det kan nekas.

• Anonym (L)

Ta semester de två dagarna? Är nog mindre krångligt än att få obetald tjänstledighet. Vill de inte ge semester får du nog knappast tjänstledigt heller.

• LinneaJosie

Det beror på vad du jobbar med på heltid, och vad ert kollektivavtal säger. Tumregeln är att alltid diskutera bisyssla med arbetsgivaren så att det inte blir problem senare

• Anonym (Johanna)
    Anonym (L) skrev 2014-02-05 17:47:02 följande:

Ta semester de två dagarna? Är nog mindre krångligt än att få obetald tjänstledighet. Vill de inte ge semester får du nog knappast tjänstledigt heller.

Jag tänkte mest att om jag tar semester så får jag väl ändå ersättning från arbetsgivaren den dagen? (Sist jag tog ut en semesterdag så utbetalades ändå typ 300kr för den dagen), det var därför jag tänkte med obetald ledighet för att inte få betalt från två ställen samma dag. Eller tänker jag fel?
  • Anonym (L)
    Anonym (Johanna) skrev 2014-02-05 17:49:57 följande:
    Jag tänkte mest att om jag tar semester så får jag väl ändå ersättning från arbetsgivaren den dagen? (Sist jag tog ut en semesterdag så utbetalades ändå typ 300kr för den dagen), det var därför jag tänkte med obetald ledighet för att inte få betalt från två ställen samma dag. Eller tänker jag fel?
    Det gör väl inget om du jobbar på din semester? Vet många som åkt till Norge för att jobba på sin semester... Tror bara det blir krångligare och kräver mer förklaringar om du söker tjänstledighet.
  • Anonym (Johanna)

Ringde min chef och frågade (visste att han jobbar till 20 ikväll.)

Han sa att "ja bara det inte inkräktar på ditt jobb här"- men! Jag tyckte han lät sur

Usch nu blir jag genast nojjig!

Blir jag uppsagd nu när han inser att jag kanske "är på väg bort till ett annat jobb"?

• Stormvind
    Anonym (Johanna) skrev 2014-02-05 17:42:56 följande:
    Hej! Jag har en fast anställning på ett kontor där jag jobbar vardagar 8-17 och har nu blivit erbjuden att gå som timvikarie inom vården på helger/kvällar (är utbildad ssk.) Jag vill gärna få in en fot där för det är inom vården jag vill arbeta. Hur hade Ni gjort? Är ju "rädd" om min fasta tjänst, de växer ju inte på träd. Måste jag informera min arbetsgivare om jag jobbar extra på helger? (Jag har kollat mitt anställningsavtal men där står inget om sidojobb?) Och en annan fråga; jag behöver vara ledig två dagar för att "gå bredvid" på nya stället isåfall. Kan jag begära mig ledig från andra jobbet (utan lön såklart) och gå bredvid?
    Om det är inom samma yrkes område kan det finnas klausuler i anställningsavtalet som hindrar detta (Men du skriver att du tittat igenom detta)

Annars kan så länge du sköter båda jobben så finns det inget som hindrar detta vad jag känner till. 

Att vara ledig för att gå bredvid är däremot något som du behöver tillåtelse från arbetsgivaren att göra och det kan du eventuellt vara tjänstledig för, men jag tror inte arbetsgivaren har någon skyldighet att bevilja detta.

Du får tänka på att det kan orsaka problem för schemaläggning osv på din nuvarande arbetsplats.
  • Stormvind
    Anonym (Johanna) skrev 2014-02-05 19:19:09 följande:
    Ringde min chef och frågade (visste att han jobbar till 20 ikväll.)
    Han sa att "ja bara det inte inkräktar på ditt jobb här"- men! Jag tyckte han lät sur
    Usch nu blir jag genast nojjig!
    Blir jag uppsagd nu när han inser att jag kanske "är på väg bort till ett annat jobb"?
    Tror inte du behöver oroa dig om detta. Det finns mängder med folk som jobbar extra eller bedriver egen verksamhet på sidan om sin vanliga anställning, det är inget skäl att säga upp någon för. 

Sedan kan naturligtvis, särskilt på mindre företag det trixas med "arbetsbrist" osv för att säga upp någon, men är ni fackligt anslutna och du som sagt inte missköter ditt nuvarande jobb så kommer aldrig arbetsgivaren kunna göra något sådant utan kännbar påföljd. 
  • Anonym (arbetsrätt)
    Anonym (Johanna) skrev 2014-02-05 19:19:09 följande:
    Ringde min chef och frågade (visste att han jobbar till 20 ikväll.) Han sa att "ja bara det inte inkräktar på ditt jobb här"- men! Jag tyckte han lät sur Usch nu blir jag genast nojjig! Blir jag uppsagd nu när han inser att jag kanske "är på väg bort till ett annat jobb"?

Uppsagd? På vilka grunder? Bra att du informerade om bisysslan, nu kör du med helt öppna kort
  • Anonym (LAS)

Det är en tillsvidaretjänst så du omfattas av LAS. Du kan mao inte få sparken bara sådär. Säger chefen att det är ok så är det så. Sluta grubbla och gläds med att du nu har två jobb :)

Svar på tråden Jobba extra vid sidan av tillsvidaretjänst