Inlägg från: Xadime |Visa alla inlägg
  • Xadime

2 år 4 mån - Logoped via förskolan

Undrar om det finns fler som varit med om att förskolan tycker att man ska in en logoped för att hjälpa barnet med talet, barnet är 2 år och 4 månader. De vill få hjälp hur de ska hjälpa honom komma igång. De tycker att det går väldigt sakta framåt. Är det inte tidigt? Jag är tacksam för att få hjälp om det behövs, inte så men är det nåt konstigt att inte kunna flerordsmeningar vid den åldern. Han förstår det mesta man säger. Han kan kanske 30-40 ord men många är ju otydliga. Vissa meningar som mamma sitta där kan han säga. Låter det oroväckande sent?

• Svar på tråden 2 år 4 mån - Logoped via förskolan
  • Xadime

Absolut, det känns bra att han får hjälp tidigt så kanske han kommer ikapp lättare. Att han inte pratade bra och var lite sen visste ju vi men det blev bara så tydligt och kändes allvarligt när de tog upp det idag.

Skönt att höra på sätt och vis att andra har samma utan att det är nåt konstigt egentligen. Jag trodde väl på nåt dumt sätt att han skulle också kunna prata långa meningar rent vid 2,5 för att jag kunde det men så är det ju inte. Dock trodde jag att man inte tog det vidare förrän kanske vid 3 då man går på BVC kontroll och de kollar bl.a. språk. Mycket kan ju hända mellan 2,4 till 3 år tänker jag. Men det blir säkert bra detta, känns bra att personalen verkligen engagerar sig.

Svar på tråden 2 år 4 mån - Logoped via förskolan