• Anonym (Undrande)

Hur mycket "får" man krama sina bonusbarn?

Jag och min sambo har bott ihop i 6 månader, har 2 varsina egna barn. Vi har alla barn vv. Jag har känt hans barn snart 2 år. Nyfamiljslivet går helt okej, finns saker att jobba på men det flyter ändå på bra. Alla gillar varandra. Nu till min fråga. Jag är en fysisk person som gärna tar i människor jag tycker om. Det kommer som av farten för mig. Bonusarna är inte vana med mycket fysisk närhet. De kramas med sina föräldrar men faktiskt inte jättemycket (i mina mått mätt). Jag märkte tidigt att de var ovana vid kramar av andra än sina föräldrar. Problemet är att jag har svårt att lägga band på mig, de är så goa och söta så jag hoppar upp nära dom i soffan och pillar dom lite i håret och så. Kommer på mig och backar för jag vill inte tränga mig på, de verkar inte ogilla min närhet men man vet ju inte. Hur skulle ni gjort, hållit distansen eller kramats på och tänka att de säger till om det blir för mycket? De är 8 och 10 år.. Någon därute som har barn som inte är så fysiska av sig, hur skulle de reagerat?

• Svar på tråden Hur mycket "får" man krama sina bonusbarn?
  • Nyfikna72

Du får väl lägga dig på en rimlig gräns annars tycker de nog att det är jobbigt. Det blir säkert bättre med tiden

• Philippa

Du märker väl när dom tycker det blir för mycket, då får du backa....

• ronny01
    Anonym (Undrande) skrev 2014-02-05 18:16:52 följande:
    Jag och min sambo har bott ihop i 6 månader, har 2 varsina egna barn. Vi har alla barn vv. Jag har känt hans barn snart 2 år. Nyfamiljslivet går helt okej, finns saker att jobba på men det flyter ändå på bra. Alla gillar varandra. Nu till min fråga. Jag är en fysisk person som gärna tar i människor jag tycker om. Det kommer som av farten för mig. Bonusarna är inte vana med mycket fysisk närhet. De kramas med sina föräldrar men faktiskt inte jättemycket (i mina mått mätt). Jag märkte tidigt att de var ovana vid kramar av andra än sina föräldrar. Problemet är att jag har svårt att lägga band på mig, de är så goa och söta så jag hoppar upp nära dom i soffan och pillar dom lite i håret och så. Kommer på mig och backar för jag vill inte tränga mig på, de verkar inte ogilla min närhet men man vet ju inte. Hur skulle ni gjort, hållit distansen eller kramats på och tänka att de säger till om det blir för mycket? De är 8 och 10 år.. Någon därute som har barn som inte är så fysiska av sig, hur skulle de reagerat?
    Ett barn kan aldrig få för mycket kärlek. Det är bara att köra. Har själv varit med  hela resan med två bonusungar vars farsa vände dem ryggen vid skilsmässa med min fru för 12 år sen. De lärde mig kramas, det var inte jag van vid
  • Anonym (Distanserad)

Jag är en sån person att jag tycker det är jobbigt att folk jag inte känner så bra är närgångna.. Är 22 år, och har alltid känt så. Problemet är min pojkväns familj som har noll hänsyn till personlig sfär, så folk jag ALDRIG träffat har 'attackerat' mig med kramar och är bara allmänt närgångna.. Men jag skulle aldrig säga ifrån, då jag tror de skulle ta väldigt illa upp, utan jag besvarar kramen och försöker att inte dra mig undan... Kan ju hända att dina bonusar tycker det är jättejobbigt men inte säger nåt, för att inte såra dig..

• Anonym (Undrande)

Nej jag märker nog inte det, är inte så bra på att uppfatta det. De puttar ju inte bort mig eller ryggar men kramar inte tillbaka jättemycket heller. Märker däremot att de ofta söker kontakt och kommer och busar och tar i mig på det sättet... Hehe, Rimlig nivå för mig är nog inte samma för många andra:).. Det är därför jag frågar. Är som en väldigt fysisk person, helst mot dom jag tycker om och jag gillar ju dessa barn väldigt mycket...

• Anonym (Sharon)

Oavsett vems barn det är tycker jag alltid barnet avgör hur fysisk man är. Alla barn gillar inte att kramas, då får man ta ett steg tillbaka.

• Whitetrash86

Eftersom dom är så pass gamla så borde du ju kunna prata med dom och fråga själv. Bara att förklara att du själv är van att kramas mycket och så och att dom gärna få säga till om det blir för mycket eller om dom inte vill och att du då inte kommer bli arg.

Utöver det får du läsa av dom och se om dom spänner sig eller så, annars börja fråga om dom vill ha en kram eller annat.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Distanserad) skrev 2014-02-05 18:24:56 följande:
    Jag är en sån person att jag tycker det är jobbigt att folk jag inte känner så bra är närgångna.. Är 22 år, och har alltid känt så. Problemet är min pojkväns familj som har noll hänsyn till personlig sfär, så folk jag ALDRIG träffat har 'attackerat' mig med kramar och är bara allmänt närgångna.. Men jag skulle aldrig säga ifrån, då jag tror de skulle ta väldigt illa upp, utan jag besvarar kramen och försöker att inte dra mig undan... Kan ju hända att dina bonusar tycker det är jättejobbigt men inte säger nåt, för att inte såra dig..

Ja det är ju det jag är rädd för. Men jag har ju lite samma synsätt på kärlek som ronny01 att kärlek kan man inte få för mycket av men man kanske kan det. Svaret innan var till philippa. Är ny på FL:)..
  • Anonym (Undrande)
    Whitetrash86 skrev 2014-02-05 18:26:34 följande:
    Eftersom dom är så pass gamla så borde du ju kunna prata med dom och fråga själv. Bara att förklara att du själv är van att kramas mycket och så och att dom gärna få säga till om det blir för mycket eller om dom inte vill och att du då inte kommer bli arg. Utöver det får du läsa av dom och se om dom spänner sig eller så, annars börja fråga om dom vill ha en kram eller annat.

Men vilken enkel lösning, det borde jag tänkt på. Klart jag ska fråga dem! Tack:)...
Svar på tråden Hur mycket "får" man krama sina bonusbarn?