• Söttok06

    35.5000 kr för golvläggning efter ROT inkl. moms

    Har bett att få ett anbud från firma som varit hemma hos mig och tittat. 35.500 kr fick jag ett pris efter ROT och inklusive moms. Detta skulle ingå:
    Rivning och bortforsling av gammalt golv. Stegljudsmatta/isolering under nya golvet. Kährs Askgolv  2 stav som i affär kostar 650 kr per kvm (antar att de köper rabatterat själva från fabriken eller affär). Nya tunna smyglister vid väggsocklarna. Väggsocklarna ska inte rivas bort, de är från 40-talet och sitter med järnspikar i väggen.
    Det är 3 rum som ska göras: hall, sovrum och vardagsrum. Totala ytan är 31 kvm

    Är detta jättedyrt? Eller rimligt? Vågar inte anlita någon jag inte sett få bra omdöme på REJTA eftersom jag inte kan se referenser eller så. Eller vågar man anlita någon liten golvläggare man inte hört talas om som t ex golvaffären anlitar?

    Tacksam för snabbt svar. Måste återkomma med besked snarast.

  • Svar på tråden 35.5000 kr för golvläggning efter ROT inkl. moms
  • Ripper500

    Ja ca 18k för golvet om du köpt det själv. Lister är inte gratis så några tusen där. Sedan tid för rivning etc.

    För min del tycker jag priset låter normalt.

  • ronny01

    Materialkostnaden har de cirka 25-30% på om det är ett par anställda. De gör det på en dag om de är två man. räkna arbetskostnad 400 kr exkl moms för varje gubbe före rot. 800*10 timmar plus bil 500 kr, bortforsling åker de och slänger gratis på returpunkten. Hur många timmar står det i offerten?

    Jag hade ringt referens samt ring fogden och kollat om de har skulder det är offentliga uppgifter. skötsamma företag har inga skulder.

    Jag skulle kolla den lokala golvläggarn också, på bygghandeln har de säkert någon de kan säga är duktiga, han är mån om ryktet, ta heller ingen som är för billig. Du vill ju kunna gå på golvet

    Lycka till

  • Haskel

    Det låter som rimligt för en golvfirma. Det innebär dock att det blir väldigt dyrt. Golvet, och jobbet du vill ha gjort är dock inte komplicerat. En "vanlig" snickare/hantverkare gör det absolut för 5-10.000 kr mindre. 

  • gertie

    Låter rimligt. Jag hade däremot inte betalat för att riva och forsla bort det befintliga golvet för det kan man göra själv på en halv dag (max). Såvida ni inte får typ samma pris utan riv och bortforsling. 

  • gertie
    Haskel skrev 2014-02-05 18:57:40 följande:
    Det låter som rimligt för en golvfirma. Det innebär dock att det blir väldigt dyrt. Golvet, och jobbet du vill ha gjort är dock inte komplicerat. En "vanlig" snickare/hantverkare gör det absolut för 5-10.000 kr mindre. 
    Men golvet ingår ju i offerten, du menar alltså att någon seriös och pålitlig människa skulle göra all rivning, bortforsling och allt arbete för typ 7000 kr, vitt? Näru, den gubben går inte. 
  • Haskel
    gertie skrev 2014-02-12 22:06:53 följande:
    Men golvet ingår ju i offerten, du menar alltså att någon seriös och pålitlig människa skulle göra all rivning, bortforsling och allt arbete för typ 7000 kr, vitt? Näru, den gubben går inte. 
    Nej, det skrev jag inte heller. Jag skrev 5-10K MINDRE. Alltså 35,5K - ca7K= ca28,5K
  • straw2008

    Vi har precis lagt in kärsh holländska parkett på ca 100 kv. Priset ni fått låter rimligt.


    I kinamockaskogen.....
  • gertie
    Haskel skrev 2014-02-12 22:15:10 följande:
    Nej, det skrev jag inte heller. Jag skrev 5-10K MINDRE. Alltså 35,5K - ca7K= ca28,5K
    Men golvet kommer ju kosta vad det kostar oavsett hur billig någon är på jobbet, golvet går ju på ca 20 k och med din logik bör alltså arbetet inkl riv och bortforsling gå på 8 k, vitt. Och det fattar du ju själv att det inte är ett rimligt pris.
  • Haskel
    gertie skrev 2014-02-12 23:22:43 följande:
    Men golvet kommer ju kosta vad det kostar oavsett hur billig någon är på jobbet, golvet går ju på ca 20 k och med din logik bör alltså arbetet inkl riv och bortforsling gå på 8 k, vitt. Och det fattar du ju själv att det inte är ett rimligt pris.
    Då jag själv jobbar som snickare, i eget bolag vet jag hur det fungerar. Närmare räknat blir priset på golvet lite drygt 18.000 kr. Som företagare har man som regel kraftiga rabatter, alternativt handlar man av grossist. Man har alltså minst 30% rabatt. Jag kan alltså tjäna ca 6000 kr på materialet. 
    Att lägga ett nytt sådant golv är varken svårt eller särskilt tidsödande. Inte rivning av det gamla golvet heller. Då jag lagt flera sådana golv, vet jag ungefär vad det brukar kosta.
  • straw2008
    Haskel skrev 2014-02-12 23:50:41 följande:
    Då jag själv jobbar som snickare, i eget bolag vet jag hur det fungerar. Närmare räknat blir priset på golvet lite drygt 18.000 kr. Som företagare har man som regel kraftiga rabatter, alternativt handlar man av grossist. Man har alltså minst 30% rabatt. Jag kan alltså tjäna ca 6000 kr på materialet. Att lägga ett nytt sådant golv är varken svårt eller särskilt tidsödande. Inte rivning av det gamla golvet heller. Då jag lagt flera sådana golv, vet jag ungefär vad det brukar kosta.

    Antar att du är en sån hantverkare som låter fakturan spega de egentliga kostnaderna... NOT.
    I kinamockaskogen.....
  • gertie
    Haskel skrev 2014-02-12 23:50:41 följande:
    Då jag själv jobbar som snickare, i eget bolag vet jag hur det fungerar. Närmare räknat blir priset på golvet lite drygt 18.000 kr. Som företagare har man som regel kraftiga rabatter, alternativt handlar man av grossist. Man har alltså minst 30% rabatt. Jag kan alltså tjäna ca 6000 kr på materialet. 
    Att lägga ett nytt sådant golv är varken svårt eller särskilt tidsödande. Inte rivning av det gamla golvet heller. Då jag lagt flera sådana golv, vet jag ungefär vad det brukar kosta.
    Du är snickare och har eget företag men du kan inte räkna? Intressant, skriv ut ditt firmanamn så folk vet vem de inte ska välja haha! 

    Golvet kostar 650 kr kvm, för att lägga 31 kvm golv behöver man köpa lite mer än exakt 31 kvm, och förutom det så är det lister och underlag som behöver köpas till. 

    Jag är fullt medveten om att det inte är ett svårt eller tidsödande jobb, men att det skulle kosta så lite som du påstår är inget annat än en glädjekalkyl.
  • straw2008
    gertie skrev 2014-02-13 08:08:49 följande:
    Du är snickare och har eget företag men du kan inte räkna? Intressant, skriv ut ditt firmanamn så folk vet vem de inte ska välja haha! Golvet kostar 650 kr kvm, för att lägga 31 kvm golv behöver man köpa lite mer än exakt 31 kvm, och förutom det så är det lister och underlag som behöver köpas till. Jag är fullt medveten om att det inte är ett svårt eller tidsödande jobb, men att det skulle kosta så lite som du påstår är inget annat än en glädjekalkyl.

    Säger samma sak... då vi skulle gå via en släkting som har företag o endast köpa golvet fick vi priset 500per kv, dvs 120 kr rabatt per kv. 30% är def glädjekalkyl på just kärsh. underplattorna kostade oxå bra mkt, om man inte har otur o det måste flytspacklas. Golv kostar.
    I kinamockaskogen.....
  • Haskel
    straw2008 skrev 2014-02-13 07:55:13 följande:

    Antar att du är en sån hantverkare som låter fakturan spega de egentliga kostnaderna... NOT.
    Vad är den egentliga kostnaden, mitt inköpspris eller kundens?
  • Haskel
    gertie skrev 2014-02-13 08:08:49 följande:
    Du är snickare och har eget företag men du kan inte räkna? Intressant, skriv ut ditt firmanamn så folk vet vem de inte ska välja haha! 

    Golvet kostar 650 kr kvm, för att lägga 31 kvm golv behöver man köpa lite mer än exakt 31 kvm, och förutom det så är det lister och underlag som behöver köpas till. 

    Jag är fullt medveten om att det inte är ett svårt eller tidsödande jobb, men att det skulle kosta så lite som du påstår är inget annat än en glädjekalkyl.
    Jag är fullt medveten om hur mycket spill man måste räkna, samt ungefärliga kostnader för lister och underlag. Dock hoppas jag att du förstår att jag inte sätter mig och och gör en exakt offert pga en tråd på FL.

    Sen är du säkert medveten om att arbetskostnaden egentligen är den dubbla. I stort sett 100% av det som överstiger materialkostnaden i TS offert, är alltså ren lön.

    Jobbet TS vill ha gjort tar inte mer än en vecka, för en person att utföra. Ca 10000 kr i lön för en veckas arbete är helt okej enligt mig.
  • Söttok06

    35.500 kronors firma har jag avvecklat, mest beroende på att han verkade så på. När jag avsa mig golvläggningen ringde han flera gånger och ville sälja golv till rabatterat pris. Tackat nej.

    Har haft ytterligare en firma och de gav mig också ett prix på drygt 35.000 kr. Verkade solida, tydlig offert.
    "billiga killen" verkar nog okej, kanske han inte vill ligga så högt i pris för jobbet för att kunna etablera sig på marknaden? Eller vad kan gå fel vid golvläggningen? Många lägger ju in golv själva om det är något händiga och efter instruktioner.
    Jag vågar inte göra det själv på grund av oerfarehet, men vet många som säger "lägg in själv", hmmm.

    Beslutsångest..
    Väntar på en tredje firma som skulle tydliggära sin offert, men han har inte hört av sig. Ringde honom i går eftermiddag. Ger homom till kvällen i dag..
    Man ska inte behöva jaga dem tycker jag.

  • gertie

    Man behöver knappt vara händig för att lägga golv själv, det är jätteenkelt. 

Svar på tråden 35.5000 kr för golvläggning efter ROT inkl. moms