• Anonym (mössor)

Går det att sälja babymössor?

Hej hej! :)

Jag är en tjej i tonåren som älskar att virka, och speciellt babyprylar. Tyvärr känner jag ingen bebis så nu har jag en del babymössor jag inte kan göra något med och jag funderade på om jag skulle sälja dessa.

Kan man sälja virkade mössor eller finns det ingen som är intresserad med tanke på att man kan köpa mössor på affären? Eller att man kanske virkar själv?

Om ni tror att jag skulle kunna sälja dem, vad skulle jag kunna ta betalt?

• Svar på tråden Går det att sälja babymössor?
  • Anonym (realist)

Blir nog svårt, kanske en tia per mössa.

• Anonym (beror på)

Beror väl på designen. Enfärgade virkade mössor skulle nog ingen köpa, men om de har lite roligare färger och mönster kan det nog gå. Tänker bl a. på olika frukter och bär som ett alternativ till den klassiska jordgubbsmössan, ugglemössor, regnbågsfärgade mössor osv. 49 kr låter som ett rimligt pris i mina öron.

• Nyfikna72

Jäklar vilken timpenning det måste bli..........man lär ju inte bada i pengar sen.........

• Anonym (beror på)

Kom på att fler kanske lockas till att köpa om du skänker halva summan eller mer till t ex. BRIS eller Barncancerfonden. Då får du ändå ett par kronor per mössa samtidigt som du nog får betydligt fler mössor sålda.

• Zodic

Klart du kan!
    Vadå 10:-, vad är det för skämt. Hantverk betalar många bra för! Beroende på hur fint gjorda dom är så iaf 200-300:- om du hittar rätt forum att sälja dom på. Tex en hantverksmarknad.

• Anonym (realist)
    Zodic skrev 2014-02-05 19:29:55 följande:
    Klart du kan!
    Vadå 10:-, vad är det för skämt. Hantverk betalar många bra för! Beroende på hur fint gjorda dom är så iaf 200-300:- om du hittar rätt forum att sälja dom på. Tex en hantverksmarknad.
    INTE en virkad mössa. Snälla nån....
  • Anonym (mössor)

Har gjort blandade mössor, både enfärgade (samt med dekorationer) mössor, färglada mössor, mönstrade mössor osv.. Oj, 49 kronor lät väldigt mycket.. Det tror jag aldrig jag får för EN mössa tyvärr!

Nyfikna72: Om man tycker något är roligt kanske det inte är pengarna som lockar

• Freiya

Självklart kan du sälja dem! Det beror ju förstås på hur fina de är, hur duktig du är på att virka osv. På Facebook finns det massor med köp och säljgrupper som riktar in sig på hemsytt och stickat/virkat. Hempysslat till salu är en sån grupp.

10 och 49kr för en virkad mössa är löjligt billigt. 150kr är mer rimligt.

Lycka till!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Mellanmjölkens land

Färdiga mössor får du nog inte mycket för men om du gör på beställning kan du nog få mer. En kompis till mig stickade en mössa till vår lilla bebis eftersom det inte gick att köpa just den typen av mössa i affären och jag skulle lätt ha betalt 50-100:- för den. Det gäller nog för många att om man får välja färger/mönster/modell betalar man gärna lite mer

• Anonym (mössor)
    Anonym (beror på) skrev 2014-02-05 19:28:48 följande:
    Kom på att fler kanske lockas till att köpa om du skänker halva summan eller mer till t ex. BRIS eller Barncancerfonden. Då får du ändå ett par kronor per mössa samtidigt som du nog får betydligt fler mössor sålda.

Superbra tips! Jag stödjer verkligen idén att skänka till barncancerfonden och dylikt. Men visst måste man skänka över en viss summa? Då kan det bli svårt att få ihop den summan... man måste sälja många mössor då :-/ och kan man få något "kvitto" på att man skänkt? (Som man t ex kan skicka med mössan till köparen)
  • Anonym (beror på)
    Anonym (mössor) skrev 2014-02-05 19:34:33 följande:

Superbra tips! Jag stödjer verkligen idén att skänka till barncancerfonden och dylikt. Men visst måste man skänka över en viss summa? Då kan det bli svårt att få ihop den summan... man måste sälja många mössor då :-/ och kan man få något "kvitto" på att man skänkt? (Som man t ex kan skicka med mössan till köparen)
    Jag är inte särskilt insatt, men jag tror att man kan starta insamlingar på t ex. Barncancerfondens hemsida där man kan se hur mätaren går upp. Jag skulle nog starta en blogg där jag redovisar försäljningen och länkar till insamlingen. Då kan du skriva: "Idag köpte Lisa och Anna varsin mössa och därför har 60 kr satts in på insamlingen". Då ser köparna att du håller vad du lovar Glad
  • mammasmirakel

Kan du inte lägga upp en bild? :)

• Anonym (beror på)
    Anonym (beror på) skrev 2014-02-05 19:41:40 följande:
    Jag är inte särskilt insatt, men jag tror att man kan starta insamlingar på t ex. Barncancerfondens hemsida där man kan se hur mätaren går upp. Jag skulle nog starta en blogg där jag redovisar försäljningen och länkar till insamlingen. Då kan du skriva: "Idag köpte Lisa och Anna varsin mössa och därför har 60 kr satts in på insamlingen". Då ser köparna att du håller vad du lovar Glad
    Här kan man starta en egen insamling: www.barncancerfonden.se/egen-insamling/Starta-egen-insamling/
  • Pandamamma79
    Anonym (realist) skrev 2014-02-05 19:30:36 följande:
    INTE en virkad mössa. Snälla nån....
    Jo, faktiskt.

TS, finns det någon design/hantverksaffär där du bor. Vissa tar ju in egendesignade saker för försäljning.

Svårt att veta pris, det beror helt enkelt på vilken design det är. Runt 200 kr skulle jag säga om inte mer. Det ligger ju mer arbete i en virkad mössa än i en sydd.
  • Anonym (mössor)

mammasmirakel skrev 2014-02-05 19:42:05 följande:
    Kan du inte lägga upp en bild? :)
    Jag har tyvärr inte mössorna här just nu, och har ingen bild på dem! 
    Men de jag gjort hittills har varit ganska simpla, t.ex. enfärgade med kant längst ner i annan färg, samt med eventuella dekorationer (t.ex. blomma), randiga mössor, flammiga mössor, osv. Jag håller på göra en ugglemössa och en björnmössa just nu. Jag har också gjort en stickad mössa med mönster ("knoppar") men den var jättesvår och tog väldigt lång tid att göra... Behövde mycket hjälp av min mamma, då jag inte är bra på att sticka och tyckte inte det var så roligt heller. 

Jag funderar på att göra lite roligare mössor som ni tipsade om, eftersom jag hittills gjort ganska "basic mössor" (trots att de varit olika färger och former) men nu när jag gjort ett par mössor har jag ju blivit bättre på att virka och jag vill gå "steget längre". Jag tror att jag skulle klara mer mönster och sådant.. Jag börjar också bli lite less på enformiga mössor... Det jag funderat på är. ugglor, björnar, grisar, pandor, cupcakes och så vidare... Vad tror ni om det? Har ni fler förslag? Jag tycker det är superkul att virka, men det är inte säkert att jag kommer sälja dem.. Jag kanske ger bort dem istället, ena delen till främlingar eller sparar dom tills någon jag känner får barn!
  • Anonym (mössor)

Denna va ju lite häftig :) Men stickat är jag inte så haj på...

Cupcakes tycker jag också såg fräna ut  

Pandamössa..
  • Anonym

Tänk på upphovsrätten! Det är inte tillåtet att tillverka och sälja utav andras mönster utan tillstånd.

För övrigt tycker jag att alla som föreslagit priser under 100 kr för en mössa borde tänka efter en gång till.

Givetvis beror priset på hur välgjord produkten är osv men att ens föreslå 10 kr/49 kr eller liknande tycker jag är ett skämt.

Man kan aldrig få betalt för den faktiska tid man lägger på ett hantverk eller pyssel men man skall inte heller ge bort grejerna "gratis".

Lägg gärna upp någon bild på dina mössor så blir det lättare att gissa pris :)

• Anonym (Sömmerska)

Jag syr barnkläder på beställning och tjänar ungefär 1000kr i veckan, mestadels mössor. Jag upplever att folk är beredda att betala för hantverk och en unik design.

Jag tror säkerligen att du kan sälja dina mössor för mer än 10kr.

• Valhall

Bra jobbat, Ts!! Vi behöver fler av din sort i vårat avlånga land, unga, driftiga tjejer o killar som vågar satsa på sina drömmar eller uppstart av eget. 

Jag tror att du ska börja med att tillverka på beställning i början. Gör 5-6 visningsexemplar som kunder kan se o känna på, och gör mössan dom vill ha på beställning sedan. 100 kr per mössa tycker jag nog kan vara rimligt, för materialkostnad och arbete.

Gör även ett gäng med reklamblad med kostnad och typ av mössa på, och be vänner och föräldrar om hjälp att sprida ryktet, även om dom inte har småttingar själva, så känner dom garanterat någon som har bebis eller har på gång.

Håller tummarna för dig, Ts, och önskar dig all välgång{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Går det att sälja babymössor?