• Maria678

IVF under 2014

Heidi82 skrev 2014-03-16 19:20:39 följande:
    Supers: Jag hade samma problem som du. Var aldrig hungrig och gick inte ner i vikt trots att jag tränade och åt nyttigt. Fick sedan reda på att jag har underfunktion i sköldkörteln, tar sedan dess levaxin och mådde genast mycket bättre. Det är tydligen vanligt med sköldkörtelproblem hos endopatienter. Ett tips är att göra längre nedreglering än normalt, det brukar gynna chanserna för dom ned endo.

Jag har också endo, ska på första besöket inför IVF imorgon. Kom ni överens om att köra en längre nedreglering direkt eller fick ni tjata? Hur lång nedreglering ska du göra? Det verkar vara så olika, jag har inte svår endo men som jag förstått det spelar graden av endo ingen roll, man ska alltid ha en längre nedreglering.
  • Maria678
    Heidi82 skrev 2014-03-17 08:56:20 följande:

Maria678: Min läkare menade att 3 mån sas ge bäst resultat men att vi inte visste om det var hos mig problemet låg eller hos min partner(dåligt spermiogram). Vid första IVFn körde vi 4 v nedreglering med enanton. Fick bara ut 5 äggceller efter det, vissserligen alla befruktade men inte så bra kvalla. Sen ville min läkare prova korta metoden men den funkade inte heller.

Vid senaste misslyckandet ringde jag till henne och sa att nu måste vi få bort min endo. Tydliven har jag även dålig äggkvalitet pga endon... När ska du sätta igång?

Åh, det låter som ni haft det jobbigt, speciellt att inte veta vad felet är.. På oss har de inte hittat något fel, har dock lite endo och är tjock. Kämpar med vikten varje dag! Imorgon ska vi på första mötet med fertilitetscentrum. Hoppas att jag inte ska behöva tjata om extra lång nedreglering.. Läste nåt om att tre månader var för lite för att bli av med den "giftiga" slemhinnan som vi med endo har. Sahlgrenska var det som skrev så men det verkar finnas många olika skolor gällande det. Kommer iaf vägra kort nedreglering. Håller tummarna för er!
  • Maria678
    Starshaped skrev 2014-03-18 17:59:33 följande:
    Ny här på sidan, och i IVF världen : )... Och är därför lite lost på alla era förkortningar! Någon som kan ge mig en snabbkurs? Vi ska på sk "nybesök" på Huddinge i slutet på mars för "bedömning" för IVF. Är överviktig (BMI 31) och har PCO, sambon har de inte hittat nåt fel på. Vi är 35 och 33 år. Någon här som är ungefär där vi är? Dvs rookies :)
    Haha precis vad jag satt och tänkte, är också lite rookie och försöker läsa och förstå så mycket det bara går! Vi var på vårt första möte för IVF idag faktiskt. De sa inte så mycket, kollade att allt var okej, gjorde ett VUL som jag nu vet är ett vaginalt ultraljud. Fick en genomgång av hur nässpray och sprutor ska tas och skickades hem för att sätta igång i maj istället. Är också överviktig och måste ner till BMI 32 så det är ca 8 kg tills jag når det målet. Har endometrios men en massa ägg trots hög ålder så det är ju nåt bra i eländet. Hoppas att det går bra för er när det blir er tur!
  • Maria678
    Starshaped skrev 2014-03-18 20:05:33 följande:

Haha! Går bra detta! Jag kan inte ens svara på meddelande :) Vad kul att ni är igång och att första besöket är klart! Ok, måste du gå ner i vikt innan du får börja? Eller varför måste ni vänta till maj? Styrkekramar!

Haha inte så lätt alla gånger! Det är himla skönt att äntligen vara igång. Min läkare tyckte jag skulle försöka hinna gå ner 8 kg innan vi fick börja, mest för min egen skull så att jag kommer orka. Annars har jag gått ner till rekommenderad BMI och går det inte gå ner tills dess så kör vi ändå. Det känns faktiskt helt okej, vad är två månader egentligen, det kan jag lätt vänta. Vi har inte helt gett upp om att bli gravida själva än heller då vi lyckats tidigare men fått missfall. Närmaste tiden blir det PT och gym 5 gånger i veckan och matdagbok varje dag, 5 tror jag att jag klarar utan problem bara jag håller mig ifrån sötsakerna. Tack för peppen, det behövs! Kram tillbaka!
  • Maria678
    linnea83 skrev 2014-03-19 08:10:32 följande:
    Allt såg bra ut igår :).Verkar bara som biverkningen kramper i magen blivit lite värre på mig.Hon mätte 5 st på vänster äggstock i storleken 10-15 mm.Fanns på höger också men dom va mindre så dom mätte hon inte.Förra försöket mätte hon 3 tror jag det va,dom va mer varierande i storlek då..Då fick vi ut 6 ägg så jag har höga förhoppningar om fler ägg denna gång.Fick inte spruta mer än 8 dagar sist och nu blir det fler.Så hoppas att äggen blir av bättre kvalité när dom får växa lite långsammare :).Hade 125 gonal-f sist och nu menopur 187,5.Skulle fortsätta med samma dos och hon trodde plock på måndag.Har ett ultraljud till på fredag och hon lät tiden vara kvar eftersom jag har så ont i magen :).Så bara att ta det lugnt :).
    Någon frågade om förkortningar;
    ET = embryotransfer
    FET = frozen embryo transfer
    Vul = vaginalt ultraljud (används ej av läkare dock utan bara här på FL :)..Läkare säger bara ultraljud)
    ÄP = Äggplock
    ÅF = Återföring av embryo
    TD = testdag

www.nattstad.se/drommenomettbarn

Spännande, hoppas att ÄP går bra! Hur stora ska äggen vara för att vara "bra" när man gör ÄP?
  • Maria678

För de som är gravida och vill fortsätta få progesteron finns det kräm att köpa över nätet. Bioidentiskt och superbra! Fram till v 12 kan man använda det sen ska man trappa ur.

• Maria678

Tänkte hoppa in här då vi ska göra ivf i juni, vårt första försök. Jag är 38, min man 35 och vi har försökt få vårt första barn i snart två år. Inget fel på oss förutom lite mild endometrios och har lyckats bli gravida tidigare men fått missfall. Vi har stora förhoppningar såklart, försöker vara realistisk men det är svårt när man längtat efter nåt så länge. Spraystart med Synarela om två-tre veckor, sen gonal-f, otrivelle och lutinus. Vanligt långt protokoll första gången, håll tummarna! Kram alla bebislängtare!

• Maria678
    Sillavi skrev 2014-05-12 12:04:37 följande:
    Välkommen hit, förstår eran längtan. Snart är det juni, kommer gå fort smile1.gif Vart går ni?

Vi är inte så bra på att vänta och åberopade vårdgarantin och fick Fertilitetscentrum i Stockholm. Än så länge är jag inte imponerad, hoppas jag har fel.. De har missat utskrift av recept, fattas fortfarande gonal-f när de väl gjorde det, fel info mm. Jag är så extremt noga med att få rätt och bra vård så det känns lite läskigt att lägga nåt så viktigt i händerna på människor som inte är så välorganiserade som man skulle önska. Gissar på att de tycker jag är en "svår" patient haha...

Vart går ni någonstans? Har det funkat bra?
  • Maria678
    ET86 skrev 2014-05-12 13:16:27 följande:
    Jo de är tydligt att de kan försvinna, men man blir ju ganska så nervös. Har iaf vart iväg och gjort ett vul och där fanns ett litet tickande hjärta, lyckan är total <3 just nu känns de fantastiskt.

Tack!

Största lyckan! Grattis!
  • Maria678

Någon med endo som har ont sen ÄP? Haft ont sen 2 1/2 vecka, världens mensvärk från början till nu... Gravid i 4+3

Svar på tråden IVF under 2014