• BinniBoo

IVF under 2014

Hej
    Det börjar närma sig mitt första IVF. Nån utredning behövde jag inte då jag inte har några äggledare pga en kraftig inflammation efter en kopparspiral så var tvungen att operera bort bägge två när jag var 20 år. Så det har varit väldigt jobbigt och är fortfarande då sjukhuset som tog ut spiralen inte kollade varför jag hade ont av den. Det hade enligt utredning räckt med ett test så hade dom sett att jag hade en inflammation och gett mig antibiotika så skulle allt vara bra sen. Men så blev det tyvärr inte så nu kan jag bara bli gravid genom ivf.

Vi började resan i början av september 2013 då vi kontaktade gyn för remiss. Fick komma dit i slutet av september men fick då bara träffa en barnmorska som tog prover på mig. Skulle sen få en tid till en läkare och dit fick vi inte komma förrän i början av november. Det läkarbesöket tog bara 5 minuter inklusive gynundersökning då det inte finns något att utreda då det är klart varför jag inte kan bli gravid. I början av december hade jag fortfarande inte fått nån bekräftelse från Sahlgrenska att de fått min remiss så jag ringde dit och de hade inte fått den så fick ringa gynmottgningen jag varit på och då hade läkaren precis skickat den!! Jag vart ganska så förbannad att det ska ta en läkare en månad att skriva en remiss när vi var klara på 5 minuter kunde han ju skrivit remissen under de resterande 25 minuterna vi hade tid, eller i alla fall samma vecka kan man ju tycka! Så där förlorade vi en månads väntetid på ingenting.. surt.

Var på nybesök på Sahlgrenska nu i tisdags. Både läkaren och praktkanten var helt fascinerade och diskuterade mina ägg länge under ultraljudet. Och jag låg där och fattade ingenting men till slut så släppte dom läkartermer och förklarade på vanlig svenska :) Jag hade tydligen riktigt bra äggproduktion. Högt över det normala. Det kanske förklarar varför jag har såna kraftiga känningar i äggstockarna och brösten några dagar per månad. Så det bestämdes att jag ska köra den korta programmet med låg dos så jag slipper nässprayen i alla fall. Ska dra igång med sprutorna när mensen i maj kommer, runt den 21:a. Känns som en evighet tills dess dock :/

(¯`°?.¸ ♥ Alexander 080219 ♥¸.?°´¯)
  • BinniBoo

Vet nån här hur man gör om mensen är försenad? Vi har bara fått ett preliminärt mens datum som vi ska ringa dom och meddela att mensen kommit, men jag upptäckte att dom dels räknat fel och dels var mensen sen förra månaden så det blir inte ens i närheten av datumet vi fick.. de har skrivit den 16 e maj men mensen kommer att komma runt den 25-26 e maj tidigast. Ska man ringa och meddela detta så man inte ringer dit tio dagar efter det beräknade mens datumet och de plockat bort oss för det gått för lång tid från det preliminära datumet? Samtidigt vill man ju inte ringa dit i onödan.. men är även rädd för att de då inte har tid med oss om de beräknat att mensen ska komma den 16 e och vi får skjuta på allt till efter sommaren då..

• BinniBoo

Okej. Ska jag ringa redan nu då jag vet att den blir sen eller vänta tills nästa månad iaf?

• BinniBoo

Nu har jag ringt och pratat med dom och vi skulle helt enkelt skjuta upp det tills mensen kommer så det var bara att höra av mig när den kom. Phuu.. nu kan jag andas ut igen.

• BinniBoo

Jo man får morfin och får inte köra bil den dagen.

• BinniBoo
    Supers skrev 2014-05-20 20:10:43 följande:
    Under ÄP får man morfin en inge under insättningen. Så efter ET/FET är det nog ingen fara.

Meeeen Hallå på mig.. haha ursäkta min vimsighet. Har varit utan nikotin i två dygn och hjärnan är inte alltid med just nu. Tur att nån är vaken och rättar mig :-P
  • BinniBoo

Jag har rökt i 9 år.. men hade uppehåll när jag väntade sonen för 6 år sen. Slutade i samma sekund jag såg pluset på gravtestet. Hade inga som helst problem eller abstinens, förrän några veckor EFTER förlossningen!! Då kom allt!! Jag lyckades dock hålla mig ifrån det tills han var 3 månader, då var jag korkad nog att börja röka igen och har gjort det sen dess. Eller ja jag har lutat några ggr men börjat igen efter några dagar.. Jag har egentligen inga större svårigheter att sluta, bara det att jag egentligen inte vill sluta för jag tycker det är såå gott! Nu har jag varit rökfri (utan några som helst nikotinhjälpmedel) i tre dagar.. Det svåra för mig är att bryta vanan.. att vilja ta en cigg efter maten, när man sitter ute osv.. Sen har jag tänkt att varför sluta nu, jag är ju inte gravid än.. inte ens börjat med sprutorna än.. jag skulle ju kunna röka tills jag får ett plus. MEN jag har hållit mig från undanflykterna.. känns dumt att sabba det nu när jag hållit mig i tre dagar.

• BinniBoo

Supers - Hur många dagar från du började med sprutorna blir det till ÄP? Du har väl tagit sprutor länge eller?

• BinniBoo

Okej det var ju inte så länge.. känns som du hållit på längre men det är nog för dagarna gått så långsamt för mig fram tills att mensen kom haha. Då kanske vi ses på fredag.. ska dit på UL då ;)

• BinniBoo

Jag ska vara där först 10:30 så då är ni kanske inte kvar.

Svar på tråden IVF under 2014