• plopp76

IVF under 2014

Hej alla ni fina kämpande kvinnor!

Jag följer era öden lite på avstånd, försöker lära mig mer om er värld. Jag och min sambo har en tid bokad i september för start av distansbehandling. Vi ska göra IVF i Göteborg på Fertilitetscentrum. Utredning gjordes i höstas så vi behöver troligen bara ta lite nya prover och kan sen dra igång.

Lite spännande och lite otäckt på samma gång :)

Det var inga väntetider som det lät. Bara vi drar igång här hemma så skickar läkaren här vidare oss sen dit.

Vi utreddes och inga fel kunde påvisas, fick remiss till IVF i Linköping. Tre veckor innan vår tid i Linköping plussade vi spontant. Jag är 38 år (då 37) så vi har ingen chans till att få det via landstinget längre. Graviditeten togs ifrån oss pga av en infektion i V19, otroligt jobbigt och det har varit en lång väg för att komma tillbaka till vardagen.

Men nu är vi äntligen på banan igen, ägglossningen är igång och vi kommer hinna med 4 försök innan vi drar igång. Ingen av oss har så mycket hopp om att plussa spontant igen... men vi har ju annars vår plan för hösten!

Hoppas dte är ok att jag hänger lite här innan och lär mig mer?

• plopp76
    Lokattis skrev 2014-06-11 20:05:10 följande:
    Välkommen! Låter som ni också har haft det riktigt tufft. Trist att hamna över åldersgränsen... I Uppsala är gränsen 40 år, orättvist som allt annat i den här världen. Men då får vi hålla tummarna för spontan-pluss i sommar! Vi hoppas hinna med ett försök, eller två innan vi drar igång igen till hösten. Jag måste vänta någon cykel efter min skrapning, och så får vi väl se hur snabbt kroppen kommer igång igen.

Men om ni har plussat spontant en gång så finns väl chansen att ni gör det igen? Vi har aldrig fått ett spontanpluss, efter snart 4 år av försök. Kram!

Tack! Jo vi har haft det tufft, men jag tror v börjar se ljuset :)

Jag fick mitt missfall/aborterade den 10/4. Sen blödde jag igen första gången den 10/ 5, på dag 31. Ingen ägglossning innan dess. Kollade med stickor. Kollade igen med stickor efter blödningen i böran på Maj. Fick nästa blödning på dag 20. Ingen ägglossning innan den mensen heller.

I måndags på dag 12 fick jag stegring iallafall, så nu är kroppen igång verkar det som. Ska ha mens den 23/6, så vi får se hur det går. Det är första försöket efter missfallet och första av de fyra vi hinner med innan IVF-start.

Jo visst kan vi plussa spontant igen, inget säger att vi inte skulle kunna det. Vi är väldigt försiktigt positiva till det, men så klart hoppas vi :) Jag tar Provera från dag 15 i cykeln för att hjälpa kropen på traven med progesteron, har lite låga nivåer.

• plopp76
    hemljuvahem skrev 2014-06-11 20:31:14 följande:
    Beklagar det ni varit med om...måste vara så grymt tungt för er

Tack, jo det är jobbigt. Är inte purung heller så tiden går så fort tycker jag. Men nu känns det iallafall bra att vi lagt en plan för framtiden.
  • plopp76
    BinniBoo skrev 2014-06-22 10:05:59 följande:

Idag är det min officiella testdag.. Testade ju i måndags med CB digital och fick "Gravid" men man måste ju testa på sin testdag med.. och denna gång körde jag ett gammalt hederligt gravtest och det var ju ingen tvekan om att det är ett plus är inte

Grattis till plusset! Måste kännas underbart :)

Jag kikar in hos er varje dag och förlikas mer om mer med att vi kör igång med IVF i september. Jag har visserligen 3 ägglossningar kvar innan vi är där, men hyser väldigt litet hopp till att det funkar.

Det är inte alltid helt lätt att förena sorg och bebisbakande... så jag vet inte om vi kommer pricka rätt alls... min sambo är inte så het på att ha sex. Så dte blir ju lixom inga helhjärtade försök då.

Kram till er alla! Ni är fantastiska kämpar!
  • plopp76
    Lokattis skrev 2014-06-22 18:07:48 följande:

Ja, till hösten kör vi! Jag börjar sakta men säkert återhämta mig efter en fruktansvärd vår och börjar nu faktiskt mentalt ladda inför nya försök redan, bara två veckor efter mitt MA. Men inser att kroppen nog behöver vila lite till, slutade blöda igår... Kram själv!
    Skönt att ha slutat blöda :) Man måste låte kroppen läka, det vet man ju... men det drar ju så i viljan att bli gravid!

Jag fick min mens idag så det officiellt första försöket misslyckades. Men så är det och det är bara att försöka igen.

Vi har tid hos gyn den 9:e sept, precis innan där kommer vi veta om den sista ägglossningen  gett nåt.
  • plopp76

I Småland, Jönköping där jag bor, är det två försök som gäller. Vi hör till Linköping. Men jag undrar om det är plock eller totalt dom räknar då. Nån som vet?

Nu får vi visserligen betala själva i höst och därmed även välja klinik, så vi kör Göteborg istället.

• plopp76
    bb2014 skrev 2014-06-29 11:17:51 följande:
    Gissar, och understryker att jag gissar, att det är två IVF försök. Alltså färskåterflrande. Och då räknar de inte in de frysta äggen. I vissa landsting är det 1 IVF + 1 FET t.ex.

Här är lite intressant läsning:

www.dagensmedicin.se/nyheter/ivf-regler-gors-lika-over-landet/
    Intressant! Jag antar att det kommer ta tid för ett sånt förslag att gå igenom... så vi kommer nog inte hinna med det ändå. Men bra för alla andra som får lika villkor oavsett vart man bor!
  • plopp76

Hej alla ni fina människor!

Att leva med känslorna kring barnlöshet är inte enkelt... usch! Vi har det tufft hemma just nu... Är på ÄL+ 2-3 nånting och känner ju ingenting så klart. Sambon är jätteledsen för att han tror att det aldrig kommer gå. Jag är väldigt låg jag med, känns så himla långt bort att det skulle gå. Idag sa han: "Känns som om vi sumpade chansen vi hade genom att tröstäta så du gick upp i vikt efter missfallet..."

Jag vet mycket väl att han inte menar att vara elak, men det sved! Som om jag inte har tillräckligt med press ändå. Det är JAG som är gammal, det är JAG som är tjock, det är JAG som fick en infektion, det är JAG som borde ha fattat att jag hade en infektion, det är JAG som måste blir gravid, det är JAG som måste gå igenom alla hormonbehandlingar om vi kör med IVF i höst, det är JAG som sen ska försöka att inte gå upp så mycket i vikt igen om vi lyckas...

Tänk vad sånt här tär på livet, att man inte helt och hållet kan vara lycklig. Jag vill inte låta det ta för mycket energi av varken mig eller sambon... men som det är så tär det enormt på oss. Usch!

Känner mig som en så dålig människa och världens sämsta kvinna...

• plopp76
    bb2014 skrev 2014-07-09 11:07:56 följande:
    Kram till dig!

Och det är då det är viktigt att titta på det ni faktiskt har. Den kärlek ni delar och det livet ni har utan barn. Barnlöshet skapar sorg och man tappar lätt den lyckan man hade i förhållandet innan barn kom på tapeten.

Har ni gjort IVF innan?
    Tack! Jo vi måste ju försöka se det vi har, men i perioder är det väldigt tungt.

Nej vi har inte gjort IVF än. Vi hade fått remiss och tid till Linköping i januari, men sen plussade vi spontant dagen innan julafton 2013 så besöket hos kliniken blev ju inte av. Graviditeten slutade med en infektion i veckan 19+4. Har bara haft en ägglossning innan denna men vi försöker ju fram tills till september då vi har tid för start av IVF. Känns så himla långt bort att vi kommer klara det på egen hand.

• plopp76
    bb2014 skrev 2014-07-09 11:22:48 följande:
    Ta inte ut något i förskott. Det kommer gå bra.Njut av sommaren och varandra! Utan press med barntänk. Gå in i det hela med positiv attityd.

Blir det för tungt erbjuds man att prata med kurator.

Beklagar ert missfall.
    Tack :) Jo det är väl så. Maktlösheten kan man ju ändå inte rå på. Vi har bra kontakt med kurator redan nu och kanske kan vi fortsätta gå hos samma.

Om 1,5 vecka är det semester så kanske att vi kan känna att det finns lite tid till att bara rå om varandra lite :)
Svar på tråden IVF under 2014