• Mallan82

IVF under 2014

Hej!

Ni som sprayat med Synarel, kan ni hjälpa mig? Jag tycker att spraydosen som kommer är ganska liten och är lite orolig att flaskan sprayar för lite... jag jämför med en ny vanlig nässpraysflaska. Hur har ni upplevt det, har det kommit mkt vätska som ni känt tydligt eller som för mig, ganska svagt och knappt kännbar vätska?

Hopps nån kan hjälpa mig! Tack på förhand!!

• Mallan82
    Mallan82 skrev 2014-08-23 20:10:49 följande:

Hej!

Ni som sprayat med Synarel, kan ni hjälpa mig? Jag tycker att spraydosen som kommer är ganska liten och är lite orolig att flaskan sprayar för lite... jag jämför med en ny vanlig nässpraysflaska. Hur har ni upplevt det, har det kommit mkt vätska som ni känt tydligt eller som för mig, ganska svagt och knappt kännbar vätska?

Hopps nån kan hjälpa mig! Tack på förhand!!

Glöm detta! Hittade till slut broschyren om sprayen och insåg att jag missat själva "aktiveringen" av flaskan... bättre lycka imorgon!Skäms
  • Mallan82
    Starshaped skrev 2014-08-23 21:20:32 följande:
    Har du "sprutat igång" den? Innan man börjar använda den ska man spraya 5-6 ggr i luften. Annars kontakta de som skrivit ut den, och berätta. Så får de skriva ut ny :)
    Nä, det var just det jag missat... märkte det senare :) Tack!
  • Mallan82
    Starshaped skrev 2014-08-30 11:00:02 följande:
    Dom vet om allt och har vetat ändå från början, sen säger de sig stötta oss till 100% ,men sen visade det sig att deras intresse/arbetsgivar-organisation inte anser att infertilitet är ett sjukdomsfall. Och då vart det annat ljud i skällan. Är så stressad över detta att jag börjar tro jag är påväg in i väggen. Allt detta i en tid då livet är osäkert och läskigt som det är. Har vi lyckats? Vad händer om vi inte lyckats?, för då lär jag bryta ihop? vad får jag för lön nästa månad? Kommer jag få massa tid att jobba in, då jag inte har semesterdagar kvar? Är så stressad att jag mår illa och har ont i magen.
    Kan arbetsgivarens intresseorganisation bestämma så där? Prata med fackförbund om det finns eller med HR-parnter om sådan finns. Jag är inte så säker på att de kan bestämma efter hur de "tycker". Finns det inte något statligt uttalande/beslut om iaf det anses som sjukdom eller inte? I så fall bör det vara starkare än en egen arbetsgivareorganisation...  

Hoppas det ordnar sig! 
  • Mallan82
    Starshaped skrev 2014-08-30 11:39:52 följande:
    Typ alla utom arbetsgivarens organisation säger att infertilitet och IVF behandling är ett sjukdomstillstånd. T.o.m Världs Hälso Organisationen betecknar infertilitet som sjukdom. Facket är informerade och är med mig, men situationen är ändå jobbig. Har hög arbetsmoral och att vara "osams" med arbetsgivaren är otroligt stressande.
    Förstår att det är jobbigt! Stå på dig!! Håller med Cyanea - de kan ju testa att göra behandlingen!
  • Mallan82
    Moolie skrev 2014-08-30 12:47:01 följande:

Då var man en ruvare på ett femdagars blastro! :) TD 13/9!

Hoppas allt går toppenbra nu!!
  • Mallan82
    trina skrev 2014-09-03 10:56:41 följande:

Det var längesedan jag skrev vad som händer med vår behandling. Är inne på andra försöket. Det blev kort protokoll och 125IE Gonal-F med orgultran. I fredags var det ägg på mellan 11-15mm stora och ungefär 15st.
    I måndags mötte de upp runt 15-17mm men var inte så noga på att mäta eftersom antalet nu är uppe på 30st. När man får så många ägg är man överstimulerad. Men istället för att avbryta försöket så får man ta Suprefact (ist för Ovitrivelle) men tyvärr förstör det slemhinnan vilket innebär att man inte får något återinförande. De fryser allt. De kommer göra ICSI i vårt fall eftersom min partner har lågt antal spermier. 

Jag har ingen egen cykel och det kommer ta ungefär 2 månader med olika mediciner för att få en FET på Sahlgrenska. Först är det Provera, sen nässpray, tabletter och sist men inte minst ultraljud innan återförande. Känns inte så himla roligt att behöva vänta sålänge för att få en chans att få ruva, men samtidigt så vill man ju ge ägget största möjliga chans så det är väl bara att bita i det sura äpplet.

Imorgon är det iallafall äggplock och på söndag eller måndag får vi reda på hur många embryon de blev. Förhoppningsvis får vi väl vårt första FET i november.

Även om det känns extremt tråkigt att bli överstimulerad så är jag glad över att man inte bara avbröt allt och fick börja om från början utan vi tar faktiskt vara på den här möjligheten och fryser allt istället 

Hoppet lever ännu :) Även om chansen att bli gravid på ET är drygt 33% och FET är drygt 25%.Bara hoppas att det blir 4-5 embryon, då har man ju oddsen med sig!

Trist att du behöver vänta. Men också fantastiskt bra att slippa börja om från början.  Vi är också på andra försöket. Fick inget i frysen förra gången så det blev till att börja om och nu med den längre metoden. Det känns så segt just nu.

Jag hoppas verkligen dina ägg klarar sig toppenbra i frysen och att ni har till både barn i vår och eventuella syskon senare. I så fall kommer dessa extra veckor bara vara en droppe i havet sedan. :) Håller tummarna. Lycka till i morgon!
  • Mallan82
    Cyanea skrev 2014-09-03 13:10:52 följande:
    Tråkigt att ni inte fick några till frysen :( Var i behandlingen är du just nu? Är det långt kvar till ÄP? 
    Jag är på spraydag 12 idag, börjar med sprutor om en vecka. Så jag tippar på ÄP mellan 20-24 september någon gång. :)

Men vad trist med överstimulering och sjukskrivning! Hoppas du blir bättre snart!! 
  • Mallan82
    Cyanea skrev 2014-09-03 20:28:42 följande:
    Oh, det är ju jättesnart ju!! Spännande :D Hur mår du på sprayen? Biverkningar, eller mår du bra? 
    Jag tycker jag mår ganska bra. Ingen huvudvärk eller så som jag sett att många får. Mitt största problem är att jag lyckats bli förkyld samtidigt vilket gör att det är lite klurigt med nässprayandet. Måste ta vanliig nässpray först, och sen inte nysa ut allt hahaha. Men som sagt, det känns milt i förhållande till hur andra verkar ha det med sprayen. Skrattande
  • Mallan82
    Speck skrev 2014-09-04 12:23:59 följande:

Usch jag mår blä av nässprayen, låg o svettades hela natten, huvudvärk och humörsvängningar. Och jag är på min tredje spraydag bara. :( längtar till sprutorna...

Vad tråkigt att höra :( Hoppas du inte behöver spraya så länge. 
Svar på tråden IVF under 2014