• maka011

IVF under 2014

Hoppades innerligt att jag skulle slippa bli en del av den här tråden, men hej här är jag..

För att göra en lång och ledsen historia kort så har jag pco och min sambo lågt antal dugliga spermier..
    Så vi blev uppsatta i kö till ivf idag.

Känns som att jag aldrig kommer att sluta gråta.. :'(

• maka011
    Cyanea skrev 2014-09-02 15:58:29 följande:

Välkommen till gruppen, maka011 :) Jag beklagar att du blivit "en av oss", men förhoppningsvis kommer det snart kännas bättre. Usch, tråkigt att du verkar så deppig. Personligen kände jag lättnad när vi väl började med IVF, för att det kändes som att vi äntligen fick en riktig chans att bli föräldrar. Vår klinik (Sahlgrenska) tar jätteväl hand om sina patienter, vilket är en enorm trygghet när allt är kaos. Hoppas att ni kommer att känna så också :)

Det känns lite bättre idag. Var nog all spänning som släppte. Hade väntat 3 månader på att få börja med hormonbehandlingen så visar det sig att sambon har problem också så vi måste återigen vänta. Och då ev 3 månader till.

Sahlgrenska säger du? Vi har fått remissen skickad till gbg, kan undra om det är dit?
  • maka011
    Cyanea skrev 2014-09-02 18:51:34 följande:
    Eller hur, så är det säkert. IVF är väldigt laddat på många sätt. De flesta av oss har ju hört om det i år och dar men inte föreställt sig att hamna där själv. Behöver ni alltså vänta i tre månader till på remissvar menar du? Segt :( Vet hur det är, vår första remiss försvann i tomma intet, så det tog tid innan vi började. Om det är till någon tröst gick allt väldigt fort så fort vi fått vårt första möte. Jag skulle tippa på att det är Sahlgrenska om ni går landstingsvägen. Jag tycker att de varit kanon. 

Vi gick ifrån vårt första samtal på Sahlgrenska med en lunta papper i händerna som representerade hela vår plan, med datum och allt. Då hade vi bestämt behandlingsform, bokat preliminära datum för spraystart, sprutstart, ägguttag och återförande. Allt var liksom klart när vi gick därifrån. Sen blir det en hel den ändringar eftersom man jobbar med kroppen, kroppen bestämmer farten, men det blir liksom inte massor med massor av dötid. Snart händer det grejer :D 
    Jag har väl varit beredd på det. Men vi hade tänkt att ställa oss i kön och försöka själva under tiden med hjälp av hormonsprutor. Nu blir det tyvärr inte så.

Nej alltså i värsta fall. Faller under vårdgarantin, så inom 3 månader får vi hjälp.

Hoppas det är Sahlgrenska vi får då. Förstår på dig som att de har varit väldigt bra! Hoppas bara att vi slipper vänta 3 månader och att det blir vår tur snart. Är snart 2 år sen vi bestämde oss för att börja försöka.
  • maka011
    Cyanea skrev 2014-09-03 13:10:52 följande:
    Stort tack :)
    maka011 skrev 2014-09-02 23:04:25 följande:
    Jag har väl varit beredd på det. Men vi hade tänkt att ställa oss i kön och försöka själva under tiden med hjälp av hormonsprutor. Nu blir det tyvärr inte så.

Nej alltså i värsta fall. Faller under vårdgarantin, så inom 3 månader får vi hjälp.

Hoppas det är Sahlgrenska vi får då. Förstår på dig som att de har varit väldigt bra! Hoppas bara att vi slipper vänta 3 månader och att det blir vår tur snart. Är snart 2 år sen vi bestämde oss för att börja försöka.
    Hoppas verkligen att ni slipper vänta 3 månader. Men som jag sa innan: så fort ni går dit första gången kommer ENORMT mycket att hända på kort tid. Kanske går det att försöka leva lite fritt under tiden? Göra det ni inte kommer att kunna göra senare? Äta gott, dricka gott, hälsa på människor ni tycker om, pyssla om varandra? Jag kan rekommendera Sankt Jörgens SPA här i gbg, Underbart!! Man kan vara där över en dag och bara ha det mysigt. Sånt är jätteviktigt när man genomgår det vi gör. 

Vi har varit supernöjda med allt än så länge. De har varit tydliga, välplanerade, välkomnande, lugnande, informativa... allt som jag gillar :) Jag är nog en besvärlig patient som vill förstå allt till 100% och vill ha stenkoll på allt som ska hända, men det har inte varit några problem. De har tagit sig extra tid att berätta mer än de kanske brukar och har gjort det på ett bra sätt. Jag funkar lite annorlunda än andra på smärtstillande och har behövt mer - inga problem. De har skött min sjukskrivning utan krångel. Kort och gott: bra intryck :)
    Fick svar på mina sköldkörtel prover idag. De var inte bra. Så nu måste jag ta om dem och ev justera min Levaxin dos. För innan de värdena är normala kommer ingen behandling inledas..
    Lord have mercy varför kan inget gå friktionsfritt?!?!

Well till att börja med ska vi vara lediga samtidigt och det är lite av ett pussel.
  • maka011
    trina skrev 2014-09-04 17:43:19 följande:

Fick ut 38 ägg idag på äggplocket :) väldigt glad att jag fick ta suprefact eftersom de sagt att det är omöjligt att bli överstimulerad då. Får veta på söndag hur många som blev befruktade!

Mådde kasst efteråt och fick stanna drygt de timmar på avdelningen,så det är skönt att vara hemma nu!

38?! Wow, grattis! 
    Moolie skrev 2014-09-04 20:58:14 följande:
    Jisses! Vi fick 11, en till frysen (som jag testat positivt med idag). Och då var det via ICSI. :) men 38 ägg är ju helt fantastiskt!
    Stort grattis till plusset! 
  • maka011

Går fortfarande och väntar på att få komma till ivf klinik. Väntan gör mig galen. Är liksom på den nivån att jag stör mig på gravidmagar. Tänker: "Varför ska hon få barn istället för mig?" "Det kan inte komma nån bra avkomma från dem inte" mm mm och jag skäms!
    Jag vet ingenting om deras historia. Kanske är de en av alla de öden jag läst om här?
    Men avundsjukan är ett fult monster..

Önskar bara att vi kunde få ett datum så vi har något fast att längta till. Det är ovissheten som tär..

• maka011

Nu börjar det hända lite. Ska till gyn och ta de sista blodproverna imorgon och lämna in hälsodeklarationen.

Hur länge behövde ni vänta innan ni fick börja?

• maka011

På måndag bär det av till gyn för undervisning av sprutorna. Behövs väl egentligen inte eftersom jag jobbar i vården och är van vid att ge den typen av injektioner. Men men, får se det som en chans att ställa lite extra frågor.

Recepten har redan kommit in och holy f*ck vilka priser de tar för dem! Fine, man kommer in i högkostandskarusellen fort, men damn.. (ursäkta mitt språk men höll på att trilla av stolen) 

• maka011
    Nicka skrev 2014-10-19 19:22:34 följande:

Maka011: ja de är inga dåliga priser precis..

Är nog lite annorlunda att ge sej själv sprutor skulle jag tro :) den värsta tycker jag har varit Orgalutranen :( så den har jag haft hjälp med av sambon. När är de dax för dej att starta igång?

Idag är jag på ruvdag 6 tyvärr har jag "mensvärk" så de känns inte så bra precis, bara nu blödningen håller sej borta!!

Jag hoppas att jag får börja idag! Stämmer bra med blödningen efter provera.

Vad är det som är värre med den?
    Moolie skrev 2014-10-20 08:38:51 följande:

Vi kom upp i högkostnadsskyddet första gången jag hämtade ut allt... Resten blir ju gratis. Men man hoppas ju att man slipper nyttja högkostnadsskyddet... Man vill ju lyckas.

Håller tummarna för att jag slipper det med.
  • maka011

Åh ge mig styrka. Min kropp samarbetar inte alls. Vi vet inte om blödningen jag har är den gamla eller om det är provera blödning. Blir att återigen avvakta. Vul på måndag och ev fredag.

• maka011

Åh igår började kroppen äntligen bete sig på ett sätt som jag känner igen. Nu känner jag att det är ny blödning. Vul idag eller imorgon, beroende på när de kan peta in mig. (Min ordinarie läkare) är givetvis inte på plats denna veckan) Håll tummarna för mig! Kanske får jag äntligen börja med sprutorna denna veckan! :)

• maka011

Nä nu är jag trött på min kropp!

Vul i september visade en slemhinna på 12 mm. Den började spontant blöda ut ca 12 veckor senare. Den blödningen bara höll i sig. För 2 veckor sen, blödningsvecka 5, var slemhinnan bara nere på 10 mm. Till detta ska tilläggas att jag har blött så illa att jag får läkemedel utskrivet för att minska mängden, vilket fungerar till och från.
    Fick komma på nytt vul idag, 7 blödningsveckan. Då har slemhinnan VUXIT 2 mm så jag är tillbaka på 12 mm! Nytt vul på måndag, men helt ärligt har jag inga större förhoppningar om att jag ska blött ut slemhinnan.

Funderingar väcktes på om jag har någon cysta som de har missat..

Jag tror helt ärligt inte jätte mycket på gud eller högre makter.. Men skulle vederbörande dö av att stå på min sida nån gång?!
    Börjar känna att det är inte meningen att det ska bli något. Att det är ingen idé att fortsätta kämpa när min kropp ändå inte vill samarbeta..

• maka011
    Moolie skrev 2014-10-21 15:33:53 följande:
    Men kära nån så dramatiskt! :O Hur känner du rent psykiskt? Min kollega hade precis samma som du och fick åka in på VUL en gång i veckan och blev ordinerad vila. Hur gör de med dig?
    Skrivet i affekt, inte min mening att vara dramatisk.. 

Psykiskt är jag konstigt nog stabilare än någonsin. Har diagnosen bipolär sjukdom i botten. Har numera bara medicin till natten och klarar mig jätte bra.

Nä du, de gör inte så mycket. Nytt vul på måndag så får vi se hur det utvecklar sig.

Är bara så förtvivlat trött på att blöda hela tiden.. Det gör inte underverk för samlivet om man säger så..
  • maka011

Idag är det äntligen min tur att få börja med sprutorna! Har miljontals fjärilar i magen. Är nervös också men framförallt förväntansfull. Nu är vi igång på riktigt! :)

Grattis till er som plussat!

• maka011

Har bestämt mig för att klockan 21.00 är tiden då jag ska ta sprutan. Men jag håller på att förlora förståndet. Jag är så förbannat rädd. Sambon jobbar så jag kan inte luta mig mot honom. Jag mår illa och panikångesten lurar under ytan. Snälla hjälp. Jag vet att jag låter som en drama queen, men jag är seriöst livrädd för sprutor. ????

• maka011
    TreTriss skrev 2014-10-27 20:14:46 följande:
    Hej!

Jag var också livrädd första gången jag skulle ta sprutorna, min man kunde inte vara hemma just den kvällen!

Försök se det som ett steg till ert barn. Jag halvlåg i soffan, andades och sen tog sprutan. Grät som ett barn men var såå stolt över mig själv. Sen blev det lättare för var gång!

Du klarar det!!
    Moolie skrev 2014-10-27 20:07:14 följande:
    Välkommen till klubben!! Jag satt och sprattlade som en tjurig 2-åring som inte fått lördagsgodis... Jag svimmar hos sköterskorna när jag ska ta blodprov...

I våras när jag tog sprutorna så isolerade jag mig helt från omvärlden... Jag samlade mod redan på morgonen och kunde inte fokusera på annat...

Du kan inte ta hjälp av någon annan? När åker din man till jobbet? Finns ingen möjlighet att han ger dig injektionen innan han åker?
    Mamma fick hjälpa.. Det gick bara inte.. Sitter fortfarande och gråter.. Får be mina kollegor om hjälp imorgon. Jag kan bara inte.. Jag fixar det inte.. Mamma erbjöd sig att komma till jobbet och hjälpa mig, kanske får hon göra det med..
    Har varit livrädd hela dan och imorgon är det dags igen..

Det är nästan så det inte är värt det..
  • maka011
    Moolie skrev 2014-10-27 22:21:23 följande:

Förstår dig till 100%! Som sagt gick jag in i en söags zone och kom inte ur den förän i somras. Har mått apa. Och jag har precis börjat hantera det... Så nu är jag sjukskriven igen...

Tycker kanske att du ska få kontakt med en kurator via familjecentralen med? Där får man kontakt snabbare än via vårdcentralen. Och i många fall är de väl insatta i våra situationer.

Du kommer ånga dig om du inte fortsätter. Och när du kämpat dig igenom detta kommer du vara SÅ lättad över att det är gjort!!

Just nu känns det bara hopplöst. Är så rädd.
  • maka011
    MiWe skrev 2014-10-28 06:51:07 följande:

Du har fått många bra råd här, följ dem så kommer det att kännas mindre hopplöst.

Vad är det du är rädd för förresten? I detalj alltså.

Moolie skrev 2014-10-28 07:24:07 följande:

Du är i en VÄLDIGT utsatt situation...! Och det ÄR jätte jobbigt! Men när jag hade plockat ut mina ägg och flippat inne i operationssalen och fick veta hur många ägg som blivit befruktade så var jag SÅ glad och stolt!

Min man fick göra en PESA också... Hans könsorgan har fortfarande blåmärke och det är tio månader sedan...

Jag avskyr att bli stucken. Hänger i sen en minst sagt inkompetent sköterska stack mig åt helvete illa.

Efter lite sömn vet jag att det kommer vara värt det, men vet även att jag kommer gråta som ett barn ikväll med.
Svar på tråden IVF under 2014