• Starshaped

IVF under 2014

Någon som kan tänka sig beskriva lite hur tiden är innan själva insättningen? Hur börjar man? Sprutor? Äter man massa andra piller med? Är rookie på detta och ska starta i juli.. Ser ni skriver en massa förkortningar för saker med. Någon som kan hjälpa mig in i världen av IVF? :)

• Starshaped

Tack! Inte bestämt än, är med i en studie med IVF och övervikt. Hamnade i viktreduceringsgruppen, vilket innebär att jag går på strikt pulverdiet i 12 veckor innan själva IVF proceduren börjar. Hoppas på att klara av dieten på 10 veckor istället, då det gått bra... på 5 veckor har jag gått ner 12 kg, vilket innebär endast 5-6 kg kvar till normalt BMI. Så jag hoppas vi kommer igång snart! Det dumma är att Huddinge stänger 4 veckor i sommar. Planen hittills är att påbörja behandling på semestern v. 28-31 sen hoppas vi på insättning (om allt går som det ska) i aug när Huddinge öppnar igen :) Vart i processen ligger ni?

Supers skrev 2014-05-20 18:57:12 följande:
    Hej, det är ju lite olika hur man börjar. Jag har nu båda ggr börjat med nässpray som ska reglera ner hormonerna. Efter ca 2 veckor började jag med sprutor som då skall hjälpa till att producera ägg ( tror jag) dom vill ju styra när man ska få ÄL=ägglossning. Igår efter 6 dar mef sprutorna fick jag lämna blodprov, idag så fick jag veta hur jag ska fortsätta och på fredag ska vi in och kolla hur det ser ut om det bildats nga ägg el inte. Sen får man ett datum när man ska ta ägglossning sprutan och tror det är 2 dar efter det blir ÄP=äggplock och då befrukas äggen samma dag. Sen ska de odlas o delas osv och sen blir det ET=embryo återförening( typ ) sen får man ruva i 14 dar. Vissa startar med sprutor direkt. FET= fryst embryo återförening oftast sker det i ens naturliga menscykel utan medicineringen. All info kanske inte är helt korrekt men på ett ungefär ;) När ska ni köra igång?

• Starshaped

Allmän fråga igen... Hur har ni upplevt sprutorna? Har inte särskilt svårt för sprutor, men vet inte hur det kommer kännas att ta sprutor på sig själv... Sååå hur har det gått för er? :)

• Starshaped
    Supers skrev 2014-05-20 20:37:38 följande:
    Starshaped: Vi går i Göteborg på Sahlgrenska :) Första omgången förra året var det lite läskigt med sprutorna men nu går det bra. Kan svida lite när medlet går in men annars går det bra. Vad duktig du är, dom frågade mig oxå om denna studie ..inte för att jag egentligen är stor..har nga extra kilon o enligt denna hemska bmi så är jag överviktig. ..men jag tackade nej. Tränar mkt och pulverdiet är inte min favorit. Härligt att det går bra :) inte mga kilon kvar då. Sahlgrenska har oxå sommarstängt så jag hoppas allr går bra nu och att det lilla fröet vill stanna kvar.

Härligt att höra från någon som vet hur det brukar gå till :) håller tummarna för er att fröet stannar kvar! Har ni gjort flera försök? Ja BMI är bra skumma grejer, men ångrar verkligen inte att jag hoppade på det hör diettåget. Tror dock inte jag kommer göra om det igen! ;)
  • Starshaped
    MyLudvig14 skrev 2014-05-20 20:42:00 följande:
    Sprutorna känns absolut ingenting! löjligt enkelt :) 

Härligt! :)
  • Starshaped
    Supers skrev 2014-05-21 10:13:43 följande:
    Vi är på vårat 2 försök nu har 3 misslyckade bakom oss, 1 stimulerat ET och 2 i naturlig cykel FET ..så vi hoppas verkligen nu ..... Nä men det är ju bra att det funkar gäller bara att inte gå upp allt sen när man börjar äta men det klarar du säkert av galant. Ha en fin dag! !

Håller alla tummar och tår jag har för er! :)
  • Starshaped

Wiiii idag ringde de från Huddinge, vi ska dit om två veckor och prata start av behandling. Nu hoppas jag mensen kommer med (eller inte!?) Den är rätt oregelbunden, men hoppas såklart den sätter igång typ NU, så vi kommer igång med behandlingen snarast möjligast! :) Vet vi har en LÅÅÅNG tid kvar innan vi är i mål, men bara vetskapen att vi snart kan påbörja IVF - behandling gör mig lycklig!

• Starshaped
    Primolut88 skrev 2014-05-22 09:32:25 följande:
    Nu ligger man här i sjukhussängen och väntar. Lite nervöst sådär

Håller tummar och tår att ni idag fick måååånga och fina ägg :) Kram!
  • Starshaped
    NikitaAntoinetta skrev 2014-05-22 12:12:25 följande:
    Va kul att höra, :D det är så skönt när man får det där samtalet eller brevet med ens tid för att få börja. :) Kram!! hur länge har ni fått vänta?? :)

Vi hamna i kön i januari, i mars fick vi frågan om vi ville vara med i en studie med IVF och övervikt. Det kunde förkorta kötiden plus att allt blev gratis. Bäst av allt var dock chansen att få gå ner i vikt innan ev graviditet ( Hade BMI 30,1) Vilket är positivt både för mig och ev bebis. Hamnade i viktreduceringsgruppen (dvs den grupp som får gå på 12 veckors strikt pulverdiet, innan IVF ) Höll på att ge upp då! 3 månader till innan IVF kändes som en evighet!! (Vi har försökt snart 3 år) Nu är jag precis gått in i vecka 7 av pulverdieten och har gått ner 12 kg på 6 veckor!!!!! (De trodde jag skulle gå ner ca 15 på 12 veckor) Har med andra ord gått ner nästa allt redan.. ( har nu BMI 27) Så jag har bara 5-6 kg kvar till normalt BMI. Så vi är på goood väg. Det dumma är att Huddinge stänger 4 veckor i sommar, så vi kommer inte hinna med nåt IVF försök innan semestern. Men! Bara att vara framme vid förberedelse inför IVF, känns som en vinstlott! Hoppas det blir äggplockning och återföring i början på aug. Hur har eran resa sett ut? Och vart gör ni er IVF? Kram! :)
  • Starshaped
    Primolut88 skrev 2014-05-22 15:21:46 följande:
    13 ägg utplockade så dom ligger väl och befruktas så mycke det bara går nu hoppas vi

Wiiii! Härligt att höra! Håller tummarna för att mååååånga av de blir befruktade! :)
Svar på tråden IVF under 2014