• Anonym (Tjejen18år)

    Vågar inte gå och klippa mig p.g.a. kala fläckar. ÅNGEST

    Hej!

    Jag lider av trichotillomani, TTM, vilket innebär att jag omedvetet rycker hår. Har lidit av detta i 6 års tid, men försöker bli av med det!

    Hur som helst, 
    jag tycker det är sjukt ångestfullt att behöva gå till frisören. Jag byter alltid frisör, men det är samma visa varje gång. Frisören vet inte hur hon ska bemöta mig, hon glor och kallpratar nervöst, försöker agera schysst, men det märks att hon blir äcklad, hon vill inte riktigt ta i mitt hår. Det känns som om de dömer mig. Det är jättejobbigt och jag hatar det varje gång. Att blotta sig liksom, om ni förstår min känsla? Det är så jävla jobbigt! Får sån extrem ångest hela tiden bara jag tänker på det. Som om det inte redan är tillräckligt jobbigt att vara tunnhårig bland en massa människor...

    Nu har det gått ett halvår sen jag klippte mig sist och jag skäms sedan tidigare jättemycket över att jag blivit så tunnhårig med kala fläckar här och där, och nu skäms jag även över att jag har fått slitet och fult hår.

    Nån som känner igen sig eller vill komma med lite stöd? Hur hittar man en frisör man kan lita på?

  • Svar på tråden Vågar inte gå och klippa mig p.g.a. kala fläckar. ÅNGEST
  • Pipal

    Jag är frisör, har en stammis som har det du har, hon rycker i alla fall hår, tror det är stressrelaterat. Jag är cool med det. Förstår inte vad som skulle vara äckligt med det, om det inte är variga sår i hårbotten :P Men jag klipper desto fler män med kala fläckar :D Skämt och sido, berättar du bara för frisören så dialogen är öppen så förstår jag inte varför det skulle bli dålig stämning.

  • Anonym (Lisa)

    Många sjukhus har frisörer, prova att gå dit? Kan tänka mig att de är van vid att klippa människor i alla möjliga tillstånd och att de har ett bra bemötande :)

  • Anonym (Tjejen18år)
    Pipal skrev 2014-02-05 21:50:46 följande:
    Jag är frisör, har en stammis som har det du har, hon rycker i alla fall hår, tror det är stressrelaterat. Jag är cool med det. Förstår inte vad som skulle vara äckligt med det, om det inte är variga sår i hårbotten :P Men jag klipper desto fler män med kala fläckar :D Skämt och sido, berättar du bara för frisören så dialogen är öppen så förstår jag inte varför det skulle bli dålig stämning.
    Tack för att du förstår. Ofta får jag jobbiga blickar och nästan irriterade kommentarer. Typ som om jag gör jobbet svårare för dem. :/
  • Anonym (Tjejen18år)
    Anonym (Lisa) skrev 2014-02-05 21:54:58 följande:
    Många sjukhus har frisörer, prova att gå dit? Kan tänka mig att de är van vid att klippa människor i alla möjliga tillstånd och att de har ett bra bemötande :)
    Vilket bra tips! Jag har inte tänkt på det, men det finns ju faktiskt frisörer på sjukhus. :D Tack så mycket.
  • Pipal
    Anonym (Tjejen18år) skrev 2014-02-05 22:08:37 följande:
    Tack för att du förstår. Ofta får jag jobbiga blickar och nästan irriterade kommentarer. Typ som om jag gör jobbet svårare för dem. :/

    Jo det blir ju en utmaning men det är ju kul att göra det bästa av situationen, en större utmaning.
  • Anonym (trich)

    Jag har samma problem ts, tyvärr inga råd att ge ang frisörer. Jag började klippa mig själv (klipper bara toppar rakt så det är ganska lätt). Men du är inte ensam. Tyvärr är detta ett nedtystat problem. Lycka till!

  • Påven Johanna

    Säg att du har Alopeci? Det är ju en känd och "trygg" åkomma som säkert lindrar frisörers osäkerhet inför problemet. 

  • Moth

    Jag har själv alopeci och hade peruk under en period. Det finns frisörer som klipper peruker och sätter in löshår m.m. De har erfarenhet av människor som av olika skäl har problem med just sitt hår och är nog mer vana än andra frisörer. Prova att gå till exempelvis "Perukshoppen".

  • Anonym (Tjejen18år)
    Anonym (trich) skrev 2014-02-06 19:00:57 följande:
    Jag har samma problem ts, tyvärr inga råd att ge ang frisörer. Jag började klippa mig själv (klipper bara toppar rakt så det är ganska lätt). Men du är inte ensam. Tyvärr är detta ett nedtystat problem. Lycka till!
    Det är skönt att veta att man inte är ensam, även om jag samtidigt inte vill att någon ska må lika dåligt som jag. Men det är svårt att hitta förståelse från de som inte själva är utsatta.
    Jag borde kanske lära mig att klippa mig själv, som du gör. Det känns faktiskt mindre jobbigt än att behöva stå ut med dömande frisörer.
  • Anonym (Tjejen18år)
    Påven Johanna skrev 2014-02-06 19:10:37 följande:
    Säg att du har Alopeci? Det är ju en känd och "trygg" åkomma som säkert lindrar frisörers osäkerhet inför problemet. 
    Vet inte hur det är med Alopeci, men är det inte så att hårrötterna inte producerar mer hår? Därför vet jag inte om det är en så bra lögn i min situation eftersom håret växer ut på mig igen, fast i korta hårstrån. Alltså, jag rycker alltid från samma område så det växer ut där igen, men väldigt kort, men inte i tillräckligt stor volym för att det inte ska vara fläckar här och där. 
  • Anonym (Tjejen18år)
    Moth skrev 2014-02-06 20:56:38 följande:
    Jag har själv alopeci och hade peruk under en period. Det finns frisörer som klipper peruker och sätter in löshår m.m. De har erfarenhet av människor som av olika skäl har problem med just sitt hår och är nog mer vana än andra frisörer. Prova att gå till exempelvis "Perukshoppen".
    Jag vill helst inte behöva använda peruk. Det känns nästan ännu värre.
    Men löshår skulle kanske funka, om jag slapp fixa med det varje morgon förstås. Finns det sånt? :)
  • Påven Johanna
    Anonym (Tjejen18år) skrev 2014-02-07 00:41:40 följande:
    Vet inte hur det är med Alopeci, men är det inte så att hårrötterna inte producerar mer hår? Därför vet jag inte om det är en så bra lögn i min situation eftersom håret växer ut på mig igen, fast i korta hårstrån. Alltså, jag rycker alltid från samma område så det växer ut där igen, men väldigt kort, men inte i tillräckligt stor volym för att det inte ska vara fläckar här och där. 
    Det finns visserligen personer med alopeci där håret aldrig växer ut igen, men på majoriteten gör det det och då ser det likadant ut som du beskriver att det gör på dig. 
  • Moth
    Anonym (Tjejen18år) skrev 2014-02-07 00:42:47 följande:
    Jag vill helst inte behöva använda peruk. Det känns nästan ännu värre.
    Men löshår skulle kanske funka, om jag slapp fixa med det varje morgon förstås. Finns det sånt? :)
    Det var inte riktigt så jag menade. På just Perukshoppen jobbar det professionella frisörer,  de jobbar bland annat med att prova ut och klippa peruker och sätta in löshår, men de kan ju också klippa "vanligt" hår. Det jag menade är att de har erfarenhet av människor som av olika anledningar har problem med håret, som alopeci eller håravfall vid cancerbehandling. Det gör nog att de nog inte tittar snett utan föröker hjälpa istället.

    Ja det finns löshår, jag har inte haft det själv, så jag vet inte hur det fungerar.
  • Anonym (Tjejen18år)
    Påven Johanna skrev 2014-02-07 07:28:09 följande:
    Det finns visserligen personer med alopeci där håret aldrig växer ut igen, men på majoriteten gör det det och då ser det likadant ut som du beskriver att det gör på dig. 
    Okej, jag brukar säga typ att jag är tunnhårig och inte vet varför eller att jag tar mediciner som gör att jag tappar håret, men jag blir illa bemött i alla fall. Men det är inte bara i mitt huvud, för de beter sig verkligen illa ibland. Man ser det på dem.
  • Anonym (Tjejen18år)
    Moth skrev 2014-02-07 08:50:23 följande:
    Det var inte riktigt så jag menade. På just Perukshoppen jobbar det professionella frisörer,  de jobbar bland annat med att prova ut och klippa peruker och sätta in löshår, men de kan ju också klippa "vanligt" hår. Det jag menade är att de har erfarenhet av människor som av olika anledningar har problem med håret, som alopeci eller håravfall vid cancerbehandling. Det gör nog att de nog inte tittar snett utan föröker hjälpa istället.

    Ja det finns löshår, jag har inte haft det själv, så jag vet inte hur det fungerar.
    Ja, men då är jag med dig! :) Tyvärr bor jag för långt från deras salonger, men det var ett jättebra tips.
  • Anonym (Alopeci)

    Jag ahr alopeci och brukar få kala fläckar som så småningom brukar växa ut (tar ca 6 månader innan det ens börjar dyka upp lite hår) men jag har alltid minst en kal fläck någonstans på skallen :) Första gången jag skulle klippa mig så var jag skitnervös. Men jag sa inget och när frisörskan klippte mig och upptäckte fläcken så märkte jag att hon blev lite obekväm i blicken tittade runt lite och så böjde hon sig ner och sa lite tyst "är du medveten om att du saknar hår här". Jag log och sa att ja jag har alopeci och att det är stressrelaterat. Det visade sig att hon var bara nervös för hon visste inte om jag var medveten om detta eller om hon skulle vara den som break the news till mig. Inte fläcken i sig. Sen blev hon lika bekväm och fortsatte.

    Andra gången ville jag förbereda frisörskan så när jag satte mig i stolen sa jag till henne rakt ut "bara så du vet så har jag en kal fläck här och det beror på att jag har alopeci men det är inget farligt så bara klipp på!" Och hon reagerade inte alls. Hon sa bara ja ok och det var inget mer med det. 

    En gång hade hade jag ingen flint men håret vid min gamla flint hade växt ut och var ca 5-7 cm långt men mycket kortare än resten av mitt hår och frisörskan trodde att att jag hade tagit saxen själv och misslyckats med klippningen. Så det var ju roligt! Vi satt och skrattade i några minuter åt det och hon skämdes lite men vad fan... kul ju!

    Så jag tror att om du bara förklarar att du saknar lite hår här och där så bryr dig sig inte mer än så. Skäms inte! 

  • Anonym (Tjejen18år)
    Anonym (Alopeci) skrev 2014-02-07 13:47:04 följande:
    Jag ahr alopeci och brukar få kala fläckar som så småningom brukar växa ut (tar ca 6 månader innan det ens börjar dyka upp lite hår) men jag har alltid minst en kal fläck någonstans på skallen :) Första gången jag skulle klippa mig så var jag skitnervös. Men jag sa inget och när frisörskan klippte mig och upptäckte fläcken så märkte jag att hon blev lite obekväm i blicken tittade runt lite och så böjde hon sig ner och sa lite tyst "är du medveten om att du saknar hår här". Jag log och sa att ja jag har alopeci och att det är stressrelaterat. Det visade sig att hon var bara nervös för hon visste inte om jag var medveten om detta eller om hon skulle vara den som break the news till mig. Inte fläcken i sig. Sen blev hon lika bekväm och fortsatte.

    Andra gången ville jag förbereda frisörskan så när jag satte mig i stolen sa jag till henne rakt ut "bara så du vet så har jag en kal fläck här och det beror på att jag har alopeci men det är inget farligt så bara klipp på!" Och hon reagerade inte alls. Hon sa bara ja ok och det var inget mer med det. 

    En gång hade hade jag ingen flint men håret vid min gamla flint hade växt ut och var ca 5-7 cm långt men mycket kortare än resten av mitt hår och frisörskan trodde att att jag hade tagit saxen själv och misslyckats med klippningen. Så det var ju roligt! Vi satt och skrattade i några minuter åt det och hon skämdes lite men vad fan... kul ju!

    Så jag tror att om du bara förklarar att du saknar lite hår här och där så bryr dig sig inte mer än så. Skäms inte! 
    Men det är fortfarande jobbigt eftersom inte ens mina närmsta vänner vet. Och av de som vet önskar jag att de inte visste, eftersom deras vetande bara gör det värre. Bland annat var det en av mina kompisar som efter sommarlovet kommenterade rätt ut i klassrummet att jag var tunnhårig. Varför skulle man ens kommentera det, bara från ingenstans? En annan av mina vänner fick veta att jag hade TTM (hon tjatade ur mig en förklaring) och några dagar senare hoppade hon på mig och rev mig med naglarna i hårbottnen, bara helt ur luften typ! Jag kan därför inte lita på någon, inte ens mina vänner. Det är svårt att hitta vänner som förstår och är ickedömande. Tjejer i min ålder verkar må så dåligt själva att de måste trycka ner mig så fort de vet ens svaghet.
    Ännu värre är det med frisörer, ofta ytliga och tjattrande tuggummituggande fjortistjejer, som försöker dölja sina äckelkänslor, men inte alltid lyckas. De är som mina vänner. Därför vill jag inte att någon ska veta.
  • Anonym (Hår)
    Pipal skrev 2014-02-05 21:50:46 följande:

    Men jag klipper desto fler män med kala fläckar :D


    . Kan frisörer allt om hår
  • Anonym (Samma situation)

    Jag har inget tips men jag känner igen mig så otroligt mycket. Jag tappar hår pga en medicin jag tar. Har en fläck stor som en handflata som är rejält uttunnad, nästan helt kal. Jag har misslyckats att dölja det vid några tillfällen och folk jag har varit med tittar helt förfärat på mig, frågar vad jag har gjort och backar ett par steg som om de tror att det är smittsamt. De ger sig inte heller när jag säger att jag inte vill prata om det, en krävde att jag ringde läkaren direkt och lät henne lyssna?. Vill inte säga att jag tar medicin mot bipolär sjukdom heller för då får jag fördomar pga det istället. 


    Jag klipper håret själv. 

Svar på tråden Vågar inte gå och klippa mig p.g.a. kala fläckar. ÅNGEST