• Xijno

Försöker få in min dementa mamma på låst avd.

Be om en ny vårdplanering, det har man alltid rätt till om den vårdplan som är upprättad inte fungerar. Be också att få se vårdplanen, den ska enligt lag finnas och detaljerat beskriva vilka mål som finns för vården (trygghet tex) och hur detta ska tillgodoses. Finns det en demenssjuksköterska/specssk i geriatrik i kommunen (jag antar att hon är inskriven i hemsjukvården) så kan hen vara till god hjälp i kommunikationen med biståndshandläggaren. Jag har många tips, men jag hade börjat så här iaf.

Förresten, du kan själv påbörja processen med God Man, ring överförmyndaren i kommunen så hjälper hen dig vidare.

(En parentes efter att ha läst rubriken; det är enligt lag förbjudet att låsa demensboenden. Det fuskas kraftigt med detta, men sån är lagen).

• Xijno

Vad som är etiskt korrekt kan alltid diskuteras, men lagen är tydlig. Inga låsta dörrar som låser in någon.

• Xijno
    Anonym (?) skrev 2014-02-06 08:45:27 följande:

Har jobbat på demensboenden och ALLA hade dörrarna ut från avdelningen låsta. Ingen knystade någonsin om att det var olagligt. Detta för de boendes säkerhet, inte för något annat.

Dumt av mig att ens nämna detta, men då jag arbetar med detta och har direkt ansvar över att kommunen håller sig till lagen reagerade jag på rubriken, hade ju egentligen inte så mycket med tråden att göra.

Men jo, det är olagligt enligt brottsbalken och kallas för olaga frihetsberövande. Finns det lås på avd måste den skyndsamt låsas upp om den boende själva ej kan öppna. Alternativt vara ett enkelt lås så att de boende kan öppna själva trots att de har kognitiva svårigheter. Lagen gör ingen skillnad på mig eller Rut eller Olle, 85 med en demenssjukdom, ingen av er är omyndigförklarad eller intagen på LPT. Och ingen får ju låsa in någon av oss, eller hur?

Socialstyrelsen hade för några år sedan en undantagsregel från lagen vilket möjliggjorde låsta avdelningar. De upptäckte dock att det utnyttjades för att kunna dra ned på personal och tog bort detta undantag (2008 eller 2009 var detta). Men många avdelningar låser, och kommunerna är knappast villiga att gå ut med öppet att det är låst, eller informera personalen om att det är olagligt. Men visst är det en gråzon, rent etiskt och säkerhetsmässigt, man ställs ofta inför mycket svåra beslut och handlingar. Men lagen är ingen gråzon, den är mycket tydlig. 
  • Xijno
    Anonym (mamma till mamma) skrev 2014-02-06 09:51:27 följande:
    Hej, tack för alla svar jag har läst dom ordagrant. låst avd, el inte huvudsaken är att mamma skulle ha personal dygnet runt omkring sig. Jag visste heller inte om att det är förbjudet att en avd är låst, där jag har jobbat så har det alltid varit kodade dörrar.

Ringde handläggaren hon är sjuk idag med,
    men pratade med en assistent som sa att det kan ta flera månader att få en god man till ex. Ojoj hur allting har blivit. Mamma står oftast vid bankomaten samma sek som pengarna kommer in och hon brukar ta ut så mycket hon bara kan på en gång.

Polisen hade suttit med henne igår ett par timmar tills hemtjänst personalen kom, snacka om att utnyttja samhällets resurser. :-/
    Ja, det kan ta tid med God Man, men ring överförmyndaren redan idag och starta processen. Kontakta banken också och hör vad de kan göra. Det finns väl fler handläggare som arbetar, det här är ju ganska akut med tanke på att polisen var inkopplad. Jag tycker du ringer kommunens växel och ber och få tala med en handläggare som arbetar alternativt handläggarens chef. Önskar jag kunde hjälpa dig, jag arbetar med sånt här dagligen och försöker underlätta allmänhetens kontakt med myndigheter, där jag ofta agerar mellanhand via anhöriga/myndighet. Det brukar ta bättre skruv av någon anledning. Kan du kontakta hemsjukvården och be dem hjälpa dig? En korttidsplats kanske går att ordna med kort varsel?

Tyvärr kan dessa saker sluta med att man helt i onödan tar upp sjukhusets resurser, för en fuling man kan köra med, vilket inte är ovanligt är att man åker in akut för "ohållbar hemsituation" och därmed tvingar fram en vårdplanering. Det ska inte behövas, men pga biståndshandläggarnas... oförstående/nonchalans/inkompetens, kalla det vad du vill, händer det hela tiden. 
  • Xijno
    Anonym (mamma till mamma) skrev 2014-02-06 10:00:56 följande:
    ah vi hade också något liknande, men om det skulle vara så att en dement lyckades ta sig  ut, tog bussen till stan, får man hindra då? el är det kränkande? för det är ju eget boende...
    Anonym (?) skrev 2014-02-06 09:58:48 följande:
    Smart Vi talade om koden för de anhöriga och den byttes typ aldrig så.. Jobbar inte där nu, men de vill ha mig dit igen så jag får se, då kan jag ju ta upp detta iaf, med att ha koden synlig men inte lättillgänglig för de boende.

Man får inte hindra någon att gå ut från boendet, enligt lagen. Tänk hur lagen fungerar mot dig själv, hur får man låsa in dig eller mig? Får man hindra mig eller dig att ta bussen till stan? Då har du svaret. Men sedan får man ju vara smart, försöka avleda med andra aktiviteter. Det är heller inte lagligt att gömma koden eller ha den uppskriven men utan möjlighet för en kognitivt nedsatt person att tolka koden. Alla har rätt att kunna gå dit de vill, precis som du eller jag. Men som sagt lag är lag, och verklighet en annan. Dock har vi på ett av de ställen jag arbetar mot öppnat upp alla dörrar, trots många rymningsbenägna. Med rätt planering, rätt personalstyrka, rätt kompetens och anpassade lokaler behöver man inte låsa. Det var detta Socialstyrelsen ville uppå med att dra undan möjligheten att låsa avdelningar, inte att folk ska rymma och frysa ihjäl eller bli påkörda.

Det är en intressant men inte helt okomplicerad diskussion. Men ju mer man har diskussionen desto bättre och värdigare vård kommer kommunerna att kunna erbjuda personer med demenssjukdom. 
  • Xijno
    Lovizas Mamma skrev 2014-02-06 10:15:22 följande:
    Jag jobbar inom äldrevården, och min uppfattning är att dom som får mest och bäst hjälp är dom som har dom såkallade "jobbiga" anhöriga. Så det enda som verkar funka är bråka, bråka och bråka...
    När vi har haft 2 personer i ett avlastningsrum så har det hänt att det är den med dom påtryckande anhöriga som ofta får plats även om den andra är i större behov av vård och hjälp.
    Du har helt rätt. Ju "gapigare" anhöriga desto större chans att man får sin vilja fram. Helt sinnessjukt, hur ofta knäcker vi inte anhöriga på det här sättet. 
  • Xijno
    Annars lät detta riktigt intressant!!! "ohållbar hemsituation" och därmed tvingar fram en vårdplanering. Det ska inte behövas, men pga biståndshandläggarnas... oförstående/nonchalans/inkompetens, kalla det vad du vill, händer det hela tiden.
    Tyvärr är det ibland det enda som hjälper om man behöver snabb hjälp. Det är att lägga resurserna på fel ställe, men jag ser ofta att det är det enda som fungerar i en ohållbar situation där anhöriga eller patienter inte hörsammas. Man har laglig rätt till vårdplanering om man hamnat på sjukhus. Även om sjukhuset hävdar "oförändrat vårdbehov" har man ändå laglig rätt till vårdplanering. Finns inget sätt att komma runt det. 
Svar på tråden Försöker få in min dementa mamma på låst avd.