Anonym (mamma till mamma) skrev 2014-02-06 09:51:27 följande:
Hej, tack för alla svar jag har läst dom ordagrant. låst avd, el inte huvudsaken är att mamma skulle ha personal dygnet runt omkring sig. Jag visste heller inte om att det är förbjudet att en avd är låst, där jag har jobbat så har det alltid varit kodade dörrar.
Ringde handläggaren hon är sjuk idag med,
men pratade med en assistent som sa att det kan ta flera månader att få en god man till ex. Ojoj hur allting har blivit. Mamma står oftast vid bankomaten samma sek som pengarna kommer in och hon brukar ta ut så mycket hon bara kan på en gång.
Polisen hade suttit med henne igår ett par timmar tills hemtjänst personalen kom, snacka om att utnyttja samhällets resurser. :-/
Ja, det kan ta tid med God Man, men ring överförmyndaren redan idag och starta processen. Kontakta banken också och hör vad de kan göra. Det finns väl fler handläggare som arbetar, det här är ju ganska akut med tanke på att polisen var inkopplad. Jag tycker du ringer kommunens växel och ber och få tala med en handläggare som arbetar alternativt handläggarens chef. Önskar jag kunde hjälpa dig, jag arbetar med sånt här dagligen och försöker underlätta allmänhetens kontakt med myndigheter, där jag ofta agerar mellanhand via anhöriga/myndighet. Det brukar ta bättre skruv av någon anledning. Kan du kontakta hemsjukvården och be dem hjälpa dig? En korttidsplats kanske går att ordna med kort varsel?
Tyvärr kan dessa saker sluta med att man helt i onödan tar upp sjukhusets resurser, för en fuling man kan köra med, vilket inte är ovanligt är att man åker in akut för "ohållbar hemsituation" och därmed tvingar fram en vårdplanering. Det ska inte behövas, men pga biståndshandläggarnas... oförstående/nonchalans/inkompetens, kalla det vad du vill, händer det hela tiden.