• Alexi

Skalkläder 5000 eller 10 000 vattenpelare?

Vad har ni för uppfattning om vattenpelarens betydelse för plagget? Jag har fått höra att redan vid 2000 vattenpelare är plagget vattentätt.

Vi har kört med skalkläder från Kappahl-Kaks blandat med något enstaka från PoP ovh varit nöjda med alla. Nu har helt plötsligt Kapp-ahl sänkt vattenpelaren från 10 000 till 5 000 i sina skalkläder. Spelar det någon roll? Varför?

• Svar på tråden Skalkläder 5000 eller 10 000 vattenpelare?
  • krompa

Medlet man använder är inte bra för miljön.
    Välj den som har lägre siffror, vill du att barnet ska bada köper du badkläder eller galon, övriga kläder räcker det att de tål lättare lek i vattenpölar och vanlig lek i blött gräs och snö.

Det är inte hela världen att plagget måste torkas när man kommer in så länge underkläderna är torra.

• Alexi
    krompa skrev 2014-02-06 17:26:43 följande:
    Medlet man använder är inte bra för miljön.
    Välj den som har lägre siffror, vill du att barnet ska bada köper du badkläder eller galon, övriga kläder räcker det att de tål lättare lek i vattenpölar och vanlig lek i blött gräs och snö.

Det är inte hela världen att plagget måste torkas när man kommer in så länge underkläderna är torra.
    Jo jag köpte de här på Kapp-ahl nu. Men många verkar rata märken med mindre vattenpelare än 10 000 så någon skillnad måste det ju göra och jag undrar hur och vad?
  • pigglet

På inter sport sa butiksbiträdet att om det ska vara vattentätt, som i att klara att vara ute en längre stund i regn, så behöver det vara 10 000. Eftersom vi använder kläderna just så, så vill jag ha 10 000. Galon är inte så trevligt att vara ute länge i, man blir så fuktig och rå inifrån och så blir man kall.

• veh

Jag tycker det är viktigt att ha så högt som möjligt, dels för att plagg tappar litet i vattentäthet med tvättar/slitage. Dels för att barn använder kläderna på annat sätt än vuxna. Jag kryper inte runt i vattenpölarna, till exempel... Jag kommer således inte köpa kappahls i år...

• Mellanmjölkens land

Jag kör oxå på så högt som möjligt eftersom plaggen slits. Är det 10 000 från början borde det vara åtminstone 5000 kvar efter att barnet hasat nedför stenar, krupit omkring i sand osv

Nu har jag inte haft galonbyxor sen jag själv gick på dagis men jag kommer ihåh hur jag satt i en blöt sandhög och undrade varför det kändes blött trots galonbyxorna. Med mina regnbyxor med 10 000 i vattenpelare har jag lyckats sitta på blötsnö i 10 min utan att känna mig fuktig och jag väger bra mycket mer nu än då. Galon går därför bort för oss.

• Flickan och kråkan

Galonbyxor har 5000 i vattenpelare. Jag själv har 500 på mina skalkläder men jag leker och sitter inte på samma sätt i vattenpölar och på marken. Och de blir fuktiga om jag sitter i blött exempelvis en längre stund. Jag har fått tag i kappahls gamla byxor. De har hängt kvar ett par stackare bland de nya . Till barnen vill jag ha 10000.

Svar på tråden Skalkläder 5000 eller 10 000 vattenpelare?