• Anonym (tandis)

Fan också! Hål i tänderna och så jävla ledsen...

Har aldrig haft ett hål i hela mitt 33-åriga liv, men så idag... BAM. Tre hål!! Ledsen och besviken på mig själv. Vet inte vad jag vill med tråden egentligen, mer än kanske få lite pepp och info om lagning...

• Svar på tråden Fan också! Hål i tänderna och så jävla ledsen...
  • Lena

Hade alltid hål förr numera aldrig. Skillnaden är eltandborste och tandtråd.

• Fjärilslarv

jag borrade igen hål varje månad fram tills jag var 9-10 år och sedan en gång varje år fram tills jag var 26 typ så jag har svårt att sympatisera med dig ts ;).

Men tandtråd/tandstickor/mellanrumsborstar, en bra flortandkräm och så eltandborste och sen flourskölj har räddat mina tänder i alla fall =).

• Baby Firefly

Usch, jag har heller aldrig haft något hål så jag skulle bli jätteledsen om jag fick ett.

Har du börjat ta någon medicin eller har du nyligen varit gravid?

• Anonym (tandis)

Jag har varit gravid relativt nyligen, ja... Använder fluortandkräm och tandtråd dagligen. Ska börja med fluorskölj. Har kanske småätit för mkt, jag vet inte... Har ju aldrig behövt tänka på sånt innan. Tycker eg inte heller jag har ändrat kost- eller borstvanor på sistone. Men nu är det ju som det är...

Skäms över hålen, tycker det känns pinsamt. Löjlig reaktion, men det är så det känns nu.

• Anonym (tandtrollet)

Hejsan förlåt om jag kapar tråden lite.
    Jag vet att jag har kassa tänder och borsta flera gånger om dagen, men jag ser att jag har hål och måste gå till tandläkaren. Men det är ju så hutlöst dyrt, någon som vet hur det fungerar jag skulle vilja ha en sådär tandvårdsförsäkring men för att få det måste dem ju undersöka och laga alla fel innan.
    Måste man betala allting själv eller finns de nå högkostnadskort på sånt också eller hur fungerar det hela?

• Baby Firefly
    Anonym (tandis) skrev 2014-02-06 18:22:14 följande:
    Jag har varit gravid relativt nyligen, ja... Använder fluortandkräm och tandtråd dagligen. Ska börja med fluorskölj. Har kanske småätit för mkt, jag vet inte... Har ju aldrig behövt tänka på sånt innan. Tycker eg inte heller jag har ändrat kost- eller borstvanor på sistone. Men nu är det ju som det är...

Skäms över hålen, tycker det känns pinsamt. Löjlig reaktion, men det är så det känns nu.
    Det är inte helt ovanligt att få hål i tänderna efter en graviditet. Vet inte riktigt vad det beror på....

Jag förstår din känsla. Jag skulle också tycka att det var pinsamt. Det skulle nästan kännas som att jag har svikit tandläkaren. Han berömmer mig för mina tänder varje gång jag är där.
  • LillGris

Jag födde två barn med 18 månaders mellanrum och efter det.. Hål. Aldrig haft ett enda hål innan, nu har jag haft två. Min tandläkare sa att det var vanligt. :/

• Anonym (tandis)
    LillGris skrev 2014-02-06 20:49:23 följande:
    Jag födde två barn med 18 månaders mellanrum och efter det.. Hål. Aldrig haft ett enda hål innan, nu har jag haft två. Min tandläkare sa att det var vanligt. :/

Önskar att man kunde fått en varning innan... Även om det kanske blivit hål ändå så hade man iaf varit lite förberedd...
  • sextiotalist

Jag fick också mitt första hål på över 25 år när jag hade varit gravid, varför vissa kvinnor får det visste inte tandläkaren, men han sa att det inte alls är ovanligt.
    En teori är att salivens sammansättning ändras tillfälligt, för många av de som aldrig får hål i tänderna är födda med bra salivegenskaper.

• Anonym (tandis)
    sextiotalist skrev 2014-02-07 08:22:39 följande:
    Jag fick också mitt första hål på över 25 år när jag hade varit gravid, varför vissa kvinnor får det visste inte tandläkaren, men han sa att det inte alls är ovanligt.

En teori är att salivens sammansättning ändras tillfälligt, för många av de som aldrig får hål i tänderna är födda med bra salivegenskaper.

Skönt att höra på något sätt, att fler har upplevt samma.
  • Fjärilslarv

ts det kommer säkert att gå jättebra =). Jag har som sagt lagat mååååååånga hål och jag har överlvet =D.
    Se till att få ordentligt med bedövning inann bara. visserligen så gör bedövningen att man blir aningen förlamad en stund på den sidan, men man är inte matcho för att man väljer att laga hål utan bedövning...man är korkad ;).

Jag brukar lyssna på musik när jag ska få hål lagade, så jag slipper ljudet av borren, det fungerar jättebra. Jag brukar även blunda och så får de klappa mig på axeln om de vill något under tiden. 

Pepp pepp det här kommer att gå vägen jag lovar!!

Sedan finns det ju ett par andra saker som jag gör (har dålig emalj därför har jag fått laga så många hål)

1) Tandtråd i alla fall varannan dag (ska göras varje jag vet).

2) Munskölj en gång om dagen, jag har Flux mild för jag avskyr mintsmak, använd den för vuxna.

3) Ha en el- tandborste. Jag har fått mycket bättre tänder sen jag började med det. jag har en från oral- b och använder borsthuvuden som heter sensitive. Köper dem på apotea på nätet, mkt billigare än i butik. Jag byter huvud en gång i månaden.

4) Borsta inte tänderna inom en timme efter att du ätit/druckit något surt. klassiskt råd jag vet, men jag kör med det och det fungerar faktiskt.

5) När jag är duktig och kommer ihåg det brukar jag även tugga tuggumi, v6/ extra eller liknande.

6) Småät inte, ät huvudmål och mellanmål och låt däremellan tänderna vila.

7) Vatten är den bärsta törstsläckaren. Vanligt kranvatten är givetvis bäst, men bubbelvatten är inte på något sätt dåligt. heldre bubbelvatten än läsk/juice/saft.

8) Gnisslar du eller bit ihop käken? Fixa en  bettskena hos tandläkaren, det har jag gjort och kan inte somna utan den nu =). 

• Anonym (tandis)

Vad gullig du är, fjärilslarv! Tack! ? Musik var ett jättebra tips, ska jag komma ihåg!

Varför ska man inte borsta direkt när man ätit något surt?

• Fjärilslarv
    Anonym (tandis) skrev 2014-02-07 11:50:38 följande:
    Vad gullig du är, fjärilslarv! Tack! ? Musik var ett jättebra tips, ska jag komma ihåg!
    för att det sliter på emaljen på tänderna jättemycket.
  • Anonym (tandis)
    Fjärilslarv skrev 2014-02-07 11:51:57 följande:
    för att det sliter på emaljen på tänderna jättemycket.

Aha, där ser man. Ny kunskap för mig. Tack!
  • Fjärilslarv
    Anonym (tandis) skrev 2014-02-07 11:50:38 följande:
    tack så mycket =).
    alla kan inte vara experter och kunna allt, tänk så tråkigt det skulle bli!
    musiken har hjälpt mig som är så tandläkarrädd att jag gråter varje gång, samt givetvis en bra tandläkare som förstår.

Om man ska borsta tänderna innan eller efter frukost tvistar de lärda om, själv borstar jag efter frukost, men jag dricker å andra sidan inte juice eller äter frukt till frukost. 
  • Anonym (tvärtom)

Jag har alltid haft problem med karies men efter mina graviditeter har jag inte haft ett enda hål! Däremot får jag tandsten (vilket jag aldrig fått förut) men det tar jag mycket hellre.  Tydligen har bakteriefloran i munnen ändrats. 

• Anonym (tandis)

Puh. Nu har jag fått lagat mina tänder och det var inte så farligt som jag trodde. 

sextiotalist skrev 2014-02-07 08:22:39 följande:
    Du hade alltså problem efter graviditet och förlossning men sen har det återgått till det normala eller? Funderar på om jag ska räkna med fler hål framöver eller om jag får bra tandhälsa igen....
Svar på tråden Fan också! Hål i tänderna och så jävla ledsen...