Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Fan också! Hål i tänderna och så jävla ledsen...

jag borrade igen hål varje månad fram tills jag var 9-10 år och sedan en gång varje år fram tills jag var 26 typ så jag har svårt att sympatisera med dig ts ;).

Men tandtråd/tandstickor/mellanrumsborstar, en bra flortandkräm och så eltandborste och sen flourskölj har räddat mina tänder i alla fall =).

• Fjärilslarv

ts det kommer säkert att gå jättebra =). Jag har som sagt lagat mååååååånga hål och jag har överlvet =D.
    Se till att få ordentligt med bedövning inann bara. visserligen så gör bedövningen att man blir aningen förlamad en stund på den sidan, men man är inte matcho för att man väljer att laga hål utan bedövning...man är korkad ;).

Jag brukar lyssna på musik när jag ska få hål lagade, så jag slipper ljudet av borren, det fungerar jättebra. Jag brukar även blunda och så får de klappa mig på axeln om de vill något under tiden. 

Pepp pepp det här kommer att gå vägen jag lovar!!

Sedan finns det ju ett par andra saker som jag gör (har dålig emalj därför har jag fått laga så många hål)

1) Tandtråd i alla fall varannan dag (ska göras varje jag vet).

2) Munskölj en gång om dagen, jag har Flux mild för jag avskyr mintsmak, använd den för vuxna.

3) Ha en el- tandborste. Jag har fått mycket bättre tänder sen jag började med det. jag har en från oral- b och använder borsthuvuden som heter sensitive. Köper dem på apotea på nätet, mkt billigare än i butik. Jag byter huvud en gång i månaden.

4) Borsta inte tänderna inom en timme efter att du ätit/druckit något surt. klassiskt råd jag vet, men jag kör med det och det fungerar faktiskt.

5) När jag är duktig och kommer ihåg det brukar jag även tugga tuggumi, v6/ extra eller liknande.

6) Småät inte, ät huvudmål och mellanmål och låt däremellan tänderna vila.

7) Vatten är den bärsta törstsläckaren. Vanligt kranvatten är givetvis bäst, men bubbelvatten är inte på något sätt dåligt. heldre bubbelvatten än läsk/juice/saft.

8) Gnisslar du eller bit ihop käken? Fixa en  bettskena hos tandläkaren, det har jag gjort och kan inte somna utan den nu =). 

• Fjärilslarv
    Anonym (tandis) skrev 2014-02-07 11:50:38 följande:
    Vad gullig du är, fjärilslarv! Tack! ? Musik var ett jättebra tips, ska jag komma ihåg!
    Varför ska man inte borsta direkt när man ätit något surt?
    för att det sliter på emaljen på tänderna jättemycket.
  • Fjärilslarv
    Anonym (tandis) skrev 2014-02-07 11:50:38 följande:
    Vad gullig du är, fjärilslarv! Tack! ? Musik var ett jättebra tips, ska jag komma ihåg!
    Varför ska man inte borsta direkt när man ätit något surt?
    tack så mycket =).
    alla kan inte vara experter och kunna allt, tänk så tråkigt det skulle bli!
    musiken har hjälpt mig som är så tandläkarrädd att jag gråter varje gång, samt givetvis en bra tandläkare som förstår.

Om man ska borsta tänderna innan eller efter frukost tvistar de lärda om, själv borstar jag efter frukost, men jag dricker å andra sidan inte juice eller äter frukt till frukost. 
Svar på tråden Fan också! Hål i tänderna och så jävla ledsen...