Inlägg från: Spnks |Visa alla inlägg
  • Spnks

ID-märkning.

Hej!

Om två veckor är det dags att kastrera mina två honkatter. Tänkte i samma veva ID-märka dem eftersom de ändå ska sövas. Funderar nu mest över vad som är bäst mellan örontatuering och chip i nacken. Vad tycker ni?

De är båda innekatter. Katt

• Svar på tråden ID-märkning.
  • Spnks
    Whitetrash86 skrev 2014-02-06 22:08:13 följande:
    Jag har tatuering, tycker det är lättast just för att det är innekatter och om dom skulle smita så är det lättare för den som hittar katten att söka upp ägaren genom datorn.
    Annars måste katten lämnas in och med hjälp av polis kontakta ägaren, vilket kan ta flera dagar.
    Har du behövt göra om märkning någon gång? Jag har läst runt lite och sett att vissa tatueringar bleknar ordentligt så att siffrorna blir oläsliga. I andra fall så har färgen "flutit ut" så även det har blivit oläsligt. Men det kanske är väldigt ovanligt? 
  • Spnks
    nemo1 skrev 2014-02-07 09:25:42 följande:
    Ta både idmärkning och chip. men glöm inte att anmäla till djurid annars är märkningen meningslös. Be även om självupplösande stygn så slipper du både tratt och återbesök.
    När jag bokade tid för kastrering så frågade jag om de kunde använda självupplösande stygn. Tycker själv att det låter mest praktiskt. Men tjejen i receptionen sade att de berodde på vilken veterinär som skulle göra ingreppet.. Är det sådan stor skillnad på trådarna så inte alla vet hur det fungerar?
  • Spnks
    AAS10 skrev 2014-02-06 22:42:50 följande:
    Jag tycker min katts idmärkning e dålig o halvsvår och se. Chip e nog bäst men ingen tänker väl på o kolla om katten e chippad
    Det är det som är det tråkiga med idmärkning i örat.. Känns dumt att behöva söva ner katterna mer än "nödvändigt" bara för att behöva göra om det. Hur stor är tatueringen? Täcker den hela insidan av örat eller är det bara några få, små siffror?
Svar på tråden ID-märkning.