• mwiksten

Gravid + clarityn

Hej.
    Har blivit allergisk nu i mitten av min graviditet. Har läst att det visst kan bli så. Har pratat med BM och hon säger att det är ok att ta Clarityn enligt deras läkare och nya rön. Men jag skulle bli lugnare om nån annan gravid har tagit det och det har gått bra.

Nu har jag ändå tagit en tablett för jag fick sån enorm allergi, men skulle ändå vara skönt att höra av nån annan.

• Svar på tråden Gravid + clarityn
  • Philippa

Jag tog Clarityn när jag var gravid flera gånger.... det gick bra.

• Mirabell

Jag fick höra att clarityn inte är ok när man är gravid. Eller det är säkert inte farligt men att det inte rekommenderades. Det har varit ok innan men nya rön förra året så ändrades det. Jag fick tavegyl istället.

• Mirabell

Jag är inte läkare och menar inte att du har fel men den länken är publicerad 2012 och de nya uppgifterna ska ha kommit förra året enligt de läkare jag pratade med.

Jag är också pollenallergiker och är lite orolig inför våren och tycker därför att diskussionen är intressant. 

När jag i höstas frågade efter antihistamin så ville min läkare diskutera med sina kollegor först och ringde sedan upp och gav mig det svaret. Jag vet att min syster åt clarityn när hon var gravid bara för ett år sedan och det var "ok" då. 

• Mirabell

Jag gick in på FASS och slog upp Clarityn;

Graviditet och amning

Om du är gravid rekommenderas inte intag av Clarityn.

Om du ammar rekommenderas inte intag av Clarityn. Loratadin utsöndras i bröstmjölk.

Jag vill absolut inte oroa dig TS, jag är övertygad om att en liten dos inte är det minsta farligt för ditt barn! 

• Limalie

Ok, konstigt att janusinfo inte uppdaterat det nya fakta då eftersom de annars alltid är så snabba t.ex det här om paracetamol .

• Limalie

Fass däremot brukar va slöa

• Mirabell

Limalie; Det svåra är ju att veta vad man ska lita på tycker jag! Blir förvirrad!

Men något som har varit ok att äta tills för ett kort tag sedan kan inte vara speciellt farligt i vilket fall som helst.

• Limalie

Mirabell: Nej precis.

Ja det är väldigt svårt att veta vad man ska tro, i vanliga fall brukar jag alltid gå efter janusinfo för de verkar vara uppdaterade med nyaste och mest forskning, det är vad jag hört läkarna säga också. Asch jag vet inte alls, tur det är några månader kvar till pollensäsongen

• mwiksten

Tack för alla svar. Det känns bättre att veta att nån fler har ätit det. Kan inte se hur antihistamin skulle påverka fostret egentligen, men det är ändå otäckt att äta medicin när man är gravid.
    Det är antingen att äta och känna sig "frisk" eller vara som en sjuk zombie som inte orkar nåt. Har varit zombie några dagar så nu vill jag vara pigg ett tag :)

• Nix

Jag har inte tagit det under min graviditeter utan har fått utskrivet tavegyl

Svar på tråden Gravid + clarityn