• Lullan1

Fragmin och trombyl

Hejsan!!!
    Efter vår förlust på vårt första barn som dog i magen v34 för ett årsedan är vi nu gravida i v12!!!
    Har fått börja äta trombyl och tar en fragmin spruta i magen! Jag hoppas detta skall ge oss ett levande barn i augusti??
    Troligtvis var det en propp på moderkakan som smällde o orsakade detta...
    Har läst många som ätit denna kombo... Har det gått bra för er? Ni har fått era levande barn?!

• Svar på tråden Fragmin och trombyl
  • Insanejane77

Jag är i samma sits som dig Lullan, förlorade mitt barn också men i v 37 och för två år sedan. Dock berodde det på att jag blev sjuk i en variant av havandeksapsförgiftning med organpåverkan som heter HELLP. 
    Jag fick 3 missfall efter det och är nu på min 5e graviditet i v 21. Jag blev tilldelad trombyl från det att jag fick plus på stickan den här gången v 4 nånstans och hoppas också att det ska göra susen!

Håller tummarna för dig TS, hoppas allt går bra! Kram {#emotions_dlg.flower}

• jossand92

Jag tar fragminsprutor två gånger per dag under min graviditet pga en blodpropp i hjärnan jag fick när jag va 18, o de funkar jätte bra än så länge är i v 35 o bebisen växer o mår bra kan tyvärr inte hjälpa dig med om den har klarat sig hela gravitetet eftersom jag inte har kommit dit en, men min syster har 4 barn o alla hennes har klarat sig med trombyl :)
    Lycka till med allt :)

• krakel

Är inte exakt i samma sits men nästan. Förlorade mitt första pga moderkaksavlosaning v 32. Men inga proppar dock. Åt trombyl (bara) alla mina nästkommande grav. Har 3 barn efter det första

• Nashico

Jag beklagar verkligen det ni gått igenom (min kusins tjej var med om samma i v40! propp i navelsträngen) 

Jag har inte riktigt varit med om att förlora ett barn på det viset men jag hade en stroke när jag var 25 så jag har tagit fragmin/inohep vid första resp. andra graviditeten. 

Tyckte det funkade jättebra fram till slutet av graviditeten då det var svårt att greppa magen.  

• Lullan1

Jag beklagar alla era försluter/sjukdomar ni fått :( det är hemskt att man ska måsta genomgå såna hemskheter!!!

Låter ju bra att tromby och fragmin hjälpt er o hjälper er!!!

Hoppas på det bästa??

• Nashico
    Lullan1 skrev 2014-02-07 21:26:35 följande:
    Jag beklagar alla era försluter/sjukdomar ni fått :( det är hemskt att man ska måsta genomgå såna hemskheter!!!
    Låter ju bra att tromby och fragmin hjälpt er o hjälper er!!!
    Hoppas på det bästa??

Nej men du kommer att gå och kontrollera ditt blod med jämna mellanrum så du behöver inte oroa dig. =) 

Möjligtvis tycker jag att du ska i din plånbok ha en synlig lapp där det står att du får blodförtunnande, ifall du är med om en olycka.

Sedan är det förlossningen då som man behöver tänka på lite mer på. EDA är en big no no om man tagit fragmin samma dag. Och behöver man snittas akut (om man inte varit länge utan fragmin) så måste man sövas, men pappan kan titta på genom en ruta och se barnet födas och att allt går enligt regelboken. =)

• Tessan1980

Hejsan. En till som går på Trombyl och Innohep sprutor. Förlorat två barn i magen, första i v20 och andra i v19. Vid andra förlusten gjordes en utredning där det visar sig att jag har Lupus antikoagulans. Bildar proppar. Hoppas innerligt att detta är min hjälp som gör att vi kan gå hela vägen.

• Nashico
    Tessan1980 skrev 2014-02-10 21:25:10 följande:
    Hejsan. En till som går på Trombyl och Innohep sprutor. Förlorat två barn i magen, första i v20 och andra i v19. Vid andra förlusten gjordes en utredning där det visar sig att jag har Lupus antikoagulans. Bildar proppar. Hoppas innerligt att detta är min hjälp som gör att vi kan gå hela vägen.

Det gör det säkerligen då. Fast jag måste se lite från ett annat perspektiv. Om du nu hade fått ett utav dessa barn hade det kanske varit du som inte klarat dig pga propparna och lämnar ett av dem utan mamma... Så, med det sagt vill jag säga att dina tidigare barn räddade livet på dig.

Håller tummarna för dig =)

• Lullan1

Jag tycker fragmin sprutan är lätt att ta på mig själv.. Dock säger dom ju att man ska spruta in de långsamt så svider det mindre... Men den gå ju så lätt så de är svårt att få in de sakta.. Tycker de svider lite en stund men sen går det ju över fort :)

Hoppas detta hjälper oss nu!!

Fick att jag skulle äta järn tabletter oxå igår så man känner sig sonen missbrukare med alla piller o spruta...

• Nashico
    Lullan1 skrev 2014-02-13 08:54:47 följande:
    Jag tycker fragmin sprutan är lätt att ta på mig själv.. Dock säger dom ju att man ska spruta in de långsamt så svider det mindre... Men den gå ju så lätt så de är svårt att få in de sakta.. Tycker de svider lite en stund men sen går det ju över fort :)
    Hoppas detta hjälper oss nu!!
    Fick att jag skulle äta järn tabletter oxå igår så man känner sig sonen missbrukare med alla piller o spruta...

När jag väntade min andra son och min äldste var 2 år lekte han med hylsorna till sprutorna. Han skulle också ta sina sprutor  

Du ska ta sprutorna som det passar dig bäst, bara du tar din medicin. =)

Svar på tråden Fragmin och trombyl