trex2013 skrev 2014-03-27 12:24:32 följande:
Hej! hoppar in här också. Fick blodproppar i mitt vänstra ben efter min senaste (avbrutna) IVF behandling, tog innohep då men med alldeles för låg dos (en spruta per dag a: 4500 ie).
Har ätit waran sen propparna 15/11-13 (haft tidigare i benet när jag var 19år också).
Efter att de två senaste månaderna försöka få tag i olika läkare (alla har slussat mig vidare) så fick jag i dag tillslut tag i en läkare vid hematologen. Hon hade varit i kontakt med Solna och fått besked från dem att jag vid en ny IVF behandling ska stå på maxdos heparin.
Jag frågade då om hur ofta man kommer kontrollerar detta så att allt ser ok ut. Hon sa att
- Eftersom du kommer ligga på maxdos så ska inga tester behöva göras?!
Vet ni om detta verkligen stämmer?
Av allt information som jag hittat så verkar det som att manbör regelbundet ta blodprov när man använder sig av dessa stora doser. Just nu känner jag mig väldigt osäker om jag ens vågar påbörja någon ny IVF vill ju gärna känna mig trygg och att läkarna har koll på deras ordinationer...
Inte nog med det så säger hon att waranet jag äter kan jag byta ut till innohep utan problem.
Andra läkare (gyn) jag pratat med säger att jag ska äta waranet i 6månader och sen efter återbesök hos en läkare så får de ta nya beslut om medicinering!? Det innebär att jag skulle kunna påbörja en ny ivf behandling redan nu och inte behöva vänta till mitten av maj. Känner mig hyfsat förvirrad just nu.
Sen så hänvisar hon mig att själv kontakta kliniken i Umeå för en nya behandling MEN ska inte läkarna (gyn) här på ortens sjukhus ta fram en behandlingsplan för mig och sen ska de kontakta kliniken åt mig? Jag har ju ett landstingsfinansierat försök kvar så det är ju inte privat ännu.
Alltså jag känner mig som en sambandscentral som måste försöka ha koll på allt eftersom läkarna inte verkar ha det. Jag förstår att de som kan vänder sig till den privata sjukvården.
Någon som kan hjälpa mig bena ut vad som gäller, vilka blodprover tar ni?
hjälp :(
Men MAXDOS!? Man mäter blodets koagulation när man gör prov och var som var OK vid min första graviditet var på tok för mkt vid min andra graviditet och då vägde jag dessutom mer vid andra grav... (Jag gjorde prov varje månad oavsett om dosen ändrades eller ej) Jag tycker du ska ringa specialmödravården och prata med någon där. Jag LOVAR att de har mycket erfarenhet om lågmolekylärt heparin.