• Anonym (Varannan vecka)

Vad gäller för varannan vecka?

Barnen har bott hos mig sen dom va 1år,är nu 7år... dock haft kontinuerlig kontakt  och umgänge med sin pappa hela tiden.

Nu vill pappan börja ha sina barn varannan vecka.. , han har tidigare inte haft möjlighet till detta eftersom han jobbat kväll,men nu har han träffat en tjej,dom ska ha barn...ja hela den där biten, och nu vill han allså att barnen ska bo v.v hos eftersom han nu har möjlighet till det.

Om jag säger nej till det? Vad händer då? Kan jag ens säga nej?

• Svar på tråden Vad gäller för varannan vecka?
    Fjärilslarv skrev 2014-02-07 14:44:55 följande:
    vem har vårdnaden?
    Gemensam vårdnad
  • Anonym ((?))

Gemensam vårdnad är svårt.

Men jag skulle ifrågasätta varför pappan anser sig få komma och gå som han vill i barnens liv. Inte direkt som att du kunde skippa en vecka här och där om du ville göra annat om kvällarna.

• Queenie70
    Fjärilslarv skrev 2014-02-07 14:44:55 följande:
    vem har vårdnaden?

Spelar ingen roll för boendeformen förvisso.

Vad tror du barnet skulle vilja?
    Anonym ((?)) skrev 2014-02-07 14:49:32 följande:
    Gemensam vårdnad är svårt.

Men jag skulle ifrågasätta varför pappan anser sig få komma och gå som han vill i barnens liv. Inte direkt som att du kunde skippa en vecka här och där om du ville göra annat om kvällarna.

fast det har han ju inte gjort egentligen..

anledningen är ju att han inte haft möjlighet att ha dom iomed det arbete han haft..

fast jag vill ju gärna att dom ska bo hos mig som vanligt..

• Anonym (nja)

Det är klart att du kan säga nej till pappans önskemål att era barn ska bo varannan vecka hos honom. Men om han då drar frågan vidare till familjerätten eller tingsrätten så ser det ju inte så bra ut att du nekar honom varannanveckasboende utan starka skäl.

Om man vänder på det - har du någon anledning till att barnen inte ska få bo hos sin pappa halva tiden?

• Dianne

Jag undrar i mitt stilla sinne, om det här är något som hans nya kvinna verkligen vill..? Ta hand om hans barn ensam om kvällarna..? Samtidigt som hon är gravid och snart ska ha en egen baby att ta hand om, med allt vad det innebär av sömnbrist o.s.v..

Du kan neka, men han kan i så fall dra det vidare till först Familjerätten och sedan Tingsrätten.

• Fjärilslarv
    Queenie70 skrev 2014-02-07 14:49:43 följande:

Spelar ingen roll för boendeformen förvisso.
    Vad tror du barnet skulle vilja?
    varför frågar du mig?
  • Queenie70
    Anonym (Varannan vecka) skrev 2014-02-07 14:51:51 följande:
    fast det har han ju inte gjort egentligen..anledningen är ju att han inte haft möjlighet att ha dom iomed det arbete han haft..fast jag vill ju gärna att dom ska bo hos mig som vanligt..

Vad du vill och vad pappan vill är irrelevant. Vad är bäst för barnet och vad tycker barnet är frågan ni båda ska ställa er som ansvarstagande föräldrae.
  • Queenie70
    Fjärilslarv skrev 2014-02-07 14:53:13 följande:
    varför frågar du mig?

Det gjorde jag inte. Därav mellanrummet mellan mitt svar till dig och min vidare fråga till TS.
Svar på tråden Vad gäller för varannan vecka?