• luspudel

Samsovning med 3 och 5-åring, orkar inte!

Vi har alltså två barn, en snart 3-åring och en 4,5-åring. Den äldsta har aldrig sovit en enda natt i egen säng. Han sov PÅ oss varje sovstund tills han var 1 (då blev jag gravid och orkade inte mer.) Tvåan har nog sovit själv ca 3-4 nätter i sitt liv.
    Vi nattar dem i sina egna sängar, sedan kommer de in till oss. Problemet är att de kommer redan kl 20... Och då måste nån av oss lägga oss för annars vaknar de och skriker och bråkar var 5 minut, utan överdrift.
    Jag har gillat att samsova men nu är det inte roligt längre. De sparkas, flaxar/slåss, kör in fötter överallt, gnäller och gnyr nätterna igenom. Ingen sover och jag blir tokig. Hur gör man?

• Svar på tråden Samsovning med 3 och 5-åring, orkar inte!
  • puss

Dela upp er så ni sover med varsitt barn. Det är lättare.

• luspudel
    puss skrev 2014-02-07 17:40:30 följande:

Dela upp er så ni sover med varsitt barn. Det är lättare.

Ja det gör vi ibland, men då blir det soffan för en av oss vilket ju inte heller är någon höjdare Barnen har juniorsängar, som de själva har valt. Vi har heller inte plats att ställa in en extra 90-säng hos oss heller. De får gärna komma in till oss framåt småtimmarna, men från kl 20 är för mycket
  • pigglet

Bestäm att nu får det vara nog. Orkar ni inte så orkar ni inte.

Prata med barnen på dagen om att från i natt stannar man hela natten i sin egen säng. Vi har en klockradio i barnens rum, när klockan är 7 får man stiga upp. (Vilken tid nu era barn brukar vakna för dagen)

Sedan är det bara att vara konsekvent.

Vi har i perioder bäddat en madrass under barnets säng, så sover en av oss där. Så fort barnet vaknar till och sätter ner fötterna trampar hen på den vuxne, som skjuter tillbaks barnet i sängen. Man kan hålla en hand en stund om det behövs, men ingen lämnar sin säng. Efter några nätter har barnet slutat vakna till och sover lugnt i sin säng hela natten. (Kanske inte funkar så för alla, men här i alla fall. Tar säkert längre tid när barnen vandrat runt i flera år)

• luspudel

Kan inte citera för den där jäkla reklamen är i vägen... Men bra tips med madrasser brevid, jag tror att det är en vana nu. Trygghet från början förstås men nu är det nog mest invant och gosigt (för två då )

• Alexi

Men alltså, något fysiskt fel måste det ju vara om två så stora barn inte kan sova mer än fem minuter utan stökar hela nätterna igenom. Om de sov lugnt när de fick sova nära vore det ju en sak men om de stökar massor även med närhet så verkar det ju jättekonstigt. Har de aldrig sovit en stabil natt?

• luspudel
    Alexi skrev 2014-02-07 20:34:47 följande:

Men alltså, något fysiskt fel måste det ju vara om två så stora barn inte kan sova mer än fem minuter utan stökar hela nätterna igenom. Om de sov lugnt när de fick sova nära vore det ju en sak men om de stökar massor även med närhet så verkar det ju jättekonstigt. Har de aldrig sovit en stabil natt?

Alltså båda två drömmer sjukt mycket, går i sömnen och har sig. Jag är likadan, så förmodligen väcker väl jag själv dem emellanåt också... Dom är ju som två väderkvarnar i sömnen men det är inte så st dom är oroliga om vi är där - men väldigt rörliga i sömnen. Om du förstår hur jag menar
  • Alexi
    luspudel skrev 2014-02-07 20:46:22 följande:
    Alltså båda två drömmer sjukt mycket, går i sömnen och har sig. Jag är likadan, så förmodligen väcker väl jag själv dem emellanåt också... Dom är ju som två väderkvarnar i sömnen men det är inte så st dom är oroliga om vi är där - men väldigt rörliga i sömnen. Om du förstår hur jag menar
    Ok. Fast gå och lägga mig kl 20 skulle jag aldrig stå ut med. Det fick vi göra några dagar när vår treåring var jättesjuk i vattkoppor men annars aldrig. Har ni testat några tillskott som kanske kan bidra till bättre sömn, inte vet jag men typ omegatillskott?
  • luspudel

Nä det är verkligen inte roligt. Visst ibland men... Vi har testat omega utan resultat, tyvärr. Antar att enda sättet är att ta striden helt enkelt, men jag skulle så gärna vilja slippa bråka om sömnen.

• Tow2Mater

r lägger ni dem? Om de "kommer" vid 8, antar jag de läggs tidigare. Låter så tidigt for en snart 5-åring. Kanske han skulle sova bättre om han la sig lite senare än t ex 7. ...

• pgw
    pigglet skrev 2014-02-07 18:11:32 följande:
    Bestäm att nu får det vara nog. Orkar ni inte så orkar ni inte.

Prata med barnen på dagen om att från i natt stannar man hela natten i sin egen säng. Vi har en klockradio i barnens rum, när klockan är 7 får man stiga upp. (Vilken tid nu era barn brukar vakna för dagen)

Sedan är det bara att vara konsekvent.

Vi har i perioder bäddat en madrass under barnets säng, så sover en av oss där. Så fort barnet vaknar till och sätter ner fötterna trampar hen på den vuxne, som skjuter tillbaks barnet i sängen. Man kan hålla en hand en stund om det behövs, men ingen lämnar sin säng. Efter några nätter har barnet slutat vakna till och sover lugnt i sin säng hela natten. (Kanske inte funkar så för alla, men här i alla fall. Tar säkert längre tid när barnen vandrat runt i flera år)
     Jag skulle förbereda och prata om det i förväg, att från och med den dagen så...
  • luspudel
    Tow2Mater skrev 2014-02-07 22:05:51 följande:

När lägger ni dem? Om de "kommer" vid 8, antar jag de läggs tidigare. Låter så tidigt for en snart 5-åring. Kanske han skulle sova bättre om han la sig lite senare än t ex 7. ...

Han brukar somna ca 1930... Efter en dag på fsk är han så trött att han kan somna kl 17 och sedan sova hela natten. Alltid haft stort sömnbehov.
  • luspudel

Räknade inatt för skojs skull. Treåringen vaknade ca 13 ggr inatt varav många innan kl 24. Vaknade 4.15 av att hon behövde bajsa och sedan dess har hon legat och sparkat mig samt väckt sin bror...

• Alexi
    luspudel skrev 2014-02-08 05:14:11 följande:
    Räknade inatt för skojs skull. Treåringen vaknade ca 13 ggr inatt varav många innan kl 24. Vaknade 4.15 av att hon behövde bajsa och sedan dess har hon legat och sparkat mig samt väckt sin bror...
    Ni behöver ju göra något drastiskt, helt klart. Det där är ju helt ohållbart.
  • luspudel
    Alexi skrev 2014-02-08 07:55:24 följande:
    Ni behöver ju göra något drastiskt, helt klart. Det där är ju helt ohållbart.
    Ja verkligen. Nu var väl denna natten värre än vanligt men inte helt ovanlig direkt. Har pratat med barnen och de är taggade för att sova i egen säng (guldstjärnesystem med godis som belöning vid 5 stjärnor, för mycket med 5?). Ja, de är taggade nu, men frågan är ju hur det går kväll. Tänker stå på mig iaf och även pappan är med på tåget såklart.
  • Alexi
    luspudel skrev 2014-02-08 08:05:58 följande:
    Ja verkligen. Nu var väl denna natten värre än vanligt men inte helt ovanlig direkt. Har pratat med barnen och de är taggade för att sova i egen säng (guldstjärnesystem med godis som belöning vid 5 stjärnor, för mycket med 5?). Ja, de är taggade nu, men frågan är ju hur det går kväll. Tänker stå på mig iaf och även pappan är med på tåget såklart.
    Inte godis som belöning, snälla! Att sova ska inte ha ett dugg med ätbara saker att göra... Sova ska man göra för att det är skönt och kroppen behöver det...

Gör det ur ert perspektiv, ni behöver få sova.
  • luspudel
    Alexi skrev 2014-02-08 08:17:36 följande:
    Inte godis som belöning, snälla! Att sova ska inte ha ett dugg med ätbara saker att göra... Sova ska man göra för att det är skönt och kroppen behöver det...

Gör det ur ert perspektiv, ni behöver få sova.
    Jo visst men godis är det enda som motiverar dem ju Jag förstår vad du menar,men de bryr sig inte alls om att göra något roligt, få en liten leksak eller så. De struntar fullständigt i sånt
  • Alexi

Ja framför allt den yngsta är nog för liten för mutor och konsekvenser, min ungsta är samma ålder. Men skippa mutorna, ni gör den här förändringrn för att ni måste, för att ni mår dåligt, punkt.

• snizy

Min dotter på 4,5 år vill ibland sova med mig och har svårt att förstå varför jag inte vill det. Ibland ligger jag bredvid henne en stund men märker jag att jag helt enkelt inte klarar av det så flyttar jag ner till madrassen. Vi har pratat flera gånger om att jag inte sover bra bredvid henne och att det gör att jag lätt blir irriterad (är mycket känsligare för dålig sömn nu än när hon var yngre). Hon får helt enkelt acceptera det och visst kunde det bli en del jobbiga stunder förr men vi fann medelvägar som att hålla handen tills hon somnat och nu är det inga kamper längre, även om hon nån enstaka gång kan bli lite ledsen. Då kramas vi och jag ligger en stund bredvid henne, sen flyttar jag på mig. De flesta kvällar ligger jag nu på madrassen mellan barnen vid nattning. Sen sover de större delen av natten, här är det jag som flyttar mig på natten då sonen än sover i spjälsäng.

Jag tycker inte heller att belöningssystem med godis låter så bra. Visst man kanske kan få barnen motiverade då, men känns på nåt sätt bättre att anledningen är att alla ska sova gott.

Svar på tråden Samsovning med 3 och 5-åring, orkar inte!