• Anonym (namnbyte)

Namnbyte, åsikter och erfarenheter?

När jag var 12 år så var jag så trött på mitt tilltalsnamn att jag bad alla att kalla mig mitt nya smeknamn och fick familjen att kalla mig för det också genom att bli arg när de inte gjorde det. Jag har inte kunnat definiera mig med mitt officiella tilltalsnamn sedan dess och blir irriterad när folk kallar mig för det (även om jag inte visar det för de som jag inte känner väl). Jag har en tanke om hur en sådan som har det namnet skall vara och jag stämmer inte in. Ingen i min familj kalla mig för ursprungsnamnet, och endast några få bekanta som jag inte känner väl kallar mig för det. Varje gång jag hör någon säga till blir jag förvånad och tänker "är det mig de pratar om?". Jag har varit utomlands ett år, och där kändes det ändå okej med ursprungsnamnet, då jag inte ogillar uttalet på engelska.

Jag har funderat på namnbyte sedan jag var 12 år, men inte velat göra något förhastas. Nu känner jag dock att det hade varit bra att byta namn innan det blir för svårt. Jag studerar ju fortfarande och kan då komma ut i arbetslivet med det nya namnet, o.s.v.

Jag älskar mitt smeknamn, men det låter lite oseriöst med mitt efternamn. Så jag har hittat ett namn som är tillräckligt likt det och som smeknamnet blir naturligt till. När de är lika kommer jag kunna identifiera mig med det nya namnet, och tycka att det är okej när någon kallar mig det också.

Jag är idag 23 år.

Vad tycker ni? Någon som har haft erfarenhet av namnbyte? Hur var omställningen? Hur reagerade omgivningen?

• Svar på tråden Namnbyte, åsikter och erfarenheter?
  • Anonym (namnbyte)

Puff.

• Fontana

Det är inget svar på din fråga, men jag skulle råda dig att bara lägga till ett förnamn, det som du nu har valt. På så sätt har du kvar ditt gamla förnamn som du ju redan har på t.ex. skolbetyg och annat och som folk ändå vet att du heter. 

Jag tror att det fortfarande är gratis att lägga till ett namn. Prata med Skatteverket, det är dit du anmäler. Samtidigt kan du markera ditt nya namn som tilltalsnamn, så slipper du få post från myndigheter och andra med båda namnen. 

• elyse

Jag bytte förnamn när jag var 20 - från Anna till Elyse (Elise). Att byta förnamn var i alla fall då, för ca 10 år sedan, gratis. Jag bytte också efternamn och har för mig att det kostade ca 3000:-. Och sedan kostnader för byte av pass, ID-kort etc. 

Jag hade förberett min familj på bytet ett bra tag innan och bytet gick igenom lagom innan terminsstart på hösten. Jag jobbade på fritids och fick en helt ny barngrupp där ingen visste att jag hetat något annat tidigare, vilket underlättade även om en del kollegor var envisa och höll fast vid "Anna". Men det fick stå för dem och det blev ju de som fick stå där och förklara sig när föräldrar och barn undrade varför de kallade mig för något jag inte hette... Jag är jättenöjd och det lilla arbete som krävdes i och med bytet var väl värt besväret!

• FireLady

Byt bara förnamn förr eller senare gifter du dig och åker på något namn som du står ut av kärlek.

Bytte till mig mitt förnamn ( från mellannamn) som 18 åring vilket snabbt fick en liten tvist som jag sen bytte till genom "riktigt" namnbyte.

Instagram f_lady
  • Anonym (namnbyte)
    Fontana skrev 2014-02-08 12:38:43 följande:
    Det är inget svar på din fråga, men jag skulle råda dig att bara lägga till ett förnamn, det som du nu har valt. På så sätt har du kvar ditt gamla förnamn som du ju redan har på t.ex. skolbetyg och annat och som folk ändå vet att du heter. 

Jag tror att det fortfarande är gratis att lägga till ett namn. Prata med Skatteverket, det är dit du anmäler. Samtidigt kan du markera ditt nya namn som tilltalsnamn, så slipper du få post från myndigheter och andra med båda namnen. 
    Menar du att jag skall behålla alla de gamla namnen ocså då? Jag har tre förnamn, och har funderat på att ta bort ett av dem om jag byter namn eftersom 4 blir så mycket. Annars låter de ju som en ramsa; särskilt när inget namn är särskilt kort... Tycker du att det ursprungliga tilltalsnamnet skall stå först då?
  • Anonym (namnbyte)
    FireLady skrev 2014-02-08 12:57:04 följande:
    Byt bara förnamn förr eller senare gifter du dig och åker på något namn som du står ut av kärlek.
    Bytte till mig mitt förnamn ( från mellannamn) som 18 åring vilket snabbt fick en liten tvist som jag sen bytte till genom "riktigt" namnbyte.
    Att byta efternamn är inget alternativ just nu. Det är okej :)
  • Anonym (namnbyte)

Tack för stödet. Har ni varit med om att familjen varit sur för det också? Min familj har sagt att de skulle respektera ett namnbyte, men de tycker egentligen inte om det. De tror nog inte att jag kommer till kritan, och kommer nog bli mer sura då. Jag frågade min syster om vilket av mellannamnen hon tyckte att jag skulle ta bort till namnbytet, och hon svarade att jag skulle lägga till det nya namnet som mellannamn och ha kvar mitt tilltalsnamn. Blev förvånad eftersom hon aldrig sagt så innan. Men antar att det kan vara svårt att förstå för någon som är nöjd med sitt namn.

Det nya namnet är också väldigt ovanligt här, men är vanligare i vissa andra länder. Det kanske ställer till det, men det var ju inte lätt att hitta ett namn som jag skulle kunna identifiera mig med.

• Julia1245

Skit i om familjen blir sura. Det är ditt namn och du ska ha ett namn du trivs med resten av livet, kan du inte säga vilka namn det gäller?

• Fontana
    Anonym (namnbyte) skrev 2014-02-09 11:37:02 följande:
    Menar du att jag skall behålla alla de gamla namnen ocså då? Jag har tre förnamn, och har funderat på att ta bort ett av dem om jag byter namn eftersom 4 blir så mycket. Annars låter de ju som en ramsa; särskilt när inget namn är särskilt kort... Tycker du att det ursprungliga tilltalsnamnet skall stå först då?
    Du gör egentligen helt som du vill själv. Jag menar bara att om du har varit känd som "Eva Andersson" så kan det var bra att ha kvar namnet Eva, då kommer det med i pass och personbevis. 

En fördel med att låta Skatteverket markera tilltalsnamn är att det kan vara vilket namn som helst i ordningen som blir tilltalsnamn.

Du får också kolla upp hur det är med avgifter: du får (ganska säkert) lägga till ett förnamn utan kostnad, men om du samtidigt vill ta bort ett namn är det möjligt att det kostar pengar (cirka 1000 kronor eller så skulle jag tro i så fall.) Däremot får du ändra tilltalsnamn och ordningsföljd på förnamnen hur många gånger du vill, utan kostnad. Men det är bäst du kollar det där med Skatteverkets Folkbokföringsavdelning, det var många år sedan jag jobbade med de här frågorna.

Ja, ibland blir det nästan som en hel liten roman när folk börjar rabbla upp alla sina förnamn, och sedan har de kanske dubbla efternamn också. Kan bli jobbigt.

(Du ska förresten inte använda termen "mellannamn", för det är något annat enligt Namnlagen: för en person som heter Eva Andersson Nilsson är "Andersson" mellannamn.)
  • Anonym (namnbyte)
    Fontana skrev 2014-02-09 12:12:51 följande:
    Du gör egentligen helt som du vill själv. Jag menar bara att om du har varit känd som "Eva Andersson" så kan det var bra att ha kvar namnet Eva, då kommer det med i pass och personbevis. 

En fördel med att låta Skatteverket markera tilltalsnamn är att det kan vara vilket namn som helst i ordningen som blir tilltalsnamn.

Du får också kolla upp hur det är med avgifter: du får (ganska säkert) lägga till ett förnamn utan kostnad, men om du samtidigt vill ta bort ett namn är det möjligt att det kostar pengar (cirka 1000 kronor eller så skulle jag tro i så fall.) Däremot får du ändra tilltalsnamn och ordningsföljd på förnamnen hur många gånger du vill, utan kostnad. Men det är bäst du kollar det där med Skatteverkets Folkbokföringsavdelning, det var många år sedan jag jobbade med de här frågorna.

Ja, ibland blir det nästan som en hel liten roman när folk börjar rabbla upp alla sina förnamn, och sedan har de kanske dubbla efternamn också. Kan bli jobbigt.

(Du ska förresten inte använda termen "mellannamn", för det är något annat enligt Namnlagen: för en person som heter Eva Andersson Nilsson är "Andersson" mellannamn.)
    Jag kollade upp det med avgifter för ca. 1 år sedan, men skall kolla igen så att det inte ändras. Då var det så att man kunde lägga till ett namn utan kostnad sålänge man behöll minst ett av de nuvarande förnamnen. Om man skulle byta igen skulle det dock kosta. Men byte av pass, körkort, o.s.v. får man ju betala för.
  • Anonym (namnbyte)
    Julia1245 skrev 2014-02-09 12:01:05 följande:
    Skit i om familjen blir sura. Det är ditt namn och du ska ha ett namn du trivs med resten av livet, kan du inte säga vilka namn det gäller?
    Jag ville inte nämna namnen i trådstarten för att unvika att få en diskussion huruvida ursprungsnamnet är fint eller inte. Men jag kan avslöja det nu :)

Mitt ursprungliga namn är Cecilia.
    Sedan jag var 12 år har jag blivit kallad för Cill.
    Men Cill känns lite informellt, så jag letade efter ett namn med "cill" i sig och hittade Lucile.

Så folk får gärna fortsätta att kalla mig för Cill, som verkligen känns som mitt namn, men på anställningsintervjuer, när jag presenterar mig för vissa nya personer, o.s.v. så kommer jag säga Lucile.
  • Anonym (Har bytt)

Jag bytte i början av tonåren till ett av mina andra namn (mina föräldrar hade gett mig tre namn och jag tog ett av dom) för att jag avskydde mitt dåvarande tilltalsnamn. Det är 25 år sen och "alla" som kände mig som ung kallar mig fortfarande det gamla namnet. Dom säger att jag "alltid kommer att vara gamla namnet för dom och dom kan inte lära om" så där lagom nedlåtande med ett skratt. {#emotions_dlg.djavulsk} Det är väldigt irriterande måste jag säga. Några gånger har jag blivit riktigt förbannad på typ någon kusin eller moster och då blir dom minsann stötta och tycker jag är dum som blir arg för att dom vägrar lära sig mitt "nya" namn. What the hell?! Hur efterbliven är man om man inte kan lära sig att kalla någon för ett namn på 25 år?!

Så i mitt fall har det lett till lite ambivalens på äldre dagar inför namnbytet. Jag tycker fortfarande inte om mitt gamla namn och älskar mitt "nya" men det är jobbigt och pinsamt när gamla och nya bekanta blandas och jag måste förklara att jag har bytt namn för att gamla bekanta kallar mig mitt gamla namn framför mina nya bekanta. Det är jobbigt och pinsamt att stå på sitt eget bröllop och förklara för mannes släkt och vänner varför handdukarna är broderade i ett annat namn än det dom känner mig som och det namn som min man känner mig som. Dvs några miffon hade graverat/broderat mitt gamla namn tillsammans med min mans och min man har alltid kallat mig mitt "nya" förstås för det är så jag hette när vi träffades.

Du har också tre namn, är det något av dom som du ogillar och som dina föräldrar inte bryr sig om du tar bort och byter till Lucile? Om du kan göra det utan att såra dom skulle jag byta bort ett om jag var du i annat fall så skulle jag lägga till Lucile och köra med fyra namn även om det är lite många.

Fontana eller någon kanske kan hjälpa mig med ett par frågor också? Jag ändrade ordningsföljden på mina namn då för länge sen och har funderat på att ändra tillbaka till mina föräldrars ordningsföljd för att det har bättre flyt. Kan jag göra så?
    Om jag gör det måste jag ändra pass och körkort och hela konkarongen direkt eller spelar det ingen roll för myndigheterna tills det är dags för nya pass osv om några år?
    Måste jag markera ett tilltalsnamn av mina tre namn eller behöver inget vara markerat?
    Kostar det något att bara ändra ordningsföljd?
    Hur många ställen måste man själv ändra på just med körkort, pass osv om man byter ordningsföljd och hur mycket sköts automatiskt av Skatteverket?
    Finns det någon nackdel med att ändra ordningsföljden?
    Finns det någon annan fördel eller nackdel med att byta ordningsföljd som jag inte alls har tänkt på?

Menar inte att kapa din tråd Lucile Skrattande men tänkte att det kan vara intressant för dig också att veta svar på mina frågor.

• Anonym (Har bytt)
    Fontana skrev 2014-02-09 12:12:51 följande:
    Hur menar du här? Jag hänger inte med. Skäms
  • Fontana
    Anonym (Har bytt) skrev 2014-02-09 23:54:58 följande:
    Hur menar du här? Jag hänger inte med. Skäms
    Jo, bara att oftast så är de ju det första namnet som blir tilltalsnamn. Oftast anmäler föräldrarna det så, om man har kontakt med myndigheter eller sjukvården och de inte vet något annat så använder de ofta det första namnet när du ropar upp en t.ex.

Om man själv gör en anmälan om tilltalsnamn till Skatteverket och heter "Eva Carolina Petronella" så kan man anmäla Petronella som tilltalsnamn och det kommer att synas så i de officiella registren.

Får se om jag kan återkomma med något svar på dina andra funderingar. Men egentligen är det bäst att prata med Skatteverket direkt, det är de som har de riktiga svaren.
Svar på tråden Namnbyte, åsikter och erfarenheter?