Namnbyte, åsikter och erfarenheter?
När jag var 12 år så var jag så trött på mitt tilltalsnamn att jag bad alla att kalla mig mitt nya smeknamn och fick familjen att kalla mig för det också genom att bli arg när de inte gjorde det. Jag har inte kunnat definiera mig med mitt officiella tilltalsnamn sedan dess och blir irriterad när folk kallar mig för det (även om jag inte visar det för de som jag inte känner väl). Jag har en tanke om hur en sådan som har det namnet skall vara och jag stämmer inte in. Ingen i min familj kalla mig för ursprungsnamnet, och endast några få bekanta som jag inte känner väl kallar mig för det. Varje gång jag hör någon säga till blir jag förvånad och tänker "är det mig de pratar om?". Jag har varit utomlands ett år, och där kändes det ändå okej med ursprungsnamnet, då jag inte ogillar uttalet på engelska.
Jag har funderat på namnbyte sedan jag var 12 år, men inte velat göra något förhastas. Nu känner jag dock att det hade varit bra att byta namn innan det blir för svårt. Jag studerar ju fortfarande och kan då komma ut i arbetslivet med det nya namnet, o.s.v.
Jag älskar mitt smeknamn, men det låter lite oseriöst med mitt efternamn. Så jag har hittat ett namn som är tillräckligt likt det och som smeknamnet blir naturligt till. När de är lika kommer jag kunna identifiera mig med det nya namnet, och tycka att det är okej när någon kallar mig det också.
Jag är idag 23 år.
Vad tycker ni? Någon som har haft erfarenhet av namnbyte? Hur var omställningen? Hur reagerade omgivningen?