Anonym (Medicin) skrev 2014-02-08 18:12:20 följande:
Hmm... B12 kollade jag fel på, ska vara mcg, dvs 2mg.
Lider av en rubbning på sköldkörteln, då ska man gärna ligga i övre referensen på både B12 o D-vitamin.
B12 prov har jag tagit, låg på 318 vill få upp värdet till runt 700
D vitamin vill inte läkaren ta (för dyrt tror jag) men i ett annat forum med bara sköldkörtelsjukdomar sägs det att man ska äta minst 10 000 ug om man har den varianten som jag har. Så jag har kört på det
Magnesium har jag bara tagit denna veckan, har haft så ont i benen, sägs hjälpa vid depression/utbrändhet med som jag är sjukskriven för. Kanske ska dra ner på den då?
B12, kroppen kan inte tillgodogöra sig de mängder du äter. Har du inte en akut B12-brist räcker det med max en tablett om dagen (1 mg) för att hålla en hög nivå av B12 i kroppen. Man kan äta två tabletter om dagen i ca en månad, då borde värdet vara uppe i 700+ även om du har bristande upptagningsförmåga. B12 mår man dock inte dåligt av att överdosera så vill du kan du fortsätta, men jag tycker det är onödigt av många anledningar.
Mg: Har du inte njursvikt så kan du äta hur mycket magnesium du vill, i princip. Ofarligt men onödigt. 120 mg om dagen är normal startdos har jag för mig.
D-vitamin: Undrar också här hur du bär dig åt för att äta 10 000 mikrogram om dagen. Rekommenderat dagligt intag är 10 mikrogram. Du har inte missuppfattat här också? Långvarig överdosering är farligt.