Mjölkfri ersättning eller välling?
Din läkare är dum i huvudet! Att gå från 100% ersättning till 100% mat (vilket även välling är) är ju farligt för lilla magen. Man ska introducera mat, gröt och välling långsamt mellan 6-12 månader. Max 3 mål välling ELLER gröt per dag är rekommendationen även för större barn.
Min läkare skriver fortfarande ut Althera till oss och dottern är snart 2 år. Enligt honom kan man dricka det till maten istället för mjölk och det är ok att använda i matlagningen.
Vi gör egen välling på Althera och 1-2 msk mjölkfri gröt vilket är anledningen till att vi fortfarande har den. Dottern gillade inte mjölkfri välling från mataffären så jag ser ingen anledning att byta. Hon dricker lite morgon och kväll. Nu börjar hon dock självmant dra ner på vällingen och har börjat gilla havremjölk så jag räknar med att sluta helt inom ett halvår.
Jag vet inte hur det är om man ger 100% Althera till ett större barn, men hela grejen är ju att man börjar med smakisar och annat så de får ju i sig andra saker ändå. Annars är barn inte så dumma så de äter förmodligen större mängd om de behöver mer. Det som man kan behöva tänka på är kalcium när de blir lite större. Prata med dietisten om det. Man kan ge tillskott eller berikade havreprodukter, men jag minns inte riktigt när man kunde börja med t ex havregurth. Altheran innehåller för lite kalcium om man jämför med mjölk.