Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

fördomar när unga blir gravida

Det flesta du tar upp är väl inga fördomar utan ren fakta även om det säkerligen finns ett och annat undantag.

• Litet My
    Knasboll01 skrev 2014-02-08 23:33:07 följande:

Ren fakta? Det finns gamla 40-åringar som skaffar barn som är omognare är 3-åringar. är det ren fakta också att dom inte ska skaffa barn? I dagens samhälle så finns det extremt många äldre personer som knullar runt och blir gravida även om dom vet att dom blir det och sen gör abort ett antal gånger för att dom inte vet vad preventivmedel är för något. Såg det igår då jag var på abort mottagningen, ett antal vuxna och jag var den enda unga där. Säger inte att unga även gör detta men dom unga är inte ensamma för det finns äldre som är värre. Dagens ungdomar är väldigt mogna till sinnet (dom som är det dock)

Ja det är ren fakta.

Precis som det finns ett fåtal tonåringar som inte uppfyller din lista så finns det ganska självklart ett fåtal 40 åringar som inte heller gör det.

Att du såg en 40 åring på abortmottagningen är väl knappast något konstigt? Preventivmedel är inte 100% och många 40 åringar har redan fått de barn de önskat vilket inte är samma sak som att "knulla runt".

Snarare är det så att dagens ungdomar är yngre idag än vad de var för 50 år sedan.
  • Litet My
    veh skrev 2014-02-08 23:47:46 följande:

Det finns unga som uppträder jättegott. Det betyder inte att de är mogna. Jag tyckte själv jag var jättemogen, hur vuxen som helst, när jag var 16. Och väldigt skötsam, hade inte provat alkohol öht, inte rökte jag, inte testade jag gränser särskilt mycket, jag skötte skolan bra o.s.v. Tyckte helt enkelt att jag var så vuxen som man kan bli. När jag sedan blev äldre, och faktiskt mognade på riktigt, så kunde jag skratta litet åt hur löjligt naiv jag var, som trodde att jag var såååå vuxen som 16-åring. Och tänka sig, alla mina väninnor kände också igen sig i detta. "Tänk, att man trodde att man var så vuxen..." ........ För övrigt undrar jag om du vet exakt varför alla "gamlingar" (enligt dig då) var på abortmottagningen. Frågade du dem. Eller är det du som har en massa fördomar?
    Känner igen det där, tror också det hör tonåren till att man tycker att man själv är sååå mogen och livserfaren och har svar på allt. Tur i oturen att man växte till sig sedan.
  • Litet My
    veh skrev 2014-02-08 23:38:37 följande:
    Allt det du radar upp är ju inte fördomar, det är ju sant! Det här med outvecklad hjärna, det är ju framför allt konsekvenstänkandet som är outvecklat. Och som en följd av det, så kanske man inte fattar så bra beslut. Nej, det går nog ingen direkt nöd på barnet. Men en 25-åring med fullt utvecklat konsekvenstänk, om den var i exakt samma förutsättningar som en 16-åring, hade kanske tagit ett annat beslut kring graviditeten. Just pga konsekvenstänkandet.mdet är ju inte direkt så att man är sämre på att ta hand om ett barn rent praktiskt. Däremot tror jag att det är ren BS att man skulle ha lättare att prata med sin tonåring för att man själv varit tonåring så nyligen. Är man 16 när man får barn, så är man ju 32 när det barnet är 16. Barnet kommer tycka att du är lastgammal, inte fattar hur det är att vara ung o.s.v. För att du antagligen sätter gränser. Och gör du inte det, så är du ingen bra förälder. Jag har själv unga föräldrar, så jag vet hur jag själv tänkte i frågan.
  • Litet My
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 00:02:09 följande:

Herregud.. Detta är varför jag blir så förbannad på alla ''vuxna'' som endast kan klanka ner på oss unga. 
    Har inga fördomar men tycker det är så himla konstigt att ni endast kan klanka ner på oss unga som ÄR mogna medans det finns vuxna och äldre personer som skaffar barn med INGEN inkomst och som misshandlar barnet/barnen, när föräldrarna dricker o.s.v. nej då är det absolut inget fel alls. Det är bara fel när ni vuxna har så många fördomar och säger att just den ungdomen är omogen för att den ungdomen skaffar barn. alla är inte omogna som ni påstår, känner många unga personer som är VÄLDIGT bra föräldrar som har mellan 1-2 barn som ni vuxna påstod var omogna och nu skäms för vad ni sagt.

Visst, alla unga föräldrar är inte mogna men känner ni inte personen så klanka inte ner personen för att hen är en ung förälder.

All undersökning är inte korrekta för hade mina vänner varit hos dessa så kallade experter så hade dom blivit idiotförklarad men dom är superb till unga föräldrar.

Sen vad är det som säger att denna unga föräldern blev oplanerat gravid eller planerat gravid? Personen kan t.o.m. blivit våldtagen och blev gravid och är emot abort. Är det ens egna fel då eller? Nej. och har man även blivit planerat/oplanerat gravid så är man inte dum i huvudet för det. Och som nån annan sa så kanske inte heller preventivmedlet funkat heller. 
    Så tycker alla ni så kallade vuxna kan sluta klanka ner på unga förälder och börja diskutera dom vuxna som super, misshandlar och rädda dom barnen men unga föräldrar är också bra föräldrar även om ni påstår annat

Just nu visar du ju tydligt hur väl du själv stämmer in på de argument du visat i början, såååå 16...
  • Litet My
    msemse skrev 2014-02-09 00:26:04 följande:
    Jag har inte påstått att många äldre inte är mogna - men som någon precis innan mig ganska duktig poängterat så är frekvensen  mycket lägre än bland unga föräldrar. 

Omogna föräldrar finns i alla åldrar - ja. Men frekvensen är betydligt högre i den lägre åldersgruppen. Och det är väl ett faktum som inte ens går att diskutera.

Dålig ekonomi finns i alla åldrar - ja. Men det är ju betydligt större chans att någon som är 26 år har en hyffsat trygg inkomst i form av fast jobb än en 16-åring som eventuellt har något extraknäck på sommaren. Eller är jag ute och cyklar?

Lyxfällan är tyvärr inget som fungerar som exempel för att generalisera "vuxna människor". 

I slutändan handlar det väl inte om att "klanka ner" på NÅGON sorts förälder, men det är väl klart att omgivningen reagerar när en 16åring får barn eftersom dennes situation är långt ifrån ideal. Folk blir ju oroliga både för det nya barnet SAMT föräldrarna (som är barn själva).
Svar på tråden fördomar när unga blir gravida