Inlägg från: msemse |Visa alla inlägg
  • msemse

fördomar när unga blir gravida

" Säger nu inte att inte ha en ekonomisk grund är bra men det finns bidrag"

Det där säger väl allt. Att ungdomar tror att ekonomin löser sig genom bidrag. En lite för naiv inställning till ekonomi och hur samhället fungerar.
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-08 23:35:17 följande:

Finns olika sorters bidrag. Jobb, sambo/pojkvän, snälla föräldrar os.v. menar inte endast soc o.s.v.

Har en sambo som jobbar och endast på hans ekonomi skulle vi ha klarat oss samt att jag har ett bank-konto tillräckligt med pengar så att vi skulle klara oss år.

Att sambon jobbar är inget "bidrag" - det är en helt vanlig inkomst. 
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-08 23:42:20 följande:

skitsamma. Finns olika sätt att få in pengar om jag säger så?

Som sagt så finns det även vuxna som skaffar barn utan inkomst och är väldigt omogna. Kan förklara tydligare om det behövs om ni inte förstår -.-

Med tanke på hur du formulerade dig i din trådstart så är det inte så konstigt att jag (och kanske andra) reagerar. När du skriver "det finns ju bidrag" så är det ju ett ganska kort steg att anta att du menar socialbidrag och liknande.

Och jag säger ingenting om att äldre personer inte kan vara minst lika omogna och skaffar barn utan att ha någon sorts ekonomisk trygghet. Allt jag säger är att det är naivt att tro att allt löser sig tack vare bidrag. 
  • msemse
    mia1234 skrev 2014-02-08 23:51:57 följande:
    Jag har två kompisar som blev mammor väldigt tidigt. Den ena var 14år. Idag har hon läst in gymnasiet å vidareutbildat sig till undersköterska. Tycker hon har klarat sig enormt bra då pappan inte ens fans med i bilden. Har en annan som fick vid 16års ålder. Pappan var 19 å börja jobba derekt efter han gick ur gymnasiet. Mamman har precis gått ur gymnasiet med nu. Dem har klarat sig enormt bra ekonomiskt å inte behövt sök bidrag eller något. Tycker de e fel å klanka ner på folk, bara för man e ung betyder det inte man är omogen. Känner sådana som e närmare 40 å inte alls tar de med föräldraskap Bra. Bara ser sina egna behov. Å då har dem små barn inga stora barn.
    Tyvärr ser man ju också de unga som inte alls kan ta hand om sina barn. Självklart finns det guldkorn även bland de unga föräldrarna, men tyvärr finns det också alldeles för många urusla föräldrar i samma åldersgrupp. Inget är ju svart eller vitt, men det är ju ingen hemlighet att unga föräldrar har det tuffare än de som är 10 år äldre just för att deras situation inte direkt är ideal att få barn i.
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 00:02:09 följande:

Herregud.. Detta är varför jag blir så förbannad på alla ''vuxna'' som endast kan klanka ner på oss unga. 
    Har inga fördomar men tycker det är så himla konstigt att ni endast kan klanka ner på oss unga som ÄR mogna medans det finns vuxna och äldre personer som skaffar barn med INGEN inkomst och som misshandlar barnet/barnen, när föräldrarna dricker o.s.v. nej då är det absolut inget fel alls. Det är bara fel när ni vuxna har så många fördomar och säger att just den ungdomen är omogen för att den ungdomen skaffar barn. alla är inte omogna som ni påstår, känner många unga personer som är VÄLDIGT bra föräldrar som har mellan 1-2 barn som ni vuxna påstod var omogna och nu skäms för vad ni sagt.

Visst, alla unga föräldrar är inte mogna men känner ni inte personen så klanka inte ner personen för att hen är en ung förälder.

All undersökning är inte korrekta för hade mina vänner varit hos dessa så kallade experter så hade dom blivit idiotförklarad men dom är superb till unga föräldrar.

Sen vad är det som säger att denna unga föräldern blev oplanerat gravid eller planerat gravid? Personen kan t.o.m. blivit våldtagen och blev gravid och är emot abort. Är det ens egna fel då eller? Nej. och har man även blivit planerat/oplanerat gravid så är man inte dum i huvudet för det. Och som nån annan sa så kanske inte heller preventivmedlet funkat heller. 
    Så tycker alla ni så kallade vuxna kan sluta klanka ner på unga förälder och börja diskutera dom vuxna som super, misshandlar och rädda dom barnen men unga föräldrar är också bra föräldrar även om ni påstår annat

Men vem avgör vem som är mogen då? Som många poängterat så är man sällan så mogen som man tror under tonårsåren. 

Och att du på fullaste allvar tror att vi (eller folk i allmänhet) tycker det är "okej" när barn far illa (oavsett anledning) visar ju verkligen vilken mognadsnivå du egentligen tillhör. Självklart är det aldrig okej när BARNET far illa på grund av dåliga föräldrar - oavsett åldern på föräldrar. 

Det är ju omöjligt att säga om någon kommer bli en bra förälder innan barnet är fött - oavsett åldern på föräldern i fråga. Men att påstå att det inte spelar någon roll om man är ung eller gammal är ju inte riktigt sant. Ålder har en stor betydelse - livserfarenhet har en stor betydelse. Man måste ju inse att det handlar inte BARA om att "ta hand" om ett barn utan också att uppfostra barnet till en vettig individ. 

Med tanke på ditt inlägg nu så är det i alla fall uppenbart att du inte är så mogen som du tror, då du har ett väldigt svart/vitt tänk och inte alls kan se nyanserna i den här diskussionsfrågan. 
  • msemse
    mia1234 skrev 2014-02-09 00:19:58 följande:
    Msemse är de inte det å dra alla över en kam? vist unga får verkligen verkligen jobba å visa för alla att dem e bra föräldrar. Men alltså de finns många äldre som inte är mogna heller. Finns många äldre som inte har ekonomi heller. Spelar väl igentligen inte nogon roll ung som gammal. Omogna föräldrar finns i alla åldrar. Dålig ekonomi finns i alla åldrar. Kolla lyxfällan
    Jag har inte påstått att många äldre inte är mogna - men som någon precis innan mig ganska duktig poängterat så är frekvensen  mycket lägre än bland unga föräldrar. 

Omogna föräldrar finns i alla åldrar - ja. Men frekvensen är betydligt högre i den lägre åldersgruppen. Och det är väl ett faktum som inte ens går att diskutera.

Dålig ekonomi finns i alla åldrar - ja. Men det är ju betydligt större chans att någon som är 26 år har en hyffsat trygg inkomst i form av fast jobb än en 16-åring som eventuellt har något extraknäck på sommaren. Eller är jag ute och cyklar?

Lyxfällan är tyvärr inget som fungerar som exempel för att generalisera "vuxna människor". 

I slutändan handlar det väl inte om att "klanka ner" på NÅGON sorts förälder, men det är väl klart att omgivningen reagerar när en 16åring får barn eftersom dennes situation är långt ifrån ideal. Folk blir ju oroliga både för det nya barnet SAMT föräldrarna (som är barn själva).
  • msemse
    mia1234 skrev 2014-02-09 00:38:03 följande:
    Alltså jag förstår agrumentet att man skall vänta. Men som sagt känner folk som fått tidigt å fixat de extremt bra. Men omogenhet finns i alla åldrar å dålig ekonomi med. Men en som är 16 år får jobba tusen gånger mer än en som e 26 för att visa dem e bra föräldrar. Sen rötägg finns i alla åldrar å skall absolut inte ha barn.
    Ja, unga föräldrar får oftast bevisa för omgivningen att de är bra föräldrar. Hur är det konstigt? De är barn som får barn, så ja, de har mycket att bevisa. 

När folk får barn vid 25+ åldern har de oftast inget att bevisa eftersom man ANTAR att de har den livserfarenhet, allmänbildning och TRYGGHET (ekonomisk, boende, trygg tillvaro i livet) som krävs för att man ska kunna uppfostra barnet på ett BRA sätt.

Att skaffa barn är INGEN rättighet - men barnet har en rättighet att få föräldrar som kan ta hand om den. OAVSETT ÅLDER PÅ FÖRÄLDERN.

Ja, många unga lyckas lösa sin situation bra när de får barn i tonårsåldern - men det är långt ifrån alla som lyckas med den bedriften. Stöd ifrån hemmet är ju en av de större faktorerna till att de flesta lyckas. Jämför man ett föräldrapar på 16 år och ett på 26 år så är ju chansen betydligt större att de äldre kan ta hand om sitt barn UTAN hjälp från utsidan än de som är 16. 

Folk borde sluta se på barnfödande som en rättighet och börja inse att det är ett privilegium, och borde också behandlas därefter. Tonåringar har ingen anledning att skaffa barn bara för att de TROR att de är mogna och klarar av det, av samma anledning som personer som inte har den trygghet som krävs för att uppfostra barn bör skaffa det heller - oavsett om de är 16, 26 eller 36 år gamla.

Om folk tänkte mer på barnet - och inte bara sin egna själviska önskan att bevisa någonting - så skulle samhället se helt annorlunda ut.

And that's all I have to say about that.
  • msemse
    Tiza skrev 2014-02-09 00:40:58 följande:
    visst.. jag förstår dehär med att hjärnan inte är fullt utvecklad vid 16 år ålder ( men tänk då på att en 16 åring KAN ha mer utvecklad hjärna än en som är några år äldre.. kroppar utvecklas inte i samma takt. )
    Men livserfarenhet... det är bullshit att man måste vara äldre för att ha det... OFTAST är det så, men det beror på vad man upplevt som person, och jag hade personligen mer livserfarenhet som 13 åring än vad min egen mamma har än idag... så just ERFARENHET tycker jag inte att man ska säga att unga inte har..
    Jaså, så som 13åring hade du inblick i hur arbetslivet fungerar och vilka myndigheter du ska kontakta om du behöver hjälp med något? Allmänbildning är också en viktig del i livserfarenhet i min mening. Och det tvivlar jag att du hade som 13åring. Det är skillnad på erfarenhet och erfarenhet. 
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 00:45:35 följande:

Sa aldrig att ni tycker det är okej när föräldrar dricker och misshandlar men ni vuxna engarerar er mer i oss unga än barn som lever i ohälsosamma hem med dåliga föräldrar. har egna erfarenheter av det.

Men är du på riktigt nu? Vet du hur många familjer som bevakas av socialen och får besök av socialen på regelbunden basis på grund av att de är nära att förlora sina barn på grund av otrygga hemförhållanden?Och barn som blir omplacerade även där föräldrarna är 40+?

Du bör nog fundera på vad du säger och ta reda på fakta. Det är en sak att vara naiv och paranoid och tro att världen är out to get you, men att sitta och påstå sånt där skräp när det skrivs varje dag om hur barn far illa i sina hem är ju bara provocerande. Om du bara visste hur folk engagerade sig i dessa situationer.

Välkommen ut ur din lilla bubbla. 

• msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 00:49:48 följande:
    Det du säger är rätt men vad är det som säger att unga skaffar barn för att dom vill? Vad är det som inte säger att dom blivit gravida till våld och sen inte kan göra abort eller inte vill för att dom är emot abort? Är det dom vuxna som bestämmer det och säger att just så är det. nja..
    Att bli gravid efter våldtäkt är en sorglig, och lyckligtvis mycket sällsynt, händelse. Och det är något jag inte säger något om. Den mamman har ingenting att bevisa, och det vet troligtvis omgivningen om. 

De tonåringar som blir gravida på grund av slarv med preventivmedel borde inte ha sex överhuvudtaget. Och blir de gravida av misstag har de definitivt saker att bevisa. Sex innebär risker - och då får man ta sitt ansvar att sköta sitt preventivmedel om man inte vill bli förälder. 

Och de som blir gravida med flit (det är ju ingen slump när två tonårstjejer som är kompisar blir gravida samtidigt, och det händer ju oftare än graviditet vid våldtäkt), kan ju få visa varför de tror att de som barn är redo att uppfostra ett barn. 
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 00:58:00 följande:

Därför dom var så engerade för mitt förhållande.

Därför dom är så engarerade i min väns förhållande

Därför dom är så engareade i andras förhållande

Säger inte att INGEN får hjälp men det finns många som INTE får hjälp

Nu menar inte jag att en 12-åring kan säga att hen är mogen för att han ''bara'' är det...
    Men när en ung säger att hen är mogen och sedan får barn för att hen är mogen och sen kan ta hand om barnet då är hen verkligen mogen även om vuxna påstår annat

När du säger att "dom" var engagerade - menar du socialen eller någon annan? För om du menar socialen så finns det en anledning till varför de blev engagerade i din/era situationer. 

Och vad exakt är "mogen" egentligen? Det är ju också en definitionsfråga. Och är man verkligen MOGEN så bör man förstå att det inte är lämpligt att skaffa barn vid så ung ålder och bör därför AVSTÅ från att skaffa barn tills man har den trygghet och stabilitet i livet som BARNET förtjänar. 
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:01:50 följande:

Men tycker fortfarande inte att vuxna ska klanka ner på unga som är bra föräldrer bara för att dom är för unga.

Men på vilket sätt klankar vuxna människor ner på de unga föräldrarna som har bevisat sig vara bra föräldrar?

Det är en seriöst ställd fråga.
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:05:33 följande:

Menar socialen och jag var ironisk där för dom var inte alls ett dugg engagerade i mitt eller vänners förhållande.

Du inser väl att det är något BRA i såfall? Om socialen lägger ju sig bara ifall det finns något som inte står rätt till. Så vad är problemet?
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:11:41 följande:
    Unga föräldrar blir oftast klankade av andra vuxna för att dom är för unga och påstås vara dåliga föräldrar när dom i själva verket är bra och även ibland bättre än äldre föräldrar.

Skrev att jag var ironisk där jag skrev att socialen engagerade sig i mitt och andra förhållande. Dom var alltså INTE engagerade 
    Ja, du sa att du var ironisk - men du kanske ska vara tydligare, för jag hänger inte med huruvida de var inkopplade överhuvudtaget eller inte. Om de inte är engagerade kan ju det tyda på att det inte fanns något att engagera sig i? Vad för sorts engagemang hade du velat se från deras sida? Vad exakt gjorde de fel och på vilket sätt tycker du att ni inte fått hjälp? Så många frågor...

Man hör hela tiden att vuxna "klankar ner" på unga föräldrar och påstår att de är dåliga föräldrar... men hur ofta händer det i verkliga livet? När man visat att man kan ta hand om sitt barn så borde väl omgivningen se det lika tydligt som vem som helst?
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:21:34 följande:

Fanns mycket att vara engagreade i men dom lyssnade endast på dom vuxna och inte oss barn som vart utsatta för våld och hot.

Vissa kanske ser, dom i ens närhet men via internet finns det många som klankar ner på bra föräldrar men om man kanske får se irl så kansk man ändrar åsikt?

Du kan inte använda det där som argument, att folk på INTERNET klankar ner på unga föräldrar. Herregud, folk på Internet klankar ner på ALLA. 

Jag har själv blivit "nerklankad" på Internet och ifrågasatt ifall jag ska ha barn för att jag råkar lida av diagnosen bipolär sjukdom. Men inte fan bryr jag mig om vad okända människor på Internet säger om mig. Allt jag bryr mig om är vad folk i min omgivning säger. 
  • msemse
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:35:55 följande:
    Tyvärr så är det ju så att många unga blir klankade på internet och tar åt sig..
    I så fall kan de ju låta bli att surfa in på de forum/sajter där de blir påhoppade. Enkel lösning.

Eller så kan de ta ett steg tillbaka och tänka att det är ganska orationellt att ta åt sig av saker som folk säger på nätet eftersom de personerna ändå inte har en aning om ens liv. Men för det krävs oftast både en del självdistans, mognad och självförtroende... något som inte är synonymt med en högre ålder heller (tyvärr). Så det är ingen åldersfråga i det fallet, utan det handlar ju mest om sig själv som person. 
  • msemse
    Kära knasboll01, i början av den här konversationen igår kväll så hade jag fortfarande något hopp om att du kanske var en av de där "mogna tonåringarna" som kunde argumentera för din sak när det gäller den här frågan. Nu så här dagen efter är det tydligt att du inte är det.

Eftersom du själv erkänner att du ser allting i ett mycket svartvitt tänk, på grund av en diagnos (vilken?), så kan det vara knepigt för någon "som du" att försvara den här frågan. Ditt sätt att argumentera med de argument du tar upp försvagar ju bara bilden av den unga mamman (för det känns som att det är främst det den här tråden handlar om: unga mammor).

Många tonåringar vet säkert hur man "tar hand" om ett barn - men hur många vet hur man uppfostrar ett barn? Att ha barn handlar som känt inte bara om att byta blöja, mata, natta och leka med barnet, utan också om att uppfostra det. 

Och en helt uppriktig fråga: hur många tonåringar kan uppfostra ett barn?

Livserfarenhet är för övrigt också (som jag tidigare skrivit) en definitionsfråga. Som den i tråden som haft det hårt vid 13årsålder (minns tyvärr inte användarnamnet) - du har livserfarenhet, ja, men de har andra barn i den åldern också. Det handlar bara om olika livserfarenhet. Livserfarenhet handlar inte bara om alla jobbiga saker som händer i ens liv. Så att säga att man hade mer livserfarenhet i en viss ålder än vad t.ex. vuxna har nu är att skjuta sig själv i foten. Det är omöjligt att veta en annans människas hela livshistoria, och därmed erfarenheter. 

Jag tycker att den här tråden är ännu ett ypperligt exempel på att barn inte ska ha barn. Tänk på barnet och vad den har rätt till, istället för ens egna själviska önskan. Barnet förtjänar bättre än vad många unga föräldrar kan ge dem. Att åtminstone ha en avslutad gymnasieutbildning och ett fast jobb är väl ett minimikrav kan jag tycka.
Svar på tråden fördomar när unga blir gravida