Inlägg från: KimPossible |Visa alla inlägg
  • KimPossible

fördomar när unga blir gravida

Efter att sporadiskt ha följt tråden om den sextonåriga snart blivande tvåbarnsmamman, så kan jag bara konstatera att de s k "unga mammorna" inte direkt gör bra reklam för sig. Det blir så pinsamt uppenbart att det hade behövts några år till i skolan för vissa, minst. I stället skaffar man planerade barn trots att man inte ens gått ut högstadiet och fortfarande beter sig som just  det barn man faktiskt ännu är. 

Synd, det påverkar även de skötsamma tonårsföräldrarna negativt, de får en släng av sleven vare sig de vill eller inte, oavsett hur välfungerande de är. 

Att sitta och skrika om bitterfittor som "inte fått nåt på länge", kalla folk för jävla kärringar osv samtidigt som man bedyrar att man minsann är bästa mamman i världen just pga sin ungdom, det är rätt kontraproduktivt. Ja, om man alltså vill höja statusen för den grupp man säger sig tillhöra. Tyvärr är det mer regel än undantag  i trådar som handlar om tonårsmammor. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • KimPossible
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 01:35:55 följande:
    Tyvärr så är det ju så att många unga blir klankade på internet och tar åt sig..

Allt är inte planerat hos alla.

Ja, det är synd

Nej, det är inte alltid planerat, men i vissa (det jag pratade om bl a) fall är det fullt planerat.Naturligtvis reagerar människor när barn som knappt är torra bakom öronen och inte ens gått ut skolan skaffar planerade barn, dessutom med en häpnadsväckande sorglöshet och ett totalt förakt för vissa delar av vuxenlivet, inte minst försörjning. 

Just det visar i mina ögon på att man faktiskt inte har den mogenhet som behövs för att vara en bra förälder. Och nej, kärlek är inte allt, som det ofta hävdas i dessa trådar. Det må vara mysigt, men enbart kärlek har aldrig betalat några räkningar eller gett mat på bordet. 
  • KimPossible
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 02:02:08 följande:

Håller fullt ut med dig!
    Men det jag pratar om (förlåt för otydligheten) är att oplanerad graviditet som fullföljs hos unga som blir bra förälder oftast behandlas dåligt. Säger inte att alla blir det men det händer att man behandlas dåligt. Som när jag för en vecka sedan var hos läkarn och som fick reda på min graviditet. Det ända an kunde göra var att klanka ner på mig o säga att det blir missbildningar om jag behåller och har jag tur så blir det missfall och sen skicka han en soc anmälan. Det är det jag menar att vi unga blir så illabehandlade just pga dom vuxna har bestämt sig att vi blir dåliga föräldrar. Det är så jag menar.

Varför skulle det bli missbildningar om du behöll barnet? Och varför socanmälan? Jag vet inte hur pass ung du är, men det låter ju under all kritik med ett sånt bemötande om du är myndig och inte har några missbruksproblem eller liknande. 

Nja, jag tror inte att "vi vuxna" har bestämt oss för att _alla_ unga är dåliga föräldrar, däremot så är vi erfarna nog att veta hur viktigt det är med vissa saker, och om alla råd och allt ignoreras,. så har så att säga ungdomen själv bevisat just det "vi vuxna" försökte säga, att en tonåring normalt inte _är_ mogen nog för att bli förälder.

Beteendet från vissa spills då som sagt över på de som faktiskt klarar/skulle klara av det. 
  • KimPossible
    jashrinah skrev 2014-02-09 02:09:08 följande:
    tycker det är otroligt konstigt att en låg siffra på ett papper skall betyda att man måste bevisa nått för den äldre generationen. 

jag är ung och behöver inte bevisa för någon att jag är en bra mamma , jag bara är det :) 
    Det är inte den äldre generationen du ska bevisa något för, det är för ditt barn.  Ett subjektivt omdöme säger f ö noll och intet. Det finns en uppsjö föräldrar i olika åldrar som tror och tycker att de är fantastiska föräldrar, trots att de misshandlar sina barn fysiskt och psykiskt, missbrukar osv. 

Nog för att man ska tro på sig själv i sitt föräldraskap, men man är inte automatiskt "bra förälder" bara för att man känner sig så. 
  • KimPossible
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 02:29:20 följande:

Är 17, 18 om någon månad bara.

Bra fråga varför det skulle bli det! Och soc fattade inte heller vad denna läkare höll på med.
    Det är det jag menar och det är oftast läkare och andra myndighetspersoner som bemöter oss på ett obehagligt och opassande sätt, istället för att stötta så klankar man tydligen.

Det är ju sant men det är ju oftast ekonomin som det pratas om (?) och jag kan inte direkt påstå att min ekonomi är dålig (eller ja, kanske) men har en bankkonto med ett x antal kr så att vi skulle klara oss år samt att min kille har ett så pass bra jobb att vi endast skulle klara oss på hans lön om det vore så och jag är inte ensam om att ha så här med en äldre sambo som jobbar så i vissa fall är ju inte ekonomin problemet men då kanske mognaden men några klarar faktiskt av ekonomin samt är tillräckligt mogna och bra förädrer så ja, de tär ju synd att dom som klarar av det får allt skit på sig pga av andra unga som är lata och inte är mogna eller klarar föräldra ansvaret

Lika gammal som min son. Glad Är du under 18 så tror jag de måste underrätta soc, det är alltså ingen anmälan i sig, utan bara en underrättelse. Vilket han kunde ha tala om på ett bra sätt, så att du visste. Och naturligtvis är det helt horribelt att börja babbla om missbildningar och slänga ur sig att "hoppas det blir missfall"! Jag tycker du ska anmäla honom. 

Ja, det är i många fall ekonomin (den obefintliga) och ev oavslutad studiegång som står i fokus, men även livssituationen i övrigt. Vissa har ingen bostad men kör på devisen  "det löser sig tills barnet föds". Andra har helt orimligt dålig koll på ekonomi, vad saker kostar och vad _barn_ kostar, men tror ändå att även det löser sig.

Visst kan man ha en äldre pojkvän med jobb, inkomst och bostad, men det är ju ingen höjdarsits att som inte ens myndig sätta sig i en ny beroendeställning (efter föräldrarna) utan möjlighet att kunna klara sig själv om det skulle behövas. Det är lite väl naivt tänkt, vilket iofs är helt normalt tänkande för åldern. 

Jag hoppas det går bra för dig. Du kan iaf stavaFlört, verkar ha lite koll och kan argumentera. Det är inte alla som kan det. Lycka till. 
  • KimPossible
    Knasboll01 skrev 2014-02-09 13:28:54 följande:

Det är tyvärr svårt för mig att förklara men ska försöka

en 30-åring var nyss själv en tonåring och kommer ihåg sina egna behov som tonåring och vet att sex, alkohol o.s.v. är i stort intresse vid den åldern. + man kanske är en ungdom fortfarande vid den åldern???

40-50-åring var det lite längre sedan som dom själva var tonåringar och ser mer från det vuxna hållet på allt (??)

Svårt att förklara hur jag menar :S

Jag vet att det kan vara svårt att tro det när man är ung, men det är liksom inte så att man drabbas av akut senilitet så fort man passerar 30. Inte heller behöver man, om man är frisk i övrigt, rollator, utan kan faktiskt vara rätt pigg både till kropp och själ.

Flört

Skämt åsido, det handlar inte om ålder när det kommer till förståelse för sina barn och tonåringar, eller vad man lär dem eller tar upp för viktiga saker. Jag kommer att vara 48 när vår yngsta blir tonåring, men har inga problem att minnas hur det var i den åldern, vilka tankar som snurrade och vad man hade fokus på (sig själv). 

Vi pratar redan nu öppet om saker som sex, samlevnad och allt annat (han fyller snart 12), och jag tror inte att jag på något sätt är unik. Det handlar mer om vad man tycker är viktigt att förmedla, vilken person man är och (tror jag) kanske även hur pass inkännande man är. 

Det finns dessutom mycket litteratur i ämnet, som beskriver olika åldrar bra, och där man även kan hitta tips på vad man ska ta upp med barn i olika åldrar och hur.  Om man nu mot förmodan skulle ha fått en släng av senilitet och glömt allt om hur det var att vara ung. 
Svar på tråden fördomar när unga blir gravida