Knasboll01 skrev 2014-02-09 02:29:20 följande:
Är 17, 18 om någon månad bara.
Bra fråga varför det skulle bli det! Och soc fattade inte heller vad denna läkare höll på med.
Det är det jag menar och det är oftast läkare och andra myndighetspersoner som bemöter oss på ett obehagligt och opassande sätt, istället för att stötta så klankar man tydligen.
Det är ju sant men det är ju oftast ekonomin som det pratas om (?) och jag kan inte direkt påstå att min ekonomi är dålig (eller ja, kanske) men har en bankkonto med ett x antal kr så att vi skulle klara oss år samt att min kille har ett så pass bra jobb att vi endast skulle klara oss på hans lön om det vore så och jag är inte ensam om att ha så här med en äldre sambo som jobbar så i vissa fall är ju inte ekonomin problemet men då kanske mognaden men några klarar faktiskt av ekonomin samt är tillräckligt mogna och bra förädrer så ja, de tär ju synd att dom som klarar av det får allt skit på sig pga av andra unga som är lata och inte är mogna eller klarar föräldra ansvaret
Lika gammal som min son.

Är du under 18 så tror jag de måste underrätta soc, det är alltså ingen anmälan i sig, utan bara en underrättelse. Vilket han kunde ha tala om på ett bra sätt, så att du visste. Och naturligtvis är det helt horribelt att börja babbla om missbildningar och slänga ur sig att "hoppas det blir missfall"! Jag tycker du ska anmäla honom.
Ja, det är i många fall ekonomin (den obefintliga) och ev oavslutad studiegång som står i fokus, men även livssituationen i övrigt. Vissa har ingen bostad men kör på devisen "det löser sig tills barnet föds". Andra har helt orimligt dålig koll på ekonomi, vad saker kostar och vad _barn_ kostar, men tror ändå att även det löser sig.
Visst kan man ha en äldre pojkvän med jobb, inkomst och bostad, men det är ju ingen höjdarsits att som inte ens myndig sätta sig i en ny beroendeställning (efter föräldrarna) utan möjlighet att kunna klara sig själv om det skulle behövas. Det är lite väl naivt tänkt, vilket iofs är helt normalt tänkande för åldern.
Jag hoppas det går bra för dig. Du kan iaf stava

, verkar ha lite koll och kan argumentera. Det är inte alla som kan det. Lycka till.