• t0va

Symtom på autismspektrum

Jag har en 3.5årig kille där jag sett en stor känslighet mot intryck och så sen han var mycket liten. Efter många turer främst med sömnen så ska det troligen bli en utredning av bvc-psykolog och om hon ser saker så kan det skickas vidare till Bup. 

Satt igår och funderade och läste, gjorde ett självskattningstest och av frågorna så känns det ännu mer som om jag är inne på rätt spår. Testet visade stor sannolikhet för autismspektrumstörning men det säger ju inte så jättemycket. Däremot så funderade jag på de frågor som var. 

Bla. detta med ögonkontakt, vad är normalt för en 3.5åring egentligen? Han har ögonkontakt korta stunder men tittar ofta "igenom" mig eller vid sidan, när han var liten tittade han på munnen och ville ofta röra min mun med sin hand när jag pratade. Vi har funderat på om han hör dåligt eftersom han inte reagerat när man sagt hans namn, är lite så nu med att det kan vara svårt att nå fram. Jag lägger ofta min hand på hans axel samtidigt som jag säger han namn numera. 

Sen har han mycket välutvecklat språk, "lillgammal" och "lilla professorn" säger många, precis som de gjorde om hans pappa som har AS. Men trots att han har så välutvecklat språk så ropar han ofta på mig. Nu i morses låg han i soffan och tittade på tv medans jag höll på med saker i ett annat rum. "mamma" jag svarar ja vad är det? Men han svarar inte utan fortsätter "mamma" och så håller det på. 

När jag gick och kollade så hade blöjan släppt i ena tejpen och hans kommentar är "det hände något". Jag vet att han vet att blöjan lossnade och att han kan säga det men han gör det inte utan forsätter ropa "mamma" tills jag kommer eller han kommer och hämtar mig om det är saker som han vill visa. Är så flera gånger/dag att han ropar på mig och inte säger vad det är utan fortsätter tills jag kommer trots att jag frågar vad det är han vill. 

Självklart kan man inte titta på små bitar och säga ja eller nej men det är så otroligt många saker han gör som jag ser som "varningstecken" även förskola och öppna förskolan ser. Tror jag kommit in i någon förnekelsefas nu för jag vill bara ringa psykologen och soc som var de som hjälpte mig att få fart på allt och säga att jag ångrat mig. Att alla omkring mig som inte har koll på NPF som avfärdat min oro har rätt. 

• Svar på tråden Symtom på autismspektrum
  • Philippa

Du ska be om en remiss till habiliteringen, inte BUP.

Min son har autism och du ska givetvis lyssna på din magkänsla.

• fiori84

Tycker du har skäl att Utreda honom, mycket av det du skriver låter som nåt inom Autismspektrum.

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • t0va
    Philippa skrev 2014-02-09 09:18:02 följande:
    Du ska be om en remiss till habiliteringen, inte BUP.

Min son har autism och du ska givetvis lyssna på din magkänsla.

Hab tar inte barnen med NPF här utan det ligger under Bups Np-team. Är en jätteröra det här, bup har sagt nej 2 gånger när jag ringt för att försöka få träffa någon och prata om det. Tog kontakt första gången för snart 1 år sedan när medicinen han hade som gjorde att han sov ok slutade tillverkas och ingen ville ta tag i fortsättningen. Men då var han inte 3år så det var nej, sen ringde jag igen i höstas men nej igen. 

Så sökte jag kontaktfamilj hos soc som också de sa nej 2 gånger innan jag tjatade mig in och fick träffa en fantastisk människa som förstod och har gjort allt hon kan och lite till. Så bup säger inte helt nej nu men att bvc-psykologen ska göra en första bedömning och sen ev. skicka vidare till bup. 

Men under detta år jag gått hos bvc-psykologen så har det inte varit så mycket förståelse för att det kan vara någon diagnos, första träffen sa hon "han har inget NPF" sen är det ofta "men det kan vara normalt, trots osv." så jag blir så osäker även om jag ser många bitar. 

I sommras så läste jag enhel del böcker kring utbrott och oflexibla barn och ändrade helt min attityd mot sonen och utbrotten har minskat något enormt, han har lite trots nu och det är så jätteskönt men han är inte som andra barn. Men jag har levt med pappan i 7år så jag tror jag inte ser endel symtom, tex ögonkontakt för det har inte pappan så mycket av, antingen så stirrar han på en eller så kollar han bort. Så svårt att veta vad som är normalt. Sochandläggaren fick mig att inse att det inte är "normalt" att göra alla förberedelser och lirka med allt hela tiden och ligga 10 steg före och planera.

Vill inte ha diagnos, det har varit mycket jobbigt för pappan och så vill jag ju inte att sonen ska få det men samtidigt så vill jag ha diagnos tidigt om det nu är så att han har svårigheter så vi kan göra något för att hjälpa. 

• solstråle2010

Hur har det gått för din pojkes utredning.har själv en flicka 3,5 år som jag har funderingar över om har något funktionshinder inom autismspectrumstörning eller om det bara är normal utveckling. Funderar mycket på detta.

• fiori84

Vad specifikt är d du funderar över? Vad är "avvikande"?

solstråle2010 skrev 2014-05-06 21:51:03 följande:
    Hur har det gått för din pojkes utredning.har själv en flicka 3,5 år som jag har funderingar över om har något funktionshinder inom autismspectrumstörning eller om det bara är normal utveckling. Funderar mycket på detta.

• solstråle2010

Jag har från och till en känsla av att det är någonting som känns lite   annorlunda men sen tänker jag nej, jag inbillar mej, förmodligen helt normalt .Men vad är väl normalt ?? säkert en utvecklingsperiod bara.. Hon har alltid haft lite svårt för ögonkontakt hon har men inte så där självklart. Vi har försöker alltid uppmuntra o visa hur hon skall göra. Att säga hej o titta på den hon säger hej åt. Kan stå med ryggen till  och säga hej .Efter 1 år var hon väldigt fixerad vid flaggor , vi visste var  alla flaggstänger var till sist :).Det avtog. närmare 2 år Sen blev det en väldigt fin  fågelbok för vuxna med fågelljud för varje fågel som hon lärde sig vad största delen av alla fåglar hette till sist då vi skulle säga vad varje fågel hette.  blev så fixerad vid den och kunde hålla på hela tiden. svårt att förklara med ord. Pratar bra , kanske lite lillgammalt och annorlunda röstmelodi väldigt tydligt. Har nu varit väldigt fixerad vid kläder och kan om man inte försöker distrahera med annat hålla på hur länge som helst. Kan hålla på prata om sina kläder olika klädesplagg.  Mycket varför frågor. Mycket envis. Har aldrig velat ha tröst om hon ramlar och slår sig. Ibland funderat hur hon känner smärta. Alltid varit svår med maten . Leker bredvid på dagis. Ja d e svårt att sätta ord ¨på tankar och jag kommer inte på allt som jag ibland blir att reagera på.

• fiori84

Jag tycker det låter lite mer än bara en vanlig utvecklingsperiod, tycker absolut du sa kontakt bup ang utredning.

• solstråle2010
    fiori84 skrev 2014-05-08 06:25:45 följande:
    Jag tycker det låter lite mer än bara en vanlig utvecklingsperiod, tycker absolut du sa kontakt bup ang utredning.
    Ja kanske är det så. Samtidigt tänker jag att jag måste vänta lite till... för att se hur det utvecklas och höra mera med dagis ,hur de upplever det där.
Svar på tråden Symtom på autismspektrum