Symtom på autismspektrum
Hur har det gått för din pojkes utredning.har själv en flicka 3,5 år som jag har funderingar över om har något funktionshinder inom autismspectrumstörning eller om det bara är normal utveckling. Funderar mycket på detta.
Hur har det gått för din pojkes utredning.har själv en flicka 3,5 år som jag har funderingar över om har något funktionshinder inom autismspectrumstörning eller om det bara är normal utveckling. Funderar mycket på detta.
Jag har från och till en känsla av att det är någonting som känns lite annorlunda men sen tänker jag nej, jag inbillar mej, förmodligen helt normalt .Men vad är väl normalt ?? säkert en utvecklingsperiod bara.. Hon har alltid haft lite svårt för ögonkontakt hon har men inte så där självklart. Vi har försöker alltid uppmuntra o visa hur hon skall göra. Att säga hej o titta på den hon säger hej åt. Kan stå med ryggen till och säga hej .Efter 1 år var hon väldigt fixerad vid flaggor , vi visste var alla flaggstänger var till sist :).Det avtog. närmare 2 år Sen blev det en väldigt fin fågelbok för vuxna med fågelljud för varje fågel som hon lärde sig vad största delen av alla fåglar hette till sist då vi skulle säga vad varje fågel hette. blev så fixerad vid den och kunde hålla på hela tiden. svårt att förklara med ord. Pratar bra , kanske lite lillgammalt och annorlunda röstmelodi väldigt tydligt. Har nu varit väldigt fixerad vid kläder och kan om man inte försöker distrahera med annat hålla på hur länge som helst. Kan hålla på prata om sina kläder olika klädesplagg. Mycket varför frågor. Mycket envis. Har aldrig velat ha tröst om hon ramlar och slår sig. Ibland funderat hur hon känner smärta. Alltid varit svår med maten . Leker bredvid på dagis. Ja d e svårt att sätta ord ¨på tankar och jag kommer inte på allt som jag ibland blir att reagera på.