• oceanney

Motsvarighet till välling i utlandet?

Se upp med skiten de säljer som i Frankrike tex kallas för "cereal" (om jag kommer ihåg rätt). Låter lite som välling. Köpte någon Nestleprodukt avsedd för den sydamerikanska marknaden som också hette cereal, med massor med fina symboler på för vitaminer, Omega3 mm. När jag öppnade burken slog sockerlukten emot mig (detta var den 'naturliga' varianten utan choklad eller jordgubbssmak) - samma princip som de franska. Tog fram förstoringsglaset för att kunna läsa ingredienslistan och vad är största ingredinsen om inte SOCKER!? Rakt i soptunnan åkte denna burk. Blir så förbannad när man tänker på alla människor som köper dessa skitprodukter i tron att de gör någonting bra för sina barn.

För att svara på frågan - vi har också alltid kört mjölkersättning istället för välling utomlands.

• oceanney
    Cocolino skrev 2014-02-12 18:49:59 följande:
    Åh, håller helt med. Helt sjukt att man kan låtsas att det är bra för barnen! Jag har aldrig testat den, det räckte att läsa innehållsförteckingen. Men HIPP-grejen jag hittade (importerad från Danmark) var osockrad och bara baserad på spannmål och med vitaminer och mineraler. Men som sagt, ingen hit hos barnen, plus att de (Monoprix) sedans slutade sälja den, så antar att den inte gick hem hos de franska bebisarna heller...
    Förklarar tyvärr varför tänderna ramlar ur många  redan vid 20-årsåldern. Tills jag fick barn och konfronterades med denna typer av produkter utomlands har jag aldrig fattat varför. Detta i kombination med första obligatoriska tandkontrollen vid sex års ålder i Frankrike. 

Har också noterat enstaka HIPP-produkter i Frankrike men gissar också att det inte är tillräcklig mycket socker och chokladsmak för att passa den marknaden. HIPP kan man iallafall lita på som varumärke, men Nestle som säljer en mjölkersättning av hög kvalitet i Frankrike kan samtidigt sälja socker på burk till småbarn. Djupt cyniskt. 

Ursäkta urspårningen från TS. Blir bara lite engagerad när jag tänker på detta. :)
Svar på tråden Motsvarighet till välling i utlandet?