• Anonym (Orolig)

Oxynorm - beroende??

Hej. Hur snabbt blir man beroende av detta? Jag har en 250 ml flaska 1 mg. Har tagit i ca två veckors tid innan jag lägger mig. Först 10 ml, sen 15 ml och igår 20 ml. Kan jag bli beroende så fort eller kan jag fortsätta flaskan ut? Är tacksam för svar! Kram

• Svar på tråden Oxynorm - beroende??
  • Anonym (Orolig)

Finns det inget sömngivande som inte är beroendeframkallande menar jag.

• frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-10 13:53:45 följande:
    Ja, det står 5 ml x 4. Nej - det är inte bra att ha tagit det och jag har säkert varit hög. Vad föreslår du?

Eftersom du är rädd för beroende, och vad som kommer med beroendet.

Som uttrapningar och AT, som verkar oroa dig väldigt mycket.

Så ska du lägga ner detta.

Jag uppfattar dig inte som destruktiv, dock så finns det tankar kring detta.

Som denna dosökning, på kort tid.

Tror du har lite problem att hantera denna typ av medicin.

Jag kallar opiater/opioder/benzo, för "bara-ta-en-till" mediciner.

Just för man oftast tänker, bara en till.
    Personligen haft problem med dessa mediciner ibland, men lärt mig vad det handlar om.

Och vad som sker, måste säga idag så har jag inte alls några större problem med dessa.

Benzo rör jag inte.

Det som finns att tillgå är, är liknande du har idag(svagare/starkare).

Benzo och Z-medicinerna(sömnmediciner, som börajr på Z) som jag kallar dom, som har ungefär samma problem med beroende.

Det finns inga bra effektiva mediciner, för uppnå det du vill.

Utan att de är även beroende framkallande.
    Personligen har jag märkt att paracetamol, har en lätt sederande effekt.
    Men lär inte räcka i ditt fall, kan jag tänka mig.

• Anonym (mmhmm)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-09 19:40:29 följande:
    Nu förstår jag inte? Jag undrar om någon tror/ vet om det är någon fara att bli beroende av en 250 ml flaska om man tar 20 ml varje kväll. Vad har jag missat? Ja - man har svarat att jag ska vara försiktig och att det är beroendeframkallande om man tar det en längre tid. Men vad menas med längre tid. Jo - jag kan läsa.

klart du kan bli beroende redan efter två veckors tid, ditt syfte med att ta medicinen är ju inte bra alls, så bara där har du börjat väldigt dåligt, men därimot är du sj orolig för att du ska bli beroende o det r bra, då är du medveten.

Man ska inte ta sånt där oavsett. även vid smärtor för det är inte värt det!
    Jag var beroende avb oxycontin i flera år, sen blev det h.. men idag är jag ren.

du kan nog få en liten AT men det går över relativt snabbt, men tänk att ju längre du foertsätter destu längre får du AT. du kommer nog redan känna av det efter två veckor.

Du kan sluta nu så slipper det bli värre. eller hur
  • Anonym (mmhmm)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-10 10:05:29 följande:
    Tack för svaret. Jag fick det för ryggskott. Men jag tog det inte då. Nu är det på eget initiativ så det är inte ordinerat. Ja - jag är rädd för att bli beroende och lägger ner. Jag kanske ska gå till läkaren och få utskrivet nått "ofarligt" och som blir ordinerat för sömnen helt enkelt. Det var så skönt att inte känna oro på kvällen... Jag vet morfin inte är en lösning men det lugnet jag hade innan läggdags skulle jag kunna göra allt för att få på ett ofarligt sätt.
    sjukt att läkare skriver ut sånt för ryggskott.. det är princip heroin på piller, oxy.
  • frappa
    Anonym (mmhmm) skrev 2014-02-10 16:33:44 följande:
    sjukt att läkare skriver ut sånt för ryggskott.. det är princip heroin på piller, oxy.

Nja, det finns ryggskott och det finns ryggskott, det måste man tillägga.

Men det är en stark sak, det råder inga tvivel om.

• Anonym (Orolig)

Jag är övertalad. Lägger ner och nej det var inte ok att ta det. Ibland skiter man bara i allt och jag snuttade lite när jag inte kunde sova och var orolig. Jag tyckte det var otroligt skönt att bli avslappnad och sömnig. Kunna vakna på natten och veta att man kunde sova om. Jag vet att det var fel och därför så orolig. Önskade väl att någon kunde säga " ingen fara - ta du tills flaskan är slut". Har inte tid med eller marginaler att ha abstinens just nu. Andra skulle bli påverkade. Jag har ringt läkare och har en telefon tid imorgon. Jag ska höra vad man kan göra åt min oro och sömn i vilket fall. Men - jag hade hellre tagit en hutt oxy än ett par glas vin en fredag ;) (tyvärr). Finns säkert en liten missbrukare i mig.... Jo - jag fick det mot ryggskott men klarade mig utan.

• Anonym (Orolig)

Nyfiken frappa: du tar inget nu eller bara i perioder? Har du ont eller är/ varit sjuk?

• frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-10 17:50:10 följande:
    Nyfiken frappa: du tar inget nu eller bara i perioder? Har du ont eller är/ varit sjuk?

Tar bara när jag har ont.
    Och ser till att inte ha nått när jag inte har ont.
    Så tar månader ibland år mellan.

Se till och spara flaskan tills du har riktigt ont.
    Men se till ta bara när du verkligen behöver.

Jag höjer alltid en varningens finger på mediciner som opiater och benzo.
    Men vi ska även inse att dessa mediciner är nödvändiga i många fall.

Så har man bara tillräckligt ont, så är det bara ta beroendet och senare AT.Eller ha ont så man blir trasig(jag varit där).

Ryggskott har en förmåga att gå i skov, så risken är att det kommer och går är stor.

• frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-10 17:47:43 följande:
    Jag är övertalad. Lägger ner och nej det var inte ok att ta det. Ibland skiter man bara i allt och jag snuttade lite när jag inte kunde sova och var orolig. Jag tyckte det var otroligt skönt att bli avslappnad och sömnig. Kunna vakna på natten och veta att man kunde sova om. Jag vet att det var fel och därför så orolig. Önskade väl att någon kunde säga " ingen fara - ta du tills flaskan är slut". Har inte tid med eller marginaler att ha abstinens just nu. Andra skulle bli påverkade. Jag har ringt läkare och har en telefon tid imorgon. Jag ska höra vad man kan göra åt min oro och sömn i vilket fall. Men - jag hade hellre tagit en hutt oxy än ett par glas vin en fredag ;) (tyvärr). Finns säkert en liten missbrukare i mig.... Jo - jag fick det mot ryggskott men klarade mig utan.

Lite osäker på hur alkohol och oxy går med varandra.

Ibland boostar dom varandra och andra fall händer inget alls.
    Om du får benzo på detta, så ska du inte blanda dessa två, det har vi för många i backen för att fortsätta med.
    De flesta i Hollywood som dör av överdoser, kört en sådan här blandning.

Utan han senast, där det verkar ha varit en blandning av heroin och fenanyl.

• Anonym (Orolig)

Jag skulle aldrig våga blanda. Jag lägger undan "heroinet" helt enkelt. Får ta tag i det oroliga på ett annat sätt helt enkelt. Vad har du för ont som gör att du medicinera emellanåt? Kanske har tur som bara kan välja en lätt utväg ibland. Låter inte som du direkt kan välja.

Svar på tråden Oxynorm - beroende??