berätta om er igångsättning!
Blev igångsatt v 37+0 för exakt 12 dagar sedan :) En riktigt bra igångsättningsupplevelse!
Kom in för bedömning kl 11, läkaren kikade med ul först och sen kände bm på tappen. Var 3cm öppen och hade kanske en 1/2cm kvar av tappen som var centrerad och lite uppmjukad, buktande fosterhinnor. Förutsättningarna kunde inte varit bättre för en igångsättning. Efter detta tillfrågades även förlossningen om de kunde ta emot oss. Kl 13 fick jag dricka en cytotek drink samt en ctg registrering gjordes under ca 1 timme. Sen var det bara att avvakta värkarna.
Kl 15.20 var det ny ctg registrering samt bedömning av livmodertappen, hade nu fått regelbundna värkar 5-6min emellan samt tappen hade mjuknat, annars hade det inte hänt mer. Fick en till drink med cytotek och rum på bb. Vi gick över dit för att vila en stund. när jag la mig ner på sängen kom värkarna helt plötsligt med en otrolig kraft och helt utan paus. Fick sätta mig i en rullstol och tillbaka till förlossningen, darrade av smärtan och kände mig helt låst i hela kroppen.... Fick en bricanyl spruta och lustgas samt akupunktur nålar i örat och huvudet, värkarna lättade lite. Ny ctg kurva kördes och bm kände efter, hade inte hänt så mycket och vi fick äta middag.
kl 17.10 gick vattnet och värkarna tog fart rejält i styrka, öppen 4cm och värkarna kom nu varannan minut.
kl 17.40 fick jag eda och kunde äntligen slappna av helt, kände hur barnet trängde sig längre och längre ner för varje värk som kom. 8cm öppen.
kl 18.13 var det dags att krysta och kl 18.21 kom hon ut i en stålmannen pose dvs en hand "trillade" ut först och sen huvudet :)