• Roxxy

3 månaders bebis som inte kan sova själv.

Jag behöver lite råd och tips på hur jag ska göra med min lilla tjej. Hon har från dag 1 inte velat sova själv över huvudtaget. Hon vill antingen sova på ens bröst eller så kan hon sova när jag ligger bredvid. När hon va 3-4 veckor så fick hon kolik vilket resulterade i att vi ständigt bar runt på henne och försökte ge det enda vi kunde. Närhet och trygghet. Efter att jag gick över till mjölkfri kost och slutade med lök/choklad/kaffe och började med fänkålste så har koliken gett med sig. (Tack gode Gud...) dessutom kan ju hennes tarmar "mognat" såpass nu i och med att hon närmar sig 3 månader. Iaf så vande hon sig ännu mer vid att ha oss nära. Hon kan enstaka fall sova ensam mitt på dagen, men max en halvtimme.

Hon har bra dygnsrytm och vill gärna somna vid 21-tiden och sover sen till ca 8. Visst bökar hon runt och flaxar som en tok på natten i sömnen och jag ammar henne ett par ggr men hon halvsover genom detta. Så jag får åtminstone helt okej sömn!

Nu börjar man ju vilja ha nån liten egentid när hon sover. Hur tusan ska jag gå till väga? Som sagt på dagarna sitter jag med henne på bröstet om hon sover, och jag måste själv gå och lägga mig med henne kl 21 varje kväll. Vore skönt att natta henne tills hon somnar sen gå ut från rummet och göra nåt eget en timme eller två. Men hon vaknar alltid efter ca 10 minuter!
    :-/ då GALLSKRIKER hon. Jag provar dagligen detta men det funkar liksom aldrig. Har provat att lägga vetekudde bredvid henne och lägga min tröja bredvid men inget funkar. Napp är hon inte helt förtjust i, men ibland somnar hon med den. Dock hjälper det inte att bara gå och peta in den om hon vaknar och är ledsen.

Min man tjatar om att hon MÅSTE börja sova i egen säng eftersom han påstår att ifall hon inte kan sova i egen säng nu så kommer hon inte att göra det förrän hon är 3 år. Jag tycker väl inte att nätterna är ett så stort problem. Så länge jag ammar är det skönt att ha henne i sängen. Men hon måste ju kunna ligga själv nån gång och sova!
    Enda gången hon sover själv är i vagnen på promenad.

Hade jag bara vågat lägga henne på mage så hade hon utan problem kunnat sova ensam. Har gjort detta endast framåt morgonkvisten ibland när hon ligger och korvar sig och jag bara vill ligga en liten stund till i sängen och hon verkligen toksover när hon hamnar på mage! Jag kan slamra och greja i rummet utan att hon reagerar och jag får till slut väcka henne! Men vågar inte låta henne sova så ensam eller när jag själv sover.

Något tips på hur jag ska göra? Hur har ni gjort? Blir bebisen tryggare när hon blir äldre så man kan lägga henne själv lättare? Jag vägrar låta henne skrika sig själv till sömns, så inga såna metoder tack!

• Svar på tråden 3 månaders bebis som inte kan sova själv.
  • anka22

Det enda tips jag kan ge är att skaffa andningslarm, då kan du låta henne sova på mage! Det gjorde jag med mitt första barn, h*n sov absolut bäst på mage, nästan från födseln. Fixade ett andningslarm, babysens ll heter den, en platta man lägger under bebisen. Funkade hur bra som helst och nu till mitt andra barn har jag larmet oxå, även fast h*n sover på rygg, är så tryggt med larm :)

• lövet2

Lägg henne i köket eller TV-rummet på kvällarna (bädda bekvämt på golvet åt henne bara). Om hon då vaknar till, så kan du sätta dig bredvid henne tills hon somnar om. Det är inte heller säkert att hon vaknar till alls, eftersom hon ända in i sömnen vet om att du finns i samma rum. De flesta spädbarn sover bättre om de har lite liv och rörelse omkring sig. Väldigt få gillar att stoppas undan ensamma i ett mörkt rum.

Ang din mans påståenden, så kan du hälsa att han har fel. En baby behöver närhet. När babyn börjar vara större, så finns inte samma behov, och då brukar det vara enkelt att lägga barnet i egen säng.

• Sar

Det stämmer inte att inte barnet kommer att kunna sova själv bara för att den inte gör det som 3-månaders. Jag tror att anledningen till att hon vaknar och skriker är att hon blir rädd för att något har förändrats sedan hon somnade, du är ju inte där!
    Från början somnade våra barn i famnen, efter det i soffan bredvid en vuxen, efter det i vagga i tv-rummet (som vi sedan drog in i tv-rummet etc.
    Måste hon nödvändigtvis somna i sovrummet? Om så, ligg kvar och läs en bok tills hon haft sitt första uppvak, så kan du trösta, söva om henne och sedan gå iväg. Annars får hon helt enkelt somna där du vill befinna dig (kanske i vagnen?) när du har egentid så att du snabbt kan vara där och trösta och bekräfta henne. Hon är ju bara ett litet pyre, viktigast är att hon får känna sig trygg...

• Ioanna

Tipsar också om andningslarm men ett sånt man sätter fast i blöjan så kan bebisen somna vart som helst. Jag har ett att sälja, inboxa mig om du är intresserad. Annars; bärsjal så kan hon sova medan du gör annat. Alternativt lär känna hennes sömncykel; mitt andra barn sov i prick 40 minuter sitt första halvår, det slog aldrig fel. När trean kom nu så märkte vi att hennes uppvak ofta kom efter tio minuter så då började vi vänta ut det uppvaket och fanns till hands för att klappa på ryggen, gunga rumpan lite och efter det sov hon ca en timme och slutade så småningom med det där första uppvaket efter tio min. Be din sambo läsa på lite om barn och sömn, googla samsovning exempelvis - så trist om du ska behöva övertyga honom om något som är så självklart - bebisen ska sova där hen trivs!

• Roxxy

Tack för alla era svar! De muntrade upp! Tjejen är nu 4 1/2 månad och hon känns tryggare och tryggare. Nu nattar jag henne vid 8-tiden och ligger där nån halvtimme extra sen kan jag gå ut ur rummet och duscha eller göra vad jag vill nån timme =) Ibland nattar jag henne i vagnen i tvrummet. Då kan hon sova 2 timmar medan jag tittar på en film! Har bestämt mig för att inte ha nån brådska med att lägga henne i egen säng heller. Hon sover i sin säng ca 40 min mitt på dagen nu till en början. Allt ger sig med tiden! =)

Svar på tråden 3 månaders bebis som inte kan sova själv.