3 månaders bebis som inte kan sova själv.
Jag behöver lite råd och tips på hur jag ska göra med min lilla tjej. Hon har från dag 1 inte velat sova själv över huvudtaget. Hon vill antingen sova på ens bröst eller så kan hon sova när jag ligger bredvid. När hon va 3-4 veckor så fick hon kolik vilket resulterade i att vi ständigt bar runt på henne och försökte ge det enda vi kunde. Närhet och trygghet. Efter att jag gick över till mjölkfri kost och slutade med lök/choklad/kaffe och började med fänkålste så har koliken gett med sig. (Tack gode Gud...) dessutom kan ju hennes tarmar "mognat" såpass nu i och med att hon närmar sig 3 månader. Iaf så vande hon sig ännu mer vid att ha oss nära. Hon kan enstaka fall sova ensam mitt på dagen, men max en halvtimme.
Hon har bra dygnsrytm och vill gärna somna vid 21-tiden och sover sen till ca 8. Visst bökar hon runt och flaxar som en tok på natten i sömnen och jag ammar henne ett par ggr men hon halvsover genom detta. Så jag får åtminstone helt okej sömn!
Nu börjar man ju vilja ha nån liten egentid när hon sover. Hur tusan ska jag gå till väga? Som sagt på dagarna sitter jag med henne på bröstet om hon sover, och jag måste själv gå och lägga mig med henne kl 21 varje kväll. Vore skönt att natta henne tills hon somnar sen gå ut från rummet och göra nåt eget en timme eller två. Men hon vaknar alltid efter ca 10 minuter!
:-/ då GALLSKRIKER hon. Jag provar dagligen detta men det funkar liksom aldrig. Har provat att lägga vetekudde bredvid henne och lägga min tröja bredvid men inget funkar. Napp är hon inte helt förtjust i, men ibland somnar hon med den. Dock hjälper det inte att bara gå och peta in den om hon vaknar och är ledsen.
Min man tjatar om att hon MÅSTE börja sova i egen säng eftersom han påstår att ifall hon inte kan sova i egen säng nu så kommer hon inte att göra det förrän hon är 3 år. Jag tycker väl inte att nätterna är ett så stort problem. Så länge jag ammar är det skönt att ha henne i sängen. Men hon måste ju kunna ligga själv nån gång och sova!
Enda gången hon sover själv är i vagnen på promenad.
Hade jag bara vågat lägga henne på mage så hade hon utan problem kunnat sova ensam. Har gjort detta endast framåt morgonkvisten ibland när hon ligger och korvar sig och jag bara vill ligga en liten stund till i sängen och hon verkligen toksover när hon hamnar på mage! Jag kan slamra och greja i rummet utan att hon reagerar och jag får till slut väcka henne! Men vågar inte låta henne sova så ensam eller när jag själv sover.
Något tips på hur jag ska göra? Hur har ni gjort? Blir bebisen tryggare när hon blir äldre så man kan lägga henne själv lättare? Jag vägrar låta henne skrika sig själv till sömns, så inga såna metoder tack!