Inlägg från: plopp76 |Visa alla inlägg
  • plopp76

Vill bli gravid efter avbruten graviditet

la vie en rose skrev 2014-04-27 10:37:40 följande:
    Tack RockTheRebell <3 Första veckan grät jag mig igenom och kände mig väldigt folkskygg. Det är så jobbigt med alla dessa första möten man måste göra, efter det som hänt. Att träffa på bekanta i mataffären som glatt säger "Hej, hur är det? Är allt bra med dig och magen?" Nu har jag samlat ihop mig lite mer, kan oftast prata om det som hänt utan att börja gråta. Sorgen finns ju kvar, men ångesten blir mindre när jag håller mig sysselsatt och därför tror jag att det är bra för mig att börja jobba igen. Chefen har berättat för mina arbetskamrater, så att de är förberedda när jag kommer tillbaka. Det underlättar lite, tycker jag.

Men tror absolut att det är viktigt att känna alla känslor, att ha bra och sämre stunder och att tillåta sig att bryta ihop ibland.
    Vet precis hur du sörjer och hur frågorna känns. Lider med dig!

Jag bad min chef att tala om på jobbet så jag skulle slippa. Förra veckan jobbade jag halvtid men nu till veckan blir det heltid. Lagom då med kort vecka. Chefen har sagt att om det inte funkar så kan jag jobba halvtid nån vecka tlll sen, men jag tror inte det ska behövas.

Jag har testat negativt med HCG-sticka i helgen och testar nu med LH-sticka på mornarna för att se om jag kan hitta ÄL. Får se hur lång tid det tar innan cykeln är igång igen. Nu testar jag mest just för att se det, inte för att planera sexet. Har inte slutat blöda helt än efter missfallet/förlossningen så än så länge vill jag inte ha sex pga av infektionsrisken.

Klickade hem en Clearblue fertilitetsmonitor på Tradera idag så den ska jag väl använda senare. Ska bli lite roligt faktiskt. Men först måste jag ju få en riktigt cykel som jag kan börja testa i.
  • plopp76
    RockTheRebell skrev 2014-04-27 23:54:53 följande:
    Jag tror min mens kom efter 6 veckor

Ok, ja det låter ju ganska normalt med 4-6 veckor. Jag skulle så gärna se att blödningen avtar så man vet att kroppen börjar bli hel igen rent fysiskt. Sen får jag ju bara hoppas att Äl kommer igång som den ska sen. Funderar på att ta LH-test bara varannan dag ett tag, det syns nämligen ingen som helst antydan till att stegringen skulle vara på gång. Och jag tänker att det går många stickor om jag ska testa i två veckor till typ.

Vår plan är väl inte att aktivt försöka pricka in första ÄL, utan det är just det att jag vill ha lite koll.
  • plopp76
    RockTheRebell skrev 2014-04-28 09:23:46 följande:
    Jag tror kanske det är bäst att spara test genom att vänta på en riktig mens o sen efter 12 dgr börja testa kanske? Men jag förstår mkt väl att du vill ha koll! Jag är testslösare!

Jo visst är det så. Jag har såna där billiga stickor nu som jag testar med. Så vi får se hur jag gör. Skulle gärna se stegringen så jag vet när jag kan vänta mig mensen sen :)
  • plopp76
    RockTheRebell skrev 2014-04-28 09:30:40 följande:
    Ja förstår det! Därför jag hade dem med. Visste aldrig när äl var så visste först vid stegring när det var två veckor kvar. Hoppas det kommer snart!

Ja det hoppas jag med :)
  • plopp76
    la vie en rose skrev 2014-04-28 10:24:17 följande:
    Verkar som jag slutat blöda helt nu, efter två veckor. Äntligen! Tycker det har varit psykiskt jobbigt att se det vid varje toalettbesök. Ett steg/delmål på vägen... smile1.gif

Spännande med fertilitetsmonitor, plopp76 och smart att kika efter den på tradera. Jag tänkte börja med ÄL-test när mensen kommit igång igen...
    Ja det blir ju en påminnelse varje gång man går på toa.

Jag tror ju att om kroppen funkar som innan sen när cykeln är igång så kommer jag inte behöva monitorn egentligen. Men lite roligt ändå. Jag lärde mig min cykel ganska bra så jag tror mest att monitorn blir som en lite skoj grej.

Priset på Tradera blev 560 kr, den är helt ny. Och i butik kostar dom 1495:- så det är bra pris. På nätet kan man hitta dem för ca 1200-1300. Stickorna till den kostar 350-400 i butik och från ca 250 på nätet. Så det lönar sig att kika lite på nätet tror jag :)
  • plopp76

En liten fråga till er som varit med om lite samma sak som jag även om det är under olika former.

Jag fick ju mitt missfall i vecka 19, eller dom satte igång det eftersom graviditeten inte gick att rädda. Jag fick Cytotec (eller vad det heter) 4 tabletter som fördes upp. Det tog ca en halvtimme innan värkarna drog igång, men sen gick det fort. På 1 timme var det klart. Sen tog det ca 5 minuter till efter att fostret kommit så kom moderkakan och resten. Dom trodde att allt kommit ut, men kunde inte vara helt säkra så klart.

Nu har blödningen avtagit sen en vecka tillbaka, flytningarna är fortfarande röd/rosa/orange-färgade men det kommer sällan nåt i trosskydd/binda. Dock så tycker jag att dom luktar fränt och är alldeles klistriga. Genomskinliga som ÄL-flytningar men sega som klister. Stod ju på stark antibiotika under 10 dagar efter att jag skrivits ut, men slutade med dem för en dryg vecka sen.

Har nån av er haft rester kvar av moderkakan/hinnor? Hur yttrades det? Jag har fått en tid på gyn på fredag och dom kollar ju säkert det då men finns det nåra tecken som jag ska vara vaksam på?

Gyn sa att om jag fick minsta feber eller mådde dåligt så skulle jag komma akut. Men jag har inte ont eller mår dåligt just nu.

• plopp76
    J Hanna skrev 2014-04-29 19:53:02 följande:
    Jag hade rester kvar, men hade inte alls feber. Förutom rikliga blödningar så mådde jag som vanligt.

En månad efter min sena abort gjorde jag återbesök hos läkaren. Hon reagerade på att jag sa att jag blödit konstant i en månad och gjorde vaginalt ultraljud. Visade att något litet troligtvis fanns kvar. Jag lades in direkt för skrapning, mest för att de hade tid, inte för att det var akut.

Efter aborten blödde jag ett par veckor. Sedan avtog det lite, men avstannade inte helt. När det sedan ökade igen anade jag att något var del. Men efter skrapningen har det inte kommit minsta bloddroppe.

Men alltså, det kan finnas rester kvar trots att man inte mår dåligt. Tror det snarare är en infektion man reagerar med feber och liknande.

Hoppas att det löser sig och att du blir av med eventuella rester så kroppen får börja läka sig.

Kram
    Tack för ditt svar!

Jag hoppas dom gör ett VUL på fredag och kollar. Men eftersom jag inte blöder alls mycket utan snarare tvärt om vääldigt sparsamt så tror jag inte att det finns nåt kvar. Jag hoppas inte det iallafall. Och om det finns nåt kvar så får vi hoppas att det går fort att få tid att ta bort det.

• plopp76
    RockTheRebell skrev 2014-05-05 10:32:33 följande:
    Hej vänner! Hoppas allt är så ok det går med er! Vi är i v4+3 nu med första grav efter avbrutet i v21. Bokade inskrivning idag med Bm och hon är fantastisk! Hon hjälpte oss till priv.läkaren som fick igång äl igen efter 10 månader och hon var rörd att det funkar igen. Så nu ska jag dit på onsdag och boka vul. De tar iallafall väl hand om en efter en sån här grej!
    Låter ju kanonbra att ni fått sån fin hjälp, verkligen! Vi har oxå fått fint omhändertagande hittills tycker jag.

Tänkte fråga dig hur du märkte att du inte fick nån ÄL? Testade du med tester eller hur gjorde du?

Jag är ju inne på fjärde veckan nu efter MF och väntar på att jag ska få stegring på testerna. Kanske att det kan vara på gång, jag hade liiite sekret som liknade ÄL-sekret igår så jag tror att det kanske kan vara nåt på G.

På undersökningen i fredags såg allt fint ut, inga rester eller nåt kvar. Ingen skiktad slemhinna som indikerade på ÄL heller. Äggblåsorna fanns där men såg inte så stora ut. Så Vi får se när den behagar kommer.
  • plopp76

Vi ska på uppföljning på fredag. Som jag förstod det så skulle vi prata mer om det som hänt, hur jag mår nu och hur vi ser på framtiden. Jag vet inte om det blir nån undersökning fysiskt, men ett samtal iallafall. Tycker det ska bli skönt att komma dit, har en del frågor som jag vill få klarhet i.

• plopp76

Nu behöver jag hjälp!

Jag har börjat blöda, igår som lite blodblandade flytningar och idag färskt med lite klumpar (som vanligt vid mens). Senaste veckan har jag dessutom haft typiska småfinnar/plitor i hela ansiktet. Om det nu skulle vara så att det är min riktiga mens är jag ju superglad att den har kommit!

MEN jag var ju inne och kollade upp mina flytningar förra fredagen och då sa den läkaren att ingen ägglossning var på gång och ingen treskiktad hinna syntes. Och visst är det så att hinnan ska finnas där för att man ska kunna få en mens? Eller? Det är väl den som blöder ut?

När jag blev utskriven från sjukhuset för 4 veckor sen så sa sköterskan:

"Du kommer blöda allt från 1-6 veckor, blödningen avtar och blir lite mörkare. Kan bli brunt oxå mot slutet. Sen kommer din ägglossning. Efter det får du din nästa riktiga mens. Om du inte får nån ägglossning och börjar blöda ändå så ska du kontakta oss, då kan det vara rester som ligger kvar och en infektion som startat pga av dem. Så hör av dig om du blir fundersam!"

Ok, so far so good. Vi har ju fått hur bra mottagande som helst under vägens gång. Tllls nu!

Jag beslutade mig för att ringa då jag testat med LH-stickor sen dag 17 i den cykel som varit sen missfallet. Inte tillstymmelse till positivt på dem alls. Så jag har inte haft nån ägglossning som jag kunnat se.

Personen jag fick prata med var fruktansvärt otrevlig och i princip dumförklarade mig. Jag fick höra att:
    "Ja men du kan ju inte veta om du haft nån ägglossing heller. Har du testat hela tiden? (Vilket jag svarade att jag hade testat sen blödningen upphörde). Nej men vettu att då vet du ju inte heller om du haft nån ägglossning. Den kanske kom innan du började testa. Inte kan du komma hit in och bli kollad bara för att du blöder!"

Jag förklarade att jag varit inne förra veckan och den läkaren inte sett nån hinna (=i min värd så finns det ju då ingen hinna som kan blöda ut vid mens!). Svaret då blev att: "Ja men vänta och se om den här blödningen blir som en vanlig mens, blöder du i flera veckor får du ju höra av dig igen och så får vi kika på dig.

Det är en jävla skillnad för MIG om jag fått min mens eller om jag blöder för att nåt är på tok! Och visst om det är min mens så är jag superglad! Men är det nåt galet så vill jag ha det fixat NU!

Så hjälp mig, kan jag haft ÄL under tiden jag blödde? Varför såg man ingen hinna för en vecka sen i så fall? Och ska jag bara räkna det som mens och tiga stilla eller kriga om det?

• plopp76
    RockTheRebell skrev 2014-05-10 12:00:28 följande:
    Man kan ha äl när man blöder. Definitivt om du började först på 17. Krypen är ju obalans efter mf så det borde gå. Jag har bara avbrutet att jämföra med. Men jag hade paus en vecka. Eller några dagar o sen började det igen ett par gånger. Ca 2 v efter sista gången kom mens
    Ok, jo jag avbröt min graviditet kan man nog säga. Fick en infektion som gjorde att jag var tvungen. Fick cytotec för att stöta ut fostret.

Men ok, så man kan få ÄL trots att man blöder. Men att dom inte såg nån hinna på VUL för en vecka sen då? Det borde väl ha funnits nån hinna? Eller?
  • plopp76

Inser när jag sitter och kikar i appen... det är dag 31 på appen idag. Vilket betyder ju att det är 5 veckor sen missfallet. Inte för att det spelar så mycket roll i just det här avseendet, men ändå.

• plopp76
    RockTheRebell skrev 2014-05-10 19:59:06 följande:
    Det är ju inte omöjligt att det tar en cykel innan det blir en hinna igen. Den riktiga cykeln börjar ju inte på avbrytningsdagen utan när kroppen är klar med avbrytandet. Och det är ju ganska svårt att definera! Så det är nog därför de vill man väntar en cykel tänker jag.
    Jo precis. Jag tar det här som en första mens efter mf så får vi se. Det blir ju som det blir.
  • plopp76
    snerkan skrev 2014-05-12 15:37:22 följande:
    Hej! Nu har vi varit på vårt första vul, gick inte att se något hjärta men det var en liten "plupp" på rätt ställe!:D o vi får faktiskt komma dit igen om två veckor för en ny koll. Så skönt! Men hon sa att man kan blöda lite efter ett vul så tidigt. Någon som varit med om något sådant?
    Jag har hört att man kan blöda efter ett VUL, men inte förstått riktigt varvör. Kanske är man skör i slemhinnorna?

Men grattis till pluppen! :)
  • plopp76
    snerkan skrev 2014-05-13 21:29:35 följande:

Tack snälla du!:) tackolov har det inte kommit någon blödning så jag hoppas att det är lugnt nu:) kommer säkerligen hitta något annat att oroa mig över snart:p Hur går det för dig nu plopp76?:)
    Ja vad ska man säga? :) Jag fick mens (eller nåt) i lördags och det har hållit i sig. Blödde inte så mycket i lördags, men desto mer i söndags och igår. Idag har det avtagit lite tror jag. Så jag får väl se om jag får nån ÄL här framöver, hoppas det!

Med sorgen kämpar vi på, det börjar ändå kännas lite lättare när vi båda ser att min kropp verkar somma igång. Det enda vi vill är att börja försöka igen. Så nu laddar vi :)
  • plopp76
    la vie en rose skrev 2014-05-14 10:31:12 följande:
    Grattis till ett viktigt delmål på vägen, kan man väl säga? :) Går själv och väntar på första mensen, det är mitt närmaste delmål.

Sorgen kommer lite som vågor för mig. Jag är igång och jobbar och ibland kan jag hålla mig sysselsatt och må nästan som vanligt. Sedan kan jag se något som påminner, när jag är som minst beredd och då sköljer sorgevågen över mig.

En vikarie på mitt jobb skulle på rutin-ultraljud igår. Jag blev gravid någon månad före henne. Fan vad ont det gör! Hon har dessutom två barn sedan innan. Jag vill inte heller vara bitter, barnlös och obekväm, så jag tvingar mig själv att ställa lite artiga frågor till henne emellanåt och försöker liksom stänga av känslorna...
    Tack och jo visst känns det som ett delmål :) Ska bli intressant att se om ägglossningen kommer under nästa vecka :)

Känner igen det du skriver om sorgen, dte kommer i vågor. På hemmaplan är det mesta lite enklare och jag känner mig inte så utsatt. På jobbet är det tuffare. Men små steg åt rätt håll varje dag.

Starkt att kunna kommentera din kollegas graviditet... jag klarar inte att rnga min bästa vän som fick sin lilla dotter 4 dagar innan jag fick mitt MF. Det gör så himla ont att ta sig över den tröskeln. Men jag ska över den, när jag känner mig redo.
    snerkan skrev 2014-05-14 18:07:40 följande:

Det känns verkligen som att sorgen aldrig kommer försvinna helt man kanske bara lär sig att hantera den. Vad starkt av dig att ändå engagera dig o försöka vara artig mot din gravida kollega! Jag klarar inte av att träffa andra gravida än faktiskt. Jag har flera i min omgivning som skulle ha fått barn samtidigt o strax efter, granne precis samtidigt i slutet på juni, och min sambos båda syskon ska ha i aug o sept. Men det känns fortfarande för svårt att träffa dem. Jag hoppas att det lilla pyret som växer i magen just nu får stanna kvar och att det hjälper mig att komma vidare! Kram till er allihop!
    Kram tillbaka :) Har precis som du ett par som ska ha sina i samma tid som jag skulle fått min. Men nu får jag följa deras magar på FB instället... usch, inte roligt!
  • plopp76
    la vie en rose skrev 2014-06-22 10:36:47 följande:

Idag var det min tur! Har haft på känn att kanske kanske var det dags denna gång, men lyckades hålla mig från att testa fram till idag (dag 37). Fick omedelbart ett tydligt tveklöst plus! Både jag och min man är glada, men tyvärr står rädslan i vägen för det stora jublet. Vi får försöka ta en bit i taget och tillåta oss att känna både oro och glädje.

Grattis! Hoppas ni kan landa ovh glädjas så småningom :) Önskar dig allt gott!
  • plopp76

Jag fick precis mens efter min första riktiga cykel efter missfallet/avbrytandet. Klart att det känns tungt, men ändå... ganska ok. Nånstans är det skönt att se att kroppen går tillbaka till nån form av normal cykel.

Denna cykel fick jag min första ägglossning så det känns bra att veta att kroppen är igång. Däremot upplevar jag att min sambo är ganska ointresserad av sex. Dte slår aldrig fel, när jag inte vill (typ som nu när jag blöder) så är han otroligt pussig och vill vara nära. Men när det är "skarpt läge" och vi måste sexa... så är det helt andra ljud i skällan. Han blir ofta trött, "vi tar det sen" eller så märker man att han egentligen är ganska ointresserad. Lagom charmigt och tändande!

Så jag vet faktiskt inte om vi lyckas bli gravida igen som det ser ut nu. Han säger att det är allt han vill, men visar det ganska dåligt. Men det kan säkert ha med prestationsångest att göra oxå, trots att han säger att det inte är så.

Men men, nu är det mens ett åar dagar och sen får vi försöka igen.

Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet