Inlägg från: hope27 |Visa alla inlägg
  • hope27

    Vill bli gravid efter avbruten graviditet

    För bara några dagar sen avbröt vi graviditeten (pga allvarligt hjärtfel) i v 16 (fick föda ut pojken och därefter fick de göra en skrapning för att få bort moderkakan, den ville inte komma ut själv). Det är det värsta jag någonsin har varit med om, och tomheten och saknaden efter min fina lilla pojke som jag känner nu går inte att beskriva med ord. Jag vet att jag aldrig kan ersätta min pojke med en annan bebis men jag kan inte sluta tänka på att bli gravid igen så fort som möjligt. Det är den enda tanken som håller mig från att inte bryta ihop helt nu. 


    Det jag nu funderar på är hur länge man bör vänta? Hur länge väntade ni som varit med om samma? Gör det någon betydelse i hur länge man bör vänta om man har fått göra en skrapning också? Alla läkare och barnmorskor säger helt olika så jag tänkte att det är bäst att höra med er som faktiskt varit med om detta och blivit gravida igen. Det som skrämmer mig lite är den läkaren som sa att det är större missfallsrisk om inte väntar 3 menscyklar.... 



    Jag vill försöka igen direkt efter första mensen. Bortsett från att jag blödde mycket på sjukhuset, har jag knappt haft någon blödning hemma. Inte heller någon smärta och det lilla som jag blöder nu börjar se ut som det sista... ja, ni vet nog hur jag menar. Så jag tror att min kropp återhämtar sig bra i alla fall. Detta var vårt första barn. Har aldrig haft missfall tidigare, blev gravid på andra försöket och enligt läkaren var detta bara en slump.... så jag hoppas innerligt på att jag har någon fördel i alla fall för att bli snabbt gravid igen och få ett friskt barn. 

    Kram till er alla som varit med om samma <3


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-11 16:33
    ingen som kan svara??? pls ni med erfarenhet...
  • Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet
  • hope27

    Tack för ditt svar =) Beklagar så hemsk mycket. Jag tror du har helt rätt, man får nog känna efter hur det känns. För jag har nog aldrig hört från läkare så många olika svar på en fråga. Har nog nästan kommit fram till att jag helt enkelt ska försöka känna efter på kroppen och psyket hur det känns efter första mensen. Och känns det bra så kör vi nog på direkt. Rädslan är precis som du skriver att det ska ta tid och all den oro som det kommer medföra. Men samtidigt när jag läser ditt inlägg så blir jag lite glad, för även om det tar tid så kommer det förr eller senare. Och ni lyckades till slut =)


     


    Tog det ungefär den tiden att bli gravid tidigare också, eller upplevde du att kroppen på något vis förändrats, att de tog längre tid efteråt än tidigare? Och kanske men dum fråga, men kände du mycket oro under den nya graviditeten? Är så orolig för att jag inte kommer kunna slappna av. Jag var redan stressad under denna graviditet (pga jobbet) och i mina tankar känner jag ständig skuld för att min stress skulle ha inverkat på graviditeten och att det var mitt fel att min pojke fick en hjärtmissbildning. Läkaren sa att det finns ingen chans i världen att jag har orsakat detta, men hjärnan tänker inte logiskt när man är i chock och sorg.


     


    Jag känner igen mig så i det du skriver, känner jag har hur mycket kärlek att ge, vill ha och älska ett barn. Men jag har inget barn att ge det till. Känner mig som en mamma men utan ett barn. Det skapar en enorm ångest.

    Kram =)

  • hope27
    snerkan skrev 2014-02-12 10:39:24 följande:
    Jag sitter i precis samma sits. Fick avbryta graviditeten i v 18 efter att de upptäckte på RUL att våran lilla pojke var allvarligt missbildad och inte skulle överleva. Imorgon är det två veckor sedan aborten genomfördes. Jag blev också sövd och skrapad efter. De tog prover o skulle även obducera för att vi ska få svar på vad som gått fel. Jag känner också att jag vill bli gravid igen så snart det bara går.. har köpt både gravtest o äl test, gravtest en visade negativt redan efter en vecka. Skönt! Har läst o läst allt jag kommer över på nätet och så som jag förstår det så ska det inte vara någon fara att bli gravid direkt. Är kroppen redo så går det annars dröjer det. Jag tänkte börja m äl tester sen men vet inte när jag borde börja:s
    Jag önskar att detta aldrig hade hänt någon, men i en sådan hemsk situation är det så skönt att se att man inte är ensam =)

    Jag var också härom dagen och köpte en massa ägglossningstester och gravtester, tänkte att jag måste nog vara den enda som går och gör så direkt efter en sådan situation. Men det är nog helt normalt, som MrsP79 skrev så tror jag man har så mycket kärlek att ge och man bara måste få ut det. Det blir nog rätt naturligt att man vill försöka direkt igen.

    Vad smart av dig att göra grav test efteråt, då om man blir gravid igen så kan man nog lita på det plusset och att de inte är hormoner kvar som ligger och spökar. Ska också göra det =)

    Jag tänkte börja så fort mensen är tillbaka. Jag har min äl direkt efter mensen så då ska jag börja testa och försöka. Blödde du länge efteråt? Har du fått tillbaka din mens än? Jag har nog aldrig längtat efter min mens så mycket som nu.... 
  • hope27

    Ja, känns det bra tycker jag definitivt att du ska börja så fort som möjligt =) Mitt avbrytande var för en vecka sen så det känns som jag fortfarande läker men vem vet, om det känns bra om en vecka eller två så sätter jag kanske igång då också =) Men senast börjar jag efter nästa mens, tänker inte vänta längre än så. Vill så gärna ha en bebis!!

    Ja, är det lite så kommer den säkert när som. Jag har faktiskt knappt haft någon blödning. Ursäkta om jag går in på detalj :P men nu har jag bara typ en ljus ljus rosa flytning. Känns lite konstigt, känns som jag borde blöda mer. Hoppas bara på att mensen kommer i gång normalt och inte dröjer överdrivet länge.

    Vi kan ju höras här på familjeliv ibland och stötta varandra med att bli gravida igen :D Känns skönt att snacka med någon som förstår exakt.

    Håller tummarna att det går bra med stickan nu för dig!! Kram =)

  • hope27
    J Hanna skrev 2014-02-23 11:40:00 följande:
    Hej alla fina!

    Hope27, jag skrev till dig i en annan tråd men hakar på i den här med. Det är så skönt att veta att man inte är ensam om det här.

    Igår avbröt jag min graviditet och födde ut min lilla änglapojke i vecka 21 på grund av allvarligt hjärtfel som upptäckts vid rutinultraljud i vecka 19.

    Jag saknar det lilla livet i magen något så fruktansvärt, men tänker också en hel del på hur det ska gå nästa gång, om när den nästa gången ska bli.

    Jag har ingen aning om hur länge man ska vänta, men barnmorskan som hjälpte mig vid aborten sa att det kan vara bra att få en mens innan man försöker igen. Att undersökningar har visat på en minskad missfallsrisk då jämfört med om man försöker direkt.

    Nu får jag först och främst vänta och se hur länge jag blöder, och känner efter hur kroppen repar sig.

    Mina tankar går till er som varit med om samma sak. Jag hoppas innerligt att ni får bli gravida snart igen och att det går bättre då.

    Kram till er!
    Jag svarade till dig även på den andra tråden =)

    Ja, jag kommer nog trots allt vänta till efter första mensen, även om jag känner att hela min hjärna och hjärta skriker efter att få börja direkt. Vill bara bli gravid igen!! Känner mig så tom utan ett barn i magen.

    Jag tror det är bra precis som du skriver, att känna efter hur kroppen återhämtar sig. För mig har det gått idag 3 veckor sen avbrytandet och känner att kroppen har återhämtat sig hyfsat bra och snabbt. Tror att mensen kommer om en vecka, så jag tänkte att jag lika gärna väntar och sätter igång med försöken så fort mensen är slut. Men det är sjukt hur slött tiden verkar gå genom det hela.

    Jag vet att alla sörjer olika, men för mig (även om jag fortfarande sörjer) har det hjälp och gjort det lite bättre, genom att tillåta mig själv vara ledsen, gråta och sörja. Vila och ta hand om dig/er. Ta din tid, detta är ingen liten sak. Man måste få tid att återhämta sig. Och när det känns rätt och tiden är där, försök att se framåt på framtiden. Det har i alla fall hjälp mig. Och en stor kram bamse kram <3
  • hope27

    Vad tråkigt att det har blivit så =( Det påminner rätt mycket om min egen situation. De sista två åren har nog vatt bland de värsta åren i mitt liv (av andra anledningar än graviditeten). En massa dåliga saker hände och dåliga besked. Men en liten tid innan graviditeten började allting bli bättre. Jag jobbade så mycket på mig själv för att må bra och ta mig genom allt skit. Vi började försöka och när jag blev gravid tänkte jag; äntligen kommer något bra i mitt liv, äntligen kommer saker och ting att vända. Jag tänkte att han var min lilla mirakel bebis, han va "ljuset i tunneln" om jag får uttrycka mig lite halvtöntigt. 

    Ett tag tänkte jag på allvar att någonstans måste världen ha en rättvisa; att har man redan råkat ut för vissa saker så bör det vara mindre risk till att fler dåliga saker händer. Men jag börjar nu inse att mycket tyvärr handlar nog om inget annat än en slump. Och det hjälper lite att tänka så faktiskt, ilskan lättar lite när jag förstår att det är bara så det är och att jag inte kan göra något åt det. Det är utom min kontroll. Jag kan inte göra så mycket mer än att bara försöka se framåt och inte gräva ner sig för mycket i dessa filsofiska tankarna. Och precis som slumpen sker i dåliga fall ibland, kommer slumpen för något bra att komma förr eller senare också, det tror jag =)

    Vi började också tänka på ny lägenhet och planen var att flytta strax efter att bebisen hade kommit. Precis som du, känner jag att den befintliga lägenheten har det bara hänt skit på. Vill bara bort härifrån och ha en ny fräsch start. Och om jag ska vara helt ärlig, även om man aldrig ska fly från sina problem, så tror jag att en flytt kan göra bra för en i det hela. Så vi började leta lägenhet redan nu, och lär snart lägga ett bud. Det ger en något att tänka på, sysselsätta sig och faktiskt att se fram emot.

    Jag tror att du kommer må bra av att komma till något nytt så småningom. Även om det kan kännas sorgligt (för att planen ursprungligen var något annat), så tänk på allt gott som faktiskt kommer komma i ert nya hus. Och jag är övertygad om att det finns en ny bebis i bilden =) 

    KRAM =)

  • hope27

    Vad tråkigt att det har blivit så =( Det påminner rätt mycket om min egen situation. De sista två åren har nog vatt bland de värsta åren i mitt liv (av andra anledningar än graviditeten). En massa dåliga saker hände och dåliga besked. Men en liten tid innan graviditeten började allting bli bättre. Jag jobbade så mycket på mig själv för att må bra och ta mig genom allt skit. Vi började försöka och när jag blev gravid tänkte jag; äntligen kommer något bra i mitt liv, äntligen kommer saker och ting att vända. Jag tänkte att han var min lilla mirakel bebis, han va "ljuset i tunneln" om jag får uttrycka mig lite halvtöntigt. 

    Ett tag tänkte jag på allvar att någonstans måste världen ha en rättvisa; att har man redan råkat ut för vissa saker så bör det vara mindre risk till att fler dåliga saker händer. Men jag börjar nu inse att mycket tyvärr handlar nog om inget annat än en slump. Och det hjälper lite att tänka så faktiskt, ilskan lättar lite när jag förstår att det är bara så det är och att jag inte kan göra något åt det. Det är utom min kontroll. Jag kan inte göra så mycket mer än att bara försöka se framåt och inte gräva ner sig för mycket i dessa filsofiska tankarna. Och precis som slumpen sker i dåliga fall ibland, kommer slumpen för något bra att komma förr eller senare också, det tror jag =)

    Vi började också tänka på ny lägenhet och planen var att flytta strax efter att bebisen hade kommit. Precis som du, känner jag att den befintliga lägenheten har det bara hänt skit på. Vill bara bort härifrån och ha en ny fräsch start. Och om jag ska vara helt ärlig, även om man aldrig ska fly från sina problem, så tror jag att en flytt kan göra bra för en i det hela. Så vi började leta lägenhet redan nu, och lär snart lägga ett bud. Det ger en något att tänka på, sysselsätta sig och faktiskt att se fram emot.

    Jag tror att du kommer må bra av att komma till något nytt så småningom. Även om det kan kännas sorgligt (för att planen ursprungligen var något annat), så tänk på allt gott som faktiskt kommer komma i ert nya hus. Och jag är övertygad om att det finns en ny bebis i bilden =) 

    KRAM =)

  • hope27

    känner samma... verkar vara gravida överallt. nästa vecka ska jag till jobbet, vi är typ över 100 pers på kontoret.. gissa om inte många är gravida? och jag har ju pratat med de mycket innan allt hände, så jag antar att man inte kan undvika de nu. 

    har också märkt hur mycket man drar sig undan. jag undviker alla platser där jag vet att jag kan stöta på någon gravid som jag känner. och har nog aldrig sett så mycket spädbarn som nu, inte ens när jag va gravid såg jag de så mycket.

    och jäkla instagram ja, klarar inte av några fler lyckliga mamma + bebis bilder just nu.

    man börjar nästan tro att det kommer va så här tills att man blir gravid igen =(

  • hope27
    MrsP79 skrev 2014-02-12 15:56:16 följande:

    För det första, om du känner dig som en mamma så ÄR du en mamma, en mamma till en änglabarn! Det kan ingen ta ifrån dig. Jag var väldigt frustrerad och arg och rädd att jag inte skulle bli gravid igen. Jag blev gravid på första försöket med vårt änglabarn, så jag trodde att det skulle gå fort. Men det var ju vår lille pojke (som nu är 7 månader) som vi väntade på! Jag fick utslag på ägglossningstest två månader efter. Så egentligen kan man väl säga att det tog 8 månader. Helt inom det normala (men jobbigt ändå)! Kan kanske ha lite med min ålder att göra (skulle fylla 33 när vi förlorade sonen). När jag väl blev gravid så var jag naturligtvis världens lyckligaste! Men så rädd! Jag gick hos kurator både efter missfallet ( han räknas som missfall, var 21+2 veckor) och under den nya graviditeten. Jag accepterade rädslan, den fanns där bara liksom, kunde inte göra mig av med den. Och du, det var INTE ditt fel, du kan INTE ha orsakat det. Jag kände samma sak, att jag hade gjort något fel, något som dom inte kunde se. Jag kan ibland känna lite av det fortfarande, men jag har accepterat att jag i vilket fall som helst inte kunde ha gjort något annorlunda. För vad jag än eventuellt gjorde fel (vilket jag ju inte gjorde) så kunde jag inte hjälpa det. Blev lite invecklat, men hoppas du förstår. Herregud, kvinnor blir ju gravida och föder barn mitt under pågående krig! Det kommer att gå bra för dig/er, det är en resa du är på just nu, bara att åka med! Kram
    åhh jag såg detta fina inlägg nu. tack för de fina orden. det betyder faktiskt mycket att få höra vissa saker från någon helt annan. har känt en sån hemsk skuld för att jag på något vis skulle ha orsakat det själv, men när jag pratar med andra om det och de försäkrar mig om att så är inte fallet - så lättar det på det lite. och för varje gång jag hör det, tror jag lite mer på det.

    det hjälper även att höra andras egna upplevelser, precis som du skriver i ditt andra inlägget, så förstår man att man faktiskt inte är ensam.

    kram =)
Svar på tråden Vill bli gravid efter avbruten graviditet